راه غلبه بر ترس از تاریکی کودکان + مشاوره تلفنی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس از تاریکی در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ترس از تاریکی کودکان یکی از ترس های بسیار رایج و معمول در دوران کودکی می باشد. این ترس معمولا به دلیل توانایی های شناختی و افزایش تخیل در کودکان می باشد که در بعضی از آنها هرگز از بین نمی رود. کودکان در این بین ممکن است بصورت متفاوتی تحت تاثیر این ترس قرار بگیرند. به عنوان مثال در کودکانی که دارای شخصیت اضطرابی می باشند، در مواجه با این ترس ناتوان تر از سایر کودکان رفتار می کنند.

رفتارهای کودکانی که بیشتر در مواجه با ترس از تاریکی می باشند بدین صورت است که ممکن است والدین خود را تعقیب کرده و از رفتن تنهایی در اتاق تاریک اجتناب کنند. این کودکان معمولا با خوابیدن بصورت تنها در اتاق خود مشکل داشته و برای آنها یک کابوس تمام عیار است. همچنین ممکن است مدت زمان به خواب رفتن آنها بیشتر طول کشیده و به علت ترسشان، بارها از خواب بیدار شوند.

اما فارغ از اینکه کودک شما چه سنی دارد و چه مدت زمانی است که دچار این ترس شده است، می توانید با کمک نکات و توصیه های این مقاله و یا کمک گرفتن از روانشناس کودک، در این زمینه به کودک خود کمک نمایید. همچنین در مرکز مشاوره تلفنی دکتر ذهن نیز مشاوران و روانشناسان کودک، پاسخگوی سوالات شما و مشاوره مورد نیازتان در این زمینه می باشند.

ترس از تاریکی در کودکان

بیشتر بدانید : بهترین روانشناس کودک خانم در غرب تهران

راه غلبه بر ترس از تاریکی کودکان چیست؟

ترس از تاریکی در بزرگسالان می تواند با علامت های شدید افسردگی و اضطراب نیز همراه باشد. این ترس ها زمانی مسئله ساز می شود به منجر به مختل شدن زندگی فرد شده و بیش از حد و غیر منطقی باشد. اما اگر این موضوع در روند خواب کودک تاثیرگذار می باشد، باید حتما به پزشک مراجعه نمود.

در این زمینه به چند راهکار مهم اشاره می کنیم :

1. ترس کودک خود را نادیده نگیرید : خیلی از مواقع پدر و مادرها سعی دارند تا با نادیده گرفتن و مهم نبودن ترس کودکان از تاریکی، سعی در از بین بردن آن کنند. ابتدا مهم است که ترس کودک خود را تایید و تصدیق کرده و او را درک کنید که ترسی که دارد برای خیلی از کودکان رخ داده و طبیعی می باشد. به او توضیح دهید که دلیل این ترس به دلیل ندیدن محیط اطراف و اشیا می باشد و چون ما نمی توانیم آنچه که در اطرافمان است را ببینیم، در مورد آن خیال بافی کرده و این خیالات منجر به ترس و نگرانی ما می شود.
می توانید از او بخواهید که چه شی ترسناکی را در تاریکی می بیند، سپس چراغ را روشن کنید و به او نشان دهید که هیچ دلیلی برای ترس او وجود نداشته و آن شی در روشنایی چه چیزی است.

2. کلید برق را در دسترس کودک بگذارید : تخت خواب و یا لوازم روشنایی او را طوری قرار دهید که در نزدیکی کلید چراغ باشد. در دسترس بودن کلید برق و توانایی او برای روشن و خاموش کردن اتاق باعث شده تا حدودی از میزان ترس کودک کم کند.

3. درباره ترس از تاریکی با او صحبت نمایید : از فرزند خود بخواهید که درباره چیزهایی که در تاریکی می ترسد به شما توضیح داده و آن را برای شما توصیف کند. ممکن است به تصویری که در ذهن او می باشد پی برده و علت آن را پیدا نمایید. به عنوان مثال این تصویر در برنامه تلویزیونی کودک دیده شده و در ذهن او پرورش داده می شود.

4. سایه های ترسناک در اتاق را از بین ببرید : بیشتر کودکان درباره سایه خاصی که در اتاقشان وجود دارد صحبت می کنند. ممکن است وجود یک شی منجر به ایجاد این سایه شده و شما می توانید آن را از بین برده و از او بخواهید هر کدام از این سایه ها که منجر به ترسش می شود را به شما نشان دهد.

5. با سایه ها بازی کنید : می توانید برای کاهش ترس کودک خود به او بازی با سایه های دست را یاد دهید. در این حالت هر دو با دست هایتان بر روی دیوار سایه ایجاد کرده و شکل های مختلفی را تولید نمایید.

6. از چراغ خواب کمک بگیرید : برای اینکه کودک شما به منبع نوری دسترسی داشته باشد، می توانید از چراغ خواب کمک بگیرید. تاریکی مطلق ممکن است منجر به ترس بیشتر کودک شما شود. می توانید از چراغ خواب در اتاق کودکتان استفاده کرده تا منبع نوری در دسترس و اختیار کودکتان باشد.

غلبه بر ترس از تاریکی در کودکان

بیشتر بدانید : بهترین مشاور تربیت کودک در شرق تهران

علت ترس از تاریکی چه می باشد؟

ترس از تاریکی به علت روند تکاملی مغز بوده و معمولا به علت خود تاریکی نبوده و به دلیل افکار منفی می باشد که در تاریکی رخ می دهد. از آنجایی که در تاریکی احساس امنیت کمتر است و بینایی نیز بصورت کامل نمی باشد، نمیتوان به بررسی محیط اطراف پرداخته و این موضوع در ذهن ما حالت ترس و مراقبت ایجاد می کند. همین علت ها باعث شده تا سایر حواس تقویت شود و تخیل نیز بکار گرفته می شود.
قرار گرفتن افراد در معرض تاریکی باعث شده تا مغز را در درک سایر حواس خود دچار چالش می کند و این می تواند عامل مهم ترس از تاریکی باشد.
شما می توانید در مواقعی که ترس از تاریکی در کودکتان غیر قابل کنترل بوده و باعث اختلال در عملکرد روزانه شما یا فرزندتان شود، از متخصص یا روانشناس کودک کمک بگیرید. این متخصصان با مهارت ها و آموزش های بیشتر باعث شده تا در مدت زمان کوتاه تری به فرزند شما در رهایی ترس از تاریکیشان کمک کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس از تاریکی در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462