بهترین داروهای ترک اعتیاد

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

داروهای ترک اعتیاد در درمان این بیماری بسیار موثر می باشند، اما باید به این نکته توجه داشت که بعضی از این داروها منجر به اعتیاد دیگری در فرد شده و به همین دلیل باید از مصرف خودسرانه هر نوع دارویی برای ترک اعتیاد جلوگیری کرده و حتما این داروها تحت نظر و نسخه پزشک مصرف شود. حتی در بعضی از کلینیک های ترک اعتیاد نا معتبر نیز از این داروهای اعتیاد آور استفاده شده که در واقع مشکل اعتیاد فرد را از یک ماده مخدر، به یک دارو تبدیل می کنند و همچنان اعتیاد فرد باقی می ماند. بنابر این حتما در انتخاب کلینیک و پزشک خود نیز دقت کرده و درباره دارو و عوارض آن نیز تحقیقات لازم را انجام دهید.

بهترین داروهای ترک اعتیاد چیست؟

بیشتر بدانید : بهترین راهکارهای درمان تریاک

بهترین داروهای ترک اعتیاد کدام است؟

اعتیاد به یکی از مشکلات و معضلات بزرگ در جوامع امروزی تبدیل شده که می تواند هر قشری از جامعه را تحت تاثیر خود قرار دهد. متاسفانه تنوع مواد اعتیاد آور صنعتی نیز روز به روز بیشتر شده و عوارض و خطرات استفاده از این مواد نیز به درستی شناخته نشده است. همچنین این مواد دارای عوارض و خطرات زیادی برای سلامتی فرد می باشد که می تواند تا مدت ها بر روی زندگی و فرآیند سلامتی او تاثیر گذار باشد. اما با همه اینها بهترین راه برای درمان اعتیاد، ترک آن است که در مرحله اول باید توسط متخصصین در این زمینه و در مراکز ترک اعتیاد انجام شود.

مرحله ابتدایی در ترک اعتیاد استفاده از داروهای مختلف می باشد که بوسیله آن بدن فرد از مواد مخدر سم زدایی شده و پاک شود. این داروها کمک می کند که مرحله سم زدایی بدن به خوبی پیش رفته و نباید بصورت خودسرانه مصرف شده و یا دوز آن تغییر نماید. چرا که تغییر در میزان مصرف آن ممکن است منجر به اعتیاد فرد به دارو شود. از جمله بهترین و موثرترین داروهای ترک اعتیاد به بوپرنورفین، نالوکسان، نالتروکسان، دی سولفیرام، وارنیکلین، آکامپروسات و مسکن هایی همچون نوافن می توان اشاره کرد. مصرف خود سرانه این داروها منجر به کاهش وزن، اختلال در سیستم تنفسی، اختلال در خواب، تهوع و میل به مصرف مواد می شود.

عملکرد داروهای ترک اعتیاد به چه صورت است؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم برای ترک اعتیاد در مرحله اول از دارو و سم زدایی استفاده می شود. عملکرد بیشتر داروهای ترک اعتیاد بدین صورت است که در بخشی از دستگاه عصبی تاثیر گذار بوده که در این بخش گیرنده های ماده مخدر قرار داشته و در واقع با قرار گیری در این گیرنده ها، از اثربخشی و جاگذاری ماده مخدر بر روی بدن جلوگیری می کنند.
همچنین از آنجایی که درد در هنگام ترک اعتیاد برای فرد آزار دهنده می باشد، متخصصین ترک اعتیاد با تجویز داروهای مناسب از میزان اضطراب، افسردگی، نا امیدی و بی اعتمادی فرد در هنگام ترک کم می کنند. شناخت این داروها از اهمیت زیادی برخوردار بوده و ممکن است افراد سودجویی با فروش داروهای تقلبی و غیر قانونی، منجر به آسیب بیشتر به فرد دارای اعتیاد شوند. بنابر این تجویز این داروها توسط پزشک از اهمیت زیادی برخوردار بوده و حتما این داروها باید زیر نظر وزارت بهداشت و درمان باشد.

نحوه عملکرد داروی ترک اعتیاد

بیشتر بدانید : اعتیاد به هروئین چه عوارضی دارد؟

آیا برای تمامی اعتیادها از داروهای مشخصی استفاده می شود؟

از آنجایی که مواد اعتیاد آور دارای انواع مختلفی می باشند که بصورت شیمیایی و طبیعی تولید می شوند و بسته به نوع دارو، مدت زمان مصرف و میزان مصرف، اعتیاد فرد نیز متفاوت می باشد، بنابر این نمیتوان از یک روش و داروی خاص برای ترک اعتیاد استفاده نمود. برای هر نوع اعتیاد نیز داروهای مختلفی وجود دارد که دارای عملکردهای متفاوتی نیز می باشد و پزشک با توجه به شرایط بیمار، از بهترین دارو ترک اعتیاد استفاده می کند.

مواد اعتیاد آور را به پنج دسته میتوان تقسیم نمود که شامل مخدرها، توهم زاها، آرام بخش ها، تحریک کننده ها و آنابولیک استروییدها می باشد که بیشتر آنها منجر به وابستگی جسمی و روانی در فرد می شود. با توجه به اینکه دسته بندی های مختلفی از این مواد وجود دارد، داروهای استفاده شده برای آنها نیز به گروه های متفاوتی تقسیم می شود.

داروهای مختلفی برای ترک اعتیاد در داروخانه ها وجود داشته که برخی از این داروها با منشا گیاهی می باشند که شامل قرص و یا شربت است. اما از آنجایی که از ترکیبات مختلفی تشکیل شده اند و بنابه شرایط و نوع اعتیاد فرد باید از داروی مخصوص به آن استفاده شود، مصرف خودسرانه این داروها می تواند عوارض بدتری داشته و یا اعتیاد فرد را بیشتر نماید. بنابر این حتما داروهای ترک اعتیاد باید زیر نظر پزشک متخصص مصرف شوند. در واقع بعد از تشخیص و تجویز پزشک می بایست داروی ترک اعتیاد از داروخانه تهییه شود. از آنجایی که بسیاری از داروهایی که در داروخانه ها وجود دارد، خود اعتیاد آور است، در صورت مصرف زیاد آنها و استفاده نادرست از دارو، فرد اعتیاد و وابستگی به آن پیدا کرده و در واقع دچار دردسر تازه ای می شود. بنابر این حتما باید قبل از تهییه هر نوع دارویی از داروخانه، با پزشک خود در اینباره صحبت کرده و درباره آن مشورت نمایید.

در مواقعی که اعتیاد فرد سنگین می باشد، باید از روش بستری کردن در مراکز ترک استفاده شود که داروها و مراحل ترک اعتیاد زیر نظر پزشکان و تیم متخصص در این زمینه انجام شده تا نتیجه مورد نظر بر روی فرد اعمال شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462