خصوصیات عاطفی و رفتاری در دوران نوجوانی به چه صورتی است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دوران نوجوانی یکی از چالش برانگیز ترین دوران ها برای خانواده ها می باشد، این دوران که با تحوالات بلوغ همراه است می تواند تاثیرات زیادی را بر خصوصیات عاطفی و رفتاری نوجوانان ایجاد نماید. در دوران نوجوانی فرد میدان وسیع تری برای عمل داشته و نوجوان در هر زمینه ای آمادگی بروز عکس العمل های هیجانی و عاطفی شدیدی را دارد. در این دوران میزان حساسیت ها، به خود گرفتن ها و زود رنجی ها در نوجوان افزایش یافته و همین موضوع چالش های زیادی را برای پدر مادرها و خانواده ها ایجاد می کند. آشنایی با خصوصیات رفتاری و عاطفی دوران نوجوانی به شما کمک می کند تا به درک بهتری از فرزندتان پرداخته و این دوران تعامل سازنده تری را انجام دهید.

خصوصیات عاطفی و رفتاری در دوران نوجوانی به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : علت بی انگیزگی نوجوانان به درس و مدرسه چیست؟

خصوصیات عاطفی و رفتاری دوران نوجوانی

همانطور که گفتیم این دوران به دلیل همراه شدن با دوران بلوغ، از میزان تغییرات زیادی در زمینه های اخلاقی، رفتاری، احساسی و جسمی برای فرد برخوردار است. از جمله این تغییرات مهم به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

بی ثباتی عاطفی : داشتن نوسانات عاطفی یکی از بزرگترین مشخصه های این دوران می باشد. در دوران نوجوانی ممکن است فرزندتان در مقابل انتقاد شما و دیگران حساس شده و بی اعتمادی در او ایجاد شود. در چنین مواقعی وقتی این بی ثباتی با برخوردهای نا مناسب بزرگسالان همراه می شود، منجر به احساس بی تکیه گاهی و بی پناهی فرزند می شود.

داشتن احساس های افراطی : از دیگر تغییرات دوران نوجوانی داشتن واکنش های هیجانی و سریع نسبت به مسائل است که منجر به فوران احساسی در فرد شده و میزان تغییرات در احساسات نوجوان بسیار سریع و زیاد می باشد.

داشتن احساسات نا مطلوب : در دوران نوجوانی فرد معمولا دچار احساسات نامطلوب زیادی مانند نا امیدی و یاس شده و این حس ها مانند امواجی او را احاطه کرده و منجر به دلسردی نوجوان می شود.

افزایش تخیل گرایی : از ویژگی های بارز دوران نوجوانی، خیال پردازی و تخیل گرایی می باشد. وجود تخیل منجر به ایجاد دریچه ای اطمینان بخش برای رها شدن از مشکلات شده و از این طریق نوجوان می تواند به دنیای آرام خیال پردازی خود پناه برد. نوجوان در واقع این تصور را دارد که واقعیت های دنیای خارج در عالم خیال نیز قابل دسترس بوده و به همین دلیل به عالم تخیلات خود رو می برد. خیال بافی در دوران نوجوانی بر اساس جنس و سن آنها متفاوت بوده و شامل موضوعات مختلفی می باشد.

ماجراجویی : از دیگر ویژگی های دوران نوجوانی علاقه شدید آنها به ماجراجویی و کشف ناشناخته های دنیای اطراف می باشد. در این دوران مجهولات بیشتر از معلومات توجه و نظر آنها را به خود جلب می کند.

توصیه های دوران نوجوانی برای والدین

بیشتر بدانید : چگونه مسئولیت پذیری را در نوجوانان ایجاد کنیم؟

توصیه های تربیتی دوران نوجوانی برای والدین

1. در این سنین نیاز است تا والدین بیش از هر زمان دیگری به درک احساسات و تفکرات نوجوان پرداخته و حتی در صورتیکه با آنها مخالف می باشند، در درک هرچه بیشتر فرزندشان تلاش نمایند.

2. در کنار درک بالای والدین نیاز است تا عواطف و رفتارهای نوجوان با کنترل و نظارت والدین همراه باشد و اگر این کنترل و نظارت همراه با صمیمیت و همچنین بصورت به موقع و صحیح صورت گیرد، می تواند منجر به ایجاد ارتباط موثری با نوجوان شود.

3. داشتن روابط گرم و صمیمیانه با فرزندتان در دوران نوجوانی، می تواند بر میزان استحکام و کمتر شدن مشکلات شما با او کمک کرده و در کنار آن نیز وجود روابط غلط و معیوب می تواند منجر به بروز مشکلات جدی تری شده و در نهایت بهای سنگینی را برای شما و خانوادتان ایجاد نماید.

4. ممکن است در طول این دوران با مسائل و موضوعات مختلفی از سوی فرزندتان روبرو شده و یا از او احساساتی مانند عدم شفافیت و دروغ پردازی دریافت نمایید. اما نیاز است تا در این زمینه از هرگونه اتهام و قضاوت او دوری کرده و به جای آن سکوت نمایید و در زمان مناسب و به شکل غیر مستقیم از او در این زمینه سوال کنید. مثلا می توانید از او سوال نمایید که آیا مطمئنی که این مطلب همانطوری است که می گویی؟ آیا مطمئنی درباره مطلبی که بیان شد، اشتباهی صورت نگرفته است؟

5. در دوران نوجوانی هیجانات عاطفی مختلفی در فرزند شما ایجاد می شود و این رفتارها و هیجان ها مدام در حال تغییر است. بنابر این نباید این تظاهرات را به معنی رفتاری پایدار و ثابت در فرزندتان تلقی نمایید و برچسب خاصی بر روی رفتار و عملکرد او بزنید.

6. از آنجایی که نوسانات عاطفی و رفتاری زیادی در دوران نوجوانی صورت می گیرد و فرزند شما قادر به کنترل این هیجانات و احساسات نمی باشد، ممکن است آن را به شکل داد و یا سر و صدا نشان دهد. در این شرایط بهتر است به جای داشتن عکس العمل شدید و تند، به رفتاری ملایم و خویشتن داری پرداخته و از این طریق شرایط را بهتر کرده و از بدتر شدن آن جلوگیری نمایید. شما نیاز است تا در صورت بروز مشکلات و چالش های زیاد در دوران نوجوانی با فرزندتان، از یک مشاور و روانشناس در این رابطه کمک بگیرید. وجود مشاور به شما کمک کرده تا هم در درک شرایط و نوسانات عاطفی و رفتاری فرزندتان به شما کمک نماید و هم راهکارهای موثر و کاربردی را در این زمینه به شما ارائه داده تا بتوانید روابط خود را بهتر و دوران نوجوانی فرزندتان را به خوبی و موفقیت به پیش برید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462