اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج چقدر تاثیر دارد؟ اهمیت هم سطح بودن خانواده ها

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره پیش از ازدواج

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج از جمله مسائلی می باشد که می تواند پیش از ازدواج و بعد از آن برای زوجین ایجاد مشکلاتی نماید. اختلاف سطح خانواده ها در جنبه های مختلفی دارای اهمیت می باشد و تناسب آنها با یکدیگر باعث شده تا زوجین درک و تعامل بهتری با یکدیگر داشته باشند. در ازدواج تنها موضوع دوست داشتن و علاقه طرفین نمی تواند منجر به ایجاد یک زندگی موفق شود و عوامل دیگری مانند نقاط مشترک، درک و فهم طرفین، اشتراکات خانوادگی و همچنین توانایی آنها برای حل مسئله می تواند به پیشرفت زندگی مشترک و ایجاد یک ازدواج موفق کمک نماید.

نقش اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج

بیشتر بدانید : اختلافات دوران نامزدی را چگونه حل و فصل کنیم؟ شایع ترین اختلافات

اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج چقدر تاثیر دارد؟

داشتن نقاط مشترک بیشتر و عمیق تر، شانس شکل گیری یک رابطه سالم و در نهایت یک ازدواج موفق را بیشتر می کند. هرچه میزان نقاط مشترک بین زن و مرد در زمینه علایق، سلیقه ها، وضعیت اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیشتر باشد، بهتر می توانند با یکدیگر در ارتباط بوده و میزان تنش ها و مشکلات آنها کمتر می شود. البته این نکته را در نظر داشته باشید که هیچ دو نفری در دنیا کاملا شبیه به یکدیگر فکر و عملکرد نداشته و داشتن تفاوت ها می تواند منجر به رشد و عمیق تر شدن روابط نیز شود. اما نیاز است تا این تفاوت ها بصورت بنیادین و ریشه ای نبوده، چرا که ممکن است درک طرفین از یکدیگر را کم نماید.

در واقع اختلاف سطح در خانواده ها باعث شده تا زوجین در زمینه های مالی، اخلاقی، ارتباطی و رفتاری تنش های مختلفی با یکدیگر داشته باشند. این اختلاف سطح خانواده ها می تواند در زمینه های مختلفی وجود داشته باشد که در ادامه به بررسی هر کدام از این موارد می پردازیم.

اهمیت اختلاف سطح خانواده ها در ازدواج

بیشتر بدانید : علت استرس قبل از ازدواج چیست؟ 7 راهکار کنترل استرس قبل از ازدواج

اهمیت هم سطح بودن خانواده ها

همانطور که پیش تر نیز اشاره کردیم هم خوانی داشتن خانواده ها در ازدواج امری مهم می باشد، چرا که دختر و پسر در محیط خانواده بزرگ شده اند و تمامی جنبه های خانواده شان بر روی شخصیت آنها نیز تاثیرگذار می باشد. از جمله مواردی که در اختلاف سطح خانواده ها اهمیت دارد شامل نمونه های زیر است :

اختلاف سطح فرهنگی : یکی از جنبه های مهم در اختلاف سطح خانواده ها، اختلافات فرهنگی می باشد. فرهنگ یک خانواده در واقع به مجموعه نگرش ها و دیدگاه های آنها درباره سبک زندگی، آداب و رسوم و شیوه تربیتی آنها گفته می شود. تناسب داشتن فرهنگ بین زوجین می تواند تا حد زیادی کیفیت رابطه آنها را به دنبال داشته باشد.

زوجین ممکن است در ابتدای آشنایی وجود اختلافات فرهنگی را جدی ندانسته و آنها را مشکلی در رابطه خود احساس نکنند. اما با پیش رفتن رابطه و جدی تر شدن موضوع ازدواج، موانع فرهنگی بیشتر خودشان را نشان داده و زندگی زوجین را تحت الشعاع خود قرار می دهند. شما می توانید قبل از تصمیم گیری برای ازدواج با مشاور و روانشناس در این زمینه صحبت نمایید.

اختلاف طبقاتی : از دیگر مواردی که در ازدواج بین زوجین اهمیت زیادی دارد، اختلاف طبقاتی می باشد. اختلاف طبقاتی به منظور تفاوت در وضعیت اقتصادی خانواده ها می باشد. افرادی که در شرایط مالی مختلفی رشد و تربیت یافته اند، به دنبال آن دارای انتظارات، توقعات و همچنین سبک زندگی متفاوتی نیز می باشند.

نبود اختلاف طبقاتی باعث شده تا میزان سازگاری زوجین بیشتر شده و از مهمترین موارد در بروز چالش و تعارض در زندگی زناشویی می باشد. بنابر این در زمانیکه تصمیم به ازدواج دارید بهتر است به تفاوت های شغلی، اجتماعی، موقعیت پدر و مادر طرف مقابل توجه نمایید. سعی کنید فردی را انتخاب کنید که از نظر اجتماعی شبیه شما باشد.

اختلاف در شخصیت و روان : از دیگر جنبه هایی که در اختلاف سطح خانواده ها کمتر به آن پرداخته می شود، موضوع شخصیت و روان افراد در ازدواج می باشد. از آنجایی که هر کدام در خانواده خود رشد و تربیت یافته اند، داشتن روان و شخصیت سالم در آنها نیازمند دارای بودن پدر و مادر سالم از نظر شخصیتی و روانی می باشد.

در این زمینه نیاز است تا زوجین با یکدیگر تناسب شخصیتی و روانی داشته و بررسی و درک تفاوت در سطح روانی نیز از اهمیت زیادی برخوردار است. شما می توانید در این زمینه و برای بررسی بهتر این موضوع از مشاور و روانشناس پیش از ازدواج کمک بگیرید.

اختلاف در ارزش ها : مواردی چون فرهنگ، مذهب، تحصیلات و تجربه های زندگی در کنار هم همگی باعث می شود که فرد برای خود ارزش هایی را تعیین نماید. در زوجینی که با یکدیگر ارزش های یکسانی دارند بهتر می توانند میزان سازگاری بیشتری برخوردار بوده و در نتیجه ازدواج پایدارتری نیز دارند. ارزش های فرد در مواردی مانند رفتار او با دیگران، هدف از زندگی و تربیت فرزند تاثیرگذار است. بنابر این داشتن ارزش های مشترک در زوجین از اهمیت زیادی برخوردار است.

اختلاف در علاقه مندی ها : زوجین در زندگی مشترک قرار است تا همه جنبه های زندگی را تجربه نمایند. اختلاف در علاقه مندی ها و تفریحات هر کدام از زوجین اهمیت زیادی دارد چرا که ممکن است در یکی از آنها اینکه در آخر هفته وقت خود را در کنار خانواده بگذراند علاقه مندی بوده و فرد مقابل علاقه مند است که روزهای آخر هفته را به استراحت و ماندن در خانه بگذراند. تفاوت در نوع علاقه مندی ها و تفریحات می تواند یکی از چالش های زوجین در زندگی مشترک باشد که می بایست قبل از ازدواج به آن پرداخته شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشاوره پیش از ازدواج

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462