ناس چیست؟ چگونه نسوار را ترک کنیم و عوارض آن چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ناس یا نسوار یک ماده مخدر می باشد که از تنباکو بدست می آید و مصرف آن منجر به اعتیاد و وابستگی فرد به این ماده می شود. ناس در کشورهایی مانند افغانستان، هند، پاکستان و ایران وجود داشته و خدمات مربوط به ترک آن نیز در این کشورها می باشد. از جمله عوارض ناس به تغییر و بالا و پایین شدن ضربان قلب میتوان اشاره کرد و در صورت عدم ترک این ماده مخدر، عوارض جبران ناپذیری را به همراه خواهد داشت. این آسیب های جسمانی می تواند زندگی فرد را تحت الشعاع قرار داده و برای ترک ناس نیاز است گاهی رژیم های غذایی و تمرینات فیزیکی بصورت همزمان بر روی فرد اعمال شود. در ادامه به بررسی عوارض ناس و راه های ترک آن می پردازیم.

عوارض طولانی مدت ناس چیست؟

بیشتر بدانید : چگونه اعتیاد به الکل را ترک کنیم؟ ترک الکل به چه صورت است؟

عوارض ترک ناس بصورت کوتاه مدت و بلند مدت به چه صورتی است؟

از جمله پیامدهای کوتاه مدت استفاده از ناس میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• داشتن حس گیجی
• احساس تهوع شدید و در مواقعی استفراغ
• حرکت های نامنظم و غیر طبیعی در چشم
• مشکل در خواب و کاهش و یا افزایش میزان زمان خواب
• حس وابستگی روانی
• مشکل در فشار خون و ایجاد لرزش در نواحی مختلف بدن

این موارد شامل عوارض و پیامدهای کوتاه مدت استفاده از ناس بوده و تنها این موارد شامل عوارض مربوط به استفاده از مصرف ناس نبوده و علاوه بر موارد فوق، عوارض بلند مدتی نیز دارد که این موارد ممکن است تا طولانی مدت در فرد باقی بماند.

عوارض طولانی مدت مصرف ناس شامل موارد زیر می باشد :

مشکلات مربوط به کلیه : در ناس یا نسوار از آهک استفاده شده است و دفع آن توسط سیستم گوارش و کلیه ها مشکلات زیادی را به همراه داشته و می تواند در آینده ای نه چندان دور فرد را با مشکلاتی مانند دیالیز کلیه ها روبرو نماید.

توهم داشتن و مشکلات مربوط به سلامت روان : تمامی مواد مخدر می توانند بر روی سلامت روان فرد نیز موثر بوده و تاثیرات منفی را به همراه داشته باشد. در مصرف ناس نیز فرد دچار توهم شده و از واقعیت فاصله می گیرد. ناس بر روی سیستم مغزی بویژه ناحیه مخچه تاثیر دارد.

از دیگر عوارض مصرف ناس به موارد زیر میتوان اشاره نمود :

• نوسان های خلقی
• بی ثباتی در رفتار فرد
• آریتمی قلب و نداشتن ضربان منظم قلبی
• آسیب شدید لثه و یا سرطان آن
• مشکلات مربوط به حنجره که گاهی منجر به سرطانی شدن آن نیز می شود
• ناتوانی در حفظ کردن ثبات بدن که مربوط به حرکت های بدن است
• اثر داشتن بر روی بخش هایی از مغز
• مشکلات دستگاه گوارش که در نهایت می تواند منجر به سرطان روده شود
• مشکلات مربوط به کلیه ها

این عوارض در همه افراد به یک میزان نبوده و ممکن است در برخی از افراد رخ داده و در بعضی دیگر به شکل های متفاوتی بروز پیدا نماید.

عوارض مصرف ناس

بیشتر بدانید : اعتیاد به حشیش چه عوارضی دارد؟ نشانه های مصرف آن چیست؟

بهترین روش ترک ناس به چه صورتی است؟

تشخیص بهترین شیوه ترک ناس توسط پزشک امکان پذیر می باشد و پزشک متخصص با داشتن علم و تخصص کافی در این زمینه و بررسی شرایط جسمی و روانی بیمار و همچنین طول و میزان مصرف ناس، می تواند بهترین درمان لازم را آغاز نماید. در این زمینه کمپ های ترک اعتیاد می تواند بهترین گزینه باشد. این مراکز با داشتن تخصص کافی در این زمینه و همچنین کمک گرفتن از روش های درمانی سریع و با کیفیت، می توانند نتایج مناسبی را برای فرد رقم زنند. همچنین در این مراکز پزشکان و روانشناسان متخصص قرار داشته که می توانند در زمینه جسمی و روانی به فرد کمک کرده تا سریع تر آثار مواد مخدر از بدن او از بین رود.

طول دوره درمان برای افراد مختلف، فرق داشته و بسته به سن، مدت مصرف، میزان مصرف و وضعیت سلامت جسمانی او دارد. بنابر این نمیتوان بر اساس یک قانون کلی میزان مدت زمان ترک را پیش بینی کرده و این موضوع از فردی به فرد دیگر متفاوت است. این حالت ممکن است در برخی از افراد بین 60 تا 90 روز به طول انجامیده و در بعضی دیگر بین یک سال تا بیشتر طول بکشد.

ماده مخدر ناس بدین صورت است که در مراحل ابتدایی آن میزان علائم کمتری را از خود نشان داده و به مرور زمان میزان اعتیاد فرد به این ماده مخدر افزایش می یابد. روش های مختلفی درباره ترک اعتیاد ماده مخدر ناس وجود داشته که هر کدام از این روش ها دارای مزایا و معایبی می باشد. همچنین این موضوع را نیز باید در نظر داشته باشید که عوارض ترک ناس مانند هر نوع ماده مخدر دیگری بر روی ذهن فرد نیز اثرگذار بوده و اگر به شیوه غیر اصولی ترک صورت گیرد ممکن است خطرات جدی تری را بر روی روان و جسم فرد ایجاد نماید.

بنابر این باید از راه های اصولی برای ترک هر نوع ماده مخدر استفاده نمایید که ناس نیز از این قائده مستثنی نمی باشد و نیاز است تا بسته به طول زمان مصرف و میزان مصرف فرد، پزشک اقدام به ترک کرده و بسته به آن، دوره درمان و ترک را آغاز نماید. اقدام به موقع و قاطع فرد در این زمینه می تواند تاثیر زیاد و موثری در ترک ناس داشته و همچنین در کنار ترک جسمانی هر نوع ماده مخدری نیاز است تا ترک روانی آن نیز صورت گرفته تا از بازگشت دوباره فرد به سمت مصرف هر نوع ماده مخدر دیگری، جلوگری نماید.
.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره ترک اعتیاد

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462