تاثیر مهاجرت بر کودکان چگونه است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مهاجرت کودکان و نگرانی های آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تاثیر مهاجرت بر کودکان در زمینه های مختلفی می باشد و این تاثیرات می تواند در جنبه های مثبت و منفی تقسیم بندی شود. از تاثیرات مثبت مهاجرت میتوان به یادگیری یک زبان جدید، آشنایی کودک با فرهنگ جدید، قدرت تطبیق بالای کودکان با شرایط محیطی جدید و افزایش میزان اعتماد به نفس آنها اشاره کرد. اما در کنار آن تاثیرات منفی نیز بر روان کودک داشته که شامل حس تنهایی، احساس تعلق خاطر نداشتن، دور شدن از خانواده، دوستان و فامیل، اضطراب و افسردگی می باشد. در این مقاله قصد داریم تا هر کدام از این تاثیرات و نقش آنها را بررسی نماییم.

تاثیرات مهاجرت بر کودکان

تاثیر مهاجرت بر کودکان به چه صورت می باشد؟

مهاجرت برای کودکان نوپا و یا نوزاد هیچ گونه تاثیر منفی نداشته و از آنجایی که آنها درکی از وابستگی به خانواده و کشور خود ندارند، باعث ایجاد حس بد در آنها نمی شود. حتی تا سن 5 سالگی نیز این احساس وابستگی در آنها شکل نگرفته و تنها ممکن است به افراد درجه یک خانواده مانند پدر بزرگ، مادربزرگ، عمه و دایی و غیره این حس را داشته باشند. این موضوع در کودکان منجر به احساس دلتنگی در آنها شده و پیشنهاد ما به والدین چنین فرزندانی، استفاده از روش هایی مانند تماس تصویری بوده که تا حد زیادی از میزان دلتنگی کودک کم می کند. همانطور که معلوم است سن در میزان تطبیق پذیری کودکان و همچنین میزان تاثیرات منفی مهاجرت بر روان آنها، تاثیر زیادی داشته و هر چه سن کودک بالاتر باشد، این تاثیرات منفی نیز بیشتر است.
کودکان تا سن 12 سالگی به سرعت زبان دوم را در محیط جدید یاد گرفته و نیاز به گذاشتن وقت و انرژی زیاد در اینباره ندارند. اما بطور کلی نیاز است تا با کودکان خود از سنین 7 سالگی، درباره مهاجرت و تغییرات ایجاد شده در روند زندگی و سبک جدید زندگی خود صحبت نمایید.

بیشتر بدانید: افسردگی بعد از مهاجرت و راه های کاهش آن

تاثیرات منفی مهاجرت برای کودکان چه می باشد؟

ممکن است فرزند شما بعد از مهاجرت با تطبیق دادن خود با شرایط جدید مشکل داشته و به چالش برخورد کند، برای این کار نیاز است تا به کودک خود کمک کنید تا با چالش های پیش رویش کنار آمده و در این کار به افزایش میزان اعتماد به نفس او کمک کرده و احساس قدرت و کنترل دهید.
همچنین حس دلتنگی کودکان نسبت به دوستان و خانواده خود بسیار طبیعی بوده و به او زمان بیشتری را برای وقت گذراندن با آنها از طریق اینترنت دهید، تا این احساسات منفی در او فروکش نماید.
سعی کنید فرزند خود را در فعالیت ها و کلاس هایی شرکت دهید که با روحیه و استعداد او سازگاری دارد. برای اینکار به او فشار نیاورده و در صورت عدم تمایل و یا منصرف شدن او از ادامه کلاس، فرزندتان را درک کرده و از او حمایت نمایید. وجود کلاس و مدرسه این امکان را به کودکتان می دهد که روابط اجتماعی بیشتری داشته و دوستان جدیدی پیدا نماید که منجر به کمتر شدن احساس دلتنگی در درونش می شود.

تاثیرات مثبت مهاجرت برای کودکان

تاثیرات مثبت مهاجرت برای کودکان چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، هرچه سن فرزند شما کمتر باشد، راحت تر می تواند با محیط جدید ارتباط برقرار نماید. بنابر این میزان تاثیرات مثبت مهاجرت ممکن است با سن فرزند و شرایط تطبیق پذیری او نسبت مستقیم داشته باشد. اما بطور کلی از تاثیرات مثبت مهاجرت به یادگیری زبان جدید، تجربه زندگی کردن با فرهنگ و مکان جدید، امکان پیشرفت های درسی و کشف استعداد های جدید، فراهم بودن شرایط برای پرورش این استعدادها، سیستم آموزشی متفاوت و در نهایت افزایش میزان اعتماد به نفس کودکان میتوان اشاره کرد.

چه راهکارهایی برای کاهش تاثیرات منفی مهاجرت وجود دارد؟

مهاجرت یک تصمیم سخت و پر از چالش و نگرانی برای بزرگ تر ها بوده و این موضوع برای کودکان نیز حس شده و تاثیر گذار می باشد. با توجه به اینکه پایین بودن سن کودک منجر به کمتر شدن تاثیرات منفی بر روان او می شود، می توانید در صورتیکه تمایل به مهاجرت دارید، در سالهای ابتدایی تولد فرزندتان این تصمیم را اجرا نمایید.

در کنار آن سعی کنید در سالهای ابتدایی مهاجرت میزان حمایت و پشتیبانی فرزندتان را از لحاظ روحی و عاطفی افزایش داده و او را برای داشتن حس های بد و چالش های پیش رویش درک کنید.

در صورت نیاز از روانشناس و مشاور تربیت کودک در این راه کمک بگیرید و در این راه از حمایت های خانواده و اطرافیان برای بهتر شدن شرایط روحی فرزندتان، دریغ نکنید.

پای صحبت ها و درد و دل های فرزندتان بنشینید و ترس ها، دلتنگی ها و ناراحتی هایش را به رسمیت شناخته و آنها را بی اهمیت در نظر نگیرید. در صورتی که در موضوعات درسی یا یادگیری زبان با مشکل روبرو شده است، در این راه به فرزندتان کمک کرده و کسانی که در این راه تجربه دارند، کمک بگیرید.

از فرصت هایی که کشور مقصد برای افراد تازه وارد می گذارد استقبال نمایید و با قرار دادن فرزندتان در این دوره ها و کلاس ها به او حس بهتری دهید. چون در اینگونه مکان ها با افراد جدیدی آشنا شده که همه آنها یک ویژگی مشترک دارند و می توانند به خوبی حس های همدیگر را درک کرده و به همین دلیل با هم ارتباط بهتر و صمیمی تری را برقرار می کنند. مهاجرت در سالهای ابتدایی برای شما و فرزندتان پر از چالش و تغییرات جدید می باشد که نیاز است تا با حمایت هم در این راه، به خوبی از پس این مسیر سخت بر آیید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مهاجرت کودکان و نگرانی های آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462