استفاده بیش از حد با گوشی موبایل برای کودکان چه آسیبی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

استفاده زیاد از موبایل برای کودکان منجر به عوارض خطرناک و زیادی در آنها شده که از جمله آن به وابستگی، اختلال در یادگیری، مشکلات خواب، آسیب به چشم و افزایش وزن میتوان اشاره کرد. همچنین به دلیل استفاده از فضای نا محدود اینترنت، کودک می تواند با محتواهای نامناسب با سن خود روبرو شده که منجر به آسیب های غیر قابل جبرانی به روان و ذهن او می شود. پیشرفت تکنولوژی باعث شده که استفاده از تلفن همراه و فضای مجازی بسیار رواج پیدا کرده و کودکان نیز با این امکانات در ارتباط می باشند. این امکانات با وجود اینکه مزیت های زیادی داشته و زندگی را برای افراد آسان تر کرده است، اما دارای معایب مختلفی بوده که از جمله آن، برای کودکان می باشد. در این مقابل قصد داریم تا به بررسی معایب استفاده از موبایل برای کودکان اشاره نماییم.

معایب استفاده از موبایل برای کودکان چیست؟

بیشتر بدانید : تاثیرات استفاده نامناسب از اینترنت بر کودکان و نوجوانان

معایب استفاده از گوشی موبایل برای کودکان چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم استفاده از موبایل برای کودکان معایبی را به همراه داشته که در اینجا به بررسی این معایب بصورت مفصل می پردازیم :

اختلال در یادگیری کودک : طبق تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، کودکان تا زیر سن 2 سالگی نباید در معرض استفاده با گوشی های هوشمند و تلویزیون قرار گیرند. استفاده از این وسایل به دلیل داشتن تصاویر سریع و تند منجر به کاهش ظرفیت یادگیری کودکان شده و عدم تمرکز را در آنها به همراه دارد. این مشکلات در سالهای ورود کودک به مدرسه بروز پیدا کرده و مشخص می شود. همچنین استفاده بیش از اندازه موبایل برای کودکان منجر به تاثیر مستقیم در عملکرد تحصیلی آنها گذاشته و الگوهای رفتاری نامناسبی را در آنها شکل می دهد.

وابستگی و ایجاد اعتیاد : اعتیاد تنها به مواد مخدر محدود نشده و به هر چیزی که وابستگی روانی و جسمی در فرد ایجاد نماید، گفته می شود. استفاده از موبایل به دلیل داشتن جذابیت های بصری و قابلیت های زیاد، برای مصرف کنندگان آن وابستگی شدیدی را ایجاد می کند و منجر به اعتیاد کودکان به استفاده از آن می شود. این نوع وابستگی منجر به دوری افراد از خانواده شده و بر سلامت روان کودک نیز تاثیرگذار می باشد. بنابر این استفاده از موبایل برای کودکان باید تا سنین خاصی ممنوع بوده و یا برای آن محدودیت های زیادی مطرح شود.

ایجاد مشکلات در خواب : از دیگر عوارض استفاده از موبایل برای کودکان، بروز اختلالات خواب می باشد. در واقع بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، صفحه نمایش گوشی های هوشمند دارای نوری بوده که منجر به سرکوب هورمون های خواب می شود و چرخه طبیعی خواب را برهم زده و سبب بیداری کودکان در طول شبانه روز می شود. یکی از مشکلات اصلی استفاده از موبایل برای کودکان، ایجاد مشکلات در زمینه خواب آنها می باشد. به دنبال این مشکل موضوعاتی مانند خستگی روزانه، بی حوصلگی، ضعیف شدن حافظه کودک، نا امیدی، مشکل در یادگیری و اختلال در روند عادی زندگی نیز در نتیجه این مشکل می باشد.

کاهش در میزان خلاقیت : استفاده از موبایل برای کودکان و غرق شدن در مطالب آن باعث ضعیف شدن حافظه کودک و محدود شدن خلاقیت آن می شود. در واقع این موضوع زمانی رخ می دهد که کودک هر چیزی که بخواهد، بدون ذره ای فکر و خلاقیت به خرج دادن در آن زمینه، در داخل اینترنت به آن دسترسی پیدا می کند.

افزایش وزن : از عوارض مصرف موبایل برای کودکان، اضافه وزن و چاقی می باشد. برای کودکانی که به دنبال فعالیت بدنی نبوده و بیشتر وقت خود را با گوشی و بدون تحرک می گذرانند، این موضوع منجر به بروز چاقی و اضافه وزن در کودک شده و زمینه ایجاد بیماری های دیگر در او می شود.

آسیب رسیدن به چشم : نداشتن فاصله مناسب با صفحه نمایش گوشی منجر به بروز مشکلات مربوط به چشم شده که استفاده از عینک را برای کودکان به دنبال دارد.

داشتن محتوای نامناسب : دسترسی به اینترنت و استفاده از شبکه های اجتماعی باعث شده تا کودکان به راحتی با محتوای نامناسب دسترسی پیدا کرده و از روی کنجکاوی و در سنین کم با موضوعاتی مانند رابطه جنسی، خشونت، اعتیاد و الکل روبرو شوند.

روش های جلوگیری از مضرات استفاده از موبایل برای کودکان

بیشتر بدانید : راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

راهکار مناسب برای جلوگیری از مضرات استفاده از موبایل برای کودکان چه می باشد؟

شاید شما نیز با اطلاع از این موارد تصمیم به این گرفته باشید که استفاده از موبایل برای کودکان را محدود کرده و یا هرگز به آنها اجازه استفاده ندهید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که استفاده از گوشی موبایل برای کودکان مزیت هایی نیز به دنبال دارد، اما استفاده بیش از اندازه آن منجر به بروز مشکلاتی بر روی روان آنها می شود.

بنابر این بهترین راهکار استفاده محدود و در زمان مناسب برای گوشی همراه می باشد. شما نیاز است تا در این زمینه قانون های مشخصی بر اساس سن کودک تعیین کرده و نسبت به انجام آن پایبند و متعهد باشید. مثلا می توانید در سنین پایین و زیر 2 سال استفاده از اینترنت را برای کودک خود ممنوع کرده و بعد از این سنین به تدریج و با زمان های کم، گوشی همراه را در اختیار او قرار دهید. همچنین می توانید برای این کار تنها استفاده از تعدادی اپلیکیشن خاص را برای او اجازه داده و دسترسی به بقیه قسمت های گوشی را محدود نمایید. از این طریق فرزند شما در میزان آسیب کمتری برای استفاده از موبایل و وسایل هوشمند قرار می گیرد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462