با کودک بد دهن و بی تربیت چگونه برخورد کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک بد دهن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

کودک بد دهن می تواند منجر به شرمندگی و ناراحتی والدین شود، اما از آنجایی که بد دهنی و بی تربیتی یک موضوع آموزشی بوده که کودک از محیط خود یاد می گیرد و ممکن است حتی معنی آن را نیز نداند. کودک بد دهن باعث خجالت پدر و مادر خود شده و به همین دلیل والدین در صدد جلوگیری از بد دهنی و بی تربیتی کودکشان تلاش های زیادی کرده که گاهی بی فایده می باشد. در این مقاله قصد داریم تا به راهکارها و روش های درست تربیت کودک بد دهن بپردازیم.

علت بد بدهنی کودک چه می باشد؟

بیشتر بدانید : هدف از تربیت فرزند چیست | روش های تربیت اخلاقی

علت بد دهنی کودک چه می باشد؟

کودکان در سنین کم به الگو برداری از رفتار و کلمات والدین و اطرافیان خود می پردازند، آنها این الگو برداری را به روش های مختلفی انجام می دهند مانند تقلید از رفتار، نوع پوشش و یا صحبت کردن. این موضوع بخش بزرگ و مهمی در رشد کودکان محسوب می شود. کودک ممکن است بعد از دیدن دعوای والدین و یا صحبت های خواهر و برادر خود، تصمیم می گیرد که این رفتار را امتحان کرده و تقلید نماید. همچنین گاهی بد دهنی کودک منجر به جلب توجه دیگران شده و او از این طریق نظر دیگران را به خود جلب می کند.

در سنین بزرگتر و با رفتن کودک به مدرسه، سعی در تقلید و الگو برداری از رفتار همکلاسی های خود داشته و زمانی که از مدرسه باز می گردند، شما متوجه این تغییر رفتار در آنها می شوید.

در بیشتر مواقع بد دهنی کودک به صورتی می باشد که خوده او معنی کلمات زشت گفته شده را نمی داند. شاید حتی بخاطر ندارد که آن کلمه را کجا شنیده است و به همین دلیل نمی توانید به اصرار از او بخواهید که چه کسی به کودک این کلمه را یاد داده است.

شما نمی توانید کودک را مجبور کنید که در معرض بی ادبی و بد دهنی قرار نگیرد، چرا که چه شما بخواهید و چه نخواهید او در محیط مدرسه قرار گرفته و ممکن است خیلی از آنها را در حال حاضر و یا در آینده ای نزدیک در این محیط ها یاد بگیرد.

بطور کلی کودکان از سن 3 سالگی شروع به استفاده از کلمات زشت می کنند. آنها تا قبل از شروع مدرسه در حدود 30 تا 40 کلمه زشت را می دانند و آنها را از اطرافیان خود یاد می گیرند. اما بعد از رفتن به مدرسه میزان بد دهنی کودک افزایش یافته و در سن 11 سالگی تقریبا بیشتر کلمات زشت را می داند. کودکان بیشتر کلمات بد را از همسالان، والدین و خواهر و برادر خود یاد می گیرند.

راه های جلوگیری از بد دهنی کودکان

بیشتر بدانید : تربیت کودک 4 تا 6 سال به چه صورت است؟

راهکارهای جلوگیری از بد دهنی کودکان چه می باشد؟

در مواقعی که کودک بد دهن می شود، معمولا والدین شروع به دعوا کردن و تنبیه کودک کرده و بر سر او داد می زنند. اما به راستی روش درست برای این موضوع چه می باشد؟ آیا دعوا کردن کودک باعث شده تا دست از بی ادبی و فحاشی بر دارد؟ در ادامه به راهکارهای لازم در این زمینه می پردازیم :

واکنش بیش از حد نشان ندهید : کودکان این موضوع را می دانند که با بد بدهنی و فحش دادن، واکنش بزرگی دریافت می کنند. این واکنش ممکن است خنده و یا داد زدن باشد. بنابر این در چنین مواقعی سعی کنید طوری رفتار کنید که انگار کلمه عادی شنیده اید و سعی کنید که واکنش هایی مانند خنده یا اخم و عصبانیت نشان ندهید. این موضوع را در نظر داشته باشید که واکنش نشان دادن شما می تواند احتمال انجام این کار در آینده را نیز بیشتر نماید.

همدردی کنید : ممکن است دلیل بد دهنی کودک شما، ناراحتی یا عصبانیت او باشد. در چنین مواقعی سعی کنید بیشتر از همه به ناراحتی فرزند خود اهمیت بدهید تا به کلماتی که در آن موقع گفته است. با او در زمینه موضوعی که ناراحت و عصبانیش کرده همدردی کنید و با آرامش در مورد نحوه کلماتی که استفاده کرده است، صحبت نمایید.

معنی کلمه را از فرزند خود بپرسید : همانطور که پیش تر اشاره کردیم، اغلب اوقات فرزند ما معنا و مفهوم کلمات را نمی داند. سعی کنید با روش ساده ای معنی کلمه استفاده شده را برای او توضیح دهید و در این زمینه متناسب با سن و درک او برایش توضیح دهید. می توانید از اینکه این کلمه چقدر زشت است با او صحبت نمایید. گاهی علت استفاده از کلمات زشت، میزان توجهی است که به واسطه این کلمات فرزند شما دریافت می کند، می توانید به جای استفاده از آن کلمه، به او کلماتی را آموزش دهید که زشت نبوده ولی به همان اندازه مورد توجه قرار می گیرد.

برای او علت بد بودن فحش دادن را توضیح دهید : به فرزند خود توضیح دهید که کلمات زشت توهین آمیز تلقی شده و می توانند منجر به ناراحتی و عصبانیت دیگران شود. به او توضیح دهید که استفاده از کلمات زشت برای یک کودک ممکن است باعث شده تا والدین دیگر، اجازه ندهند که فرزندشان با او بازی کند، چرا که ممکن است کلمات زشت و بی ادبی را یاد بگیرد. حتی استفاده از کلمات بد و ناپسند در محیط مدرسه نیز باعث شده تا معلم با او رفتار خوبی نداشته و مانند دانش آموزان دیگر با او برخورد نکند. این توضیحات می تواند به فرزند شما کمک کرده که از فحش دادن و استفاده از کلمات بد و فحش دادن، دوری نماید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک بد دهن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462