دلبستگی و وابستگی در رابطه عاطفی چه فرقی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه عاطفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

دلبستگی چیست؟ شاید شما نیز مانند خیلی از افراد فکر کنید که دلبستگی و وابستگی تفاوتی نداشته و یکسان می باشد. اما ریشه این موضوع به کودکی ما مربوط بوده و فرق زیادی بین دلبستگی و وابستگی وجود دارد که می تواند حالت سالم و غیر سالمی را در روابط ما ایجاد نماید. دلبستگی ایمن به نوعی پیوند عاطفی عمیق و حیاتی بین مادر و فرزند گفته می شود که از زمان تولد نوزاد شکل می گیرد و نقش مهمی در آینده کودک و جلوگیری از آسیب ها و شکل گیری باورهای غلط در ذهن او دارد. برای اینکه با مفهوم دلبستگی و وابستگی در رابطه عاطفی آشنا شوید، پیشنهاد می کنم که تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

دلبستگی ایمن چیست؟

بیشتر بدانید : راهکارهای موثر برای مقابله با شکست عشقی

دلبستگی چیست و چه نقشی در روابط ما دارد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم، دلبستگی نوعی پیوند عمیق بین افراد می باشد که در ابتدا این رابطه بین مادر و فرزند شکل گرفته و این نوع ارتباط، تعیین کننده روابط اجتماعی و عاطفی بعدی کودک است. اولین نوع دلبستگی در واقع با میزان محبت، توجه و مراقبت والدین از فرزندشان شکل گرفته که بصورت بی قید و شرط و ایمن می باشد. تامین شدن دلبستگی ایمن در کودک باعث شکل گیری یک پایگاه امن در روان و دنیای او می شود و در صورت امن نبودن این پایگاه، دنیای کودک بصورت نا امنی شکل می گیرد.

اهمیت دلبستگی ایمن در زندگی افراد بسیار مهم بوده و در صورتیکه در کودکی این امنیت حاصل نشود منجر به بوجود آمدن مشکلاتی همچون بی ثباتی در رابطه عاطفی می شود که یکی از تاثیرات این موضوع بوده و در آینده روابط عاطفی فرد تاثیر مستقیمی دارد. از آنجایی که دنیا مجموعه ای از روابط می باشد، دلبستگی ایمن نقش مهمی در این زمینه دارد. این موضوع در میزان صمیمیت فرد، مدت زمان نزدیکی و صمیمیت با افراد، نحوه اعتماد و امن بودن آنها بسیار تاثیر گذار می باشد.

وابستگی در رابطه عاطفی به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی و تاثیر اختلالات در رابطه به چه صورت است؟

وابستگی چیست و در روابط چه نقشی را دارد؟

وابستگی به معنای هر نوع اتکا داشتن نسبت به دیگران می باشد و البته افراد می توانند وابسته به موضوع ها و نیازهای گوناگونی باشند که از جمله آنها وابستگی مالی، وابستگی به والدین و یا وابستگی اجتماعی را می توان نام برد. برخی از این وابستگی ها در طول زندگی انسان ها طبیعی بوده و عادی می باشد. اما در مواقعی که به نوعی به شخصیت فرد تبدیل شده و برای تامین نیازهایش، بیش از اندازه وابسته می شود، این نوع وابستگی نا سالم است.

وابستگی در مواقعی که مربوط به رابطه و روابط احساسی فرد می شود، به دلیل شخصیت ناسالم وابستگی در او و وجود خلاهای عاطفی در زندگی اش، نسبت به هر فرد یا هر چیزی به سرعت وابسته شده و همواره ترس از دست دادن آن را دارد.

از جمله نشانه های وابستگی در افراد می توان به موارد زیر اشاره کرد :

• افراد دارای شخصیت وابسته در روابط عاطفی خود برای اینکه شریک عاطفیشان را از دست ندهند به یک فرد مطیع و حرف گوش کن تبدیل می شوند
• افراد دارای شخصیت وابسته برای تصمیم گیری های مهم خود دچار تردید شده و نیاز دارند تا توسط فردی مورد تایید قرار گیرند
• افراد وابسته همیشه ترس از دست دادن داشته و زود باور بوده و همچنین بیش از اندازه اعتماد می کنند
• افراد وابسته به خود باور نداشته و روی خودشان حسابی باز نمی کنند

این موارد نمونه ای از رفتار افراد وابسته می باشد. از آنجایی که این موضوع مهم است که انسان در حالت عادی نباید ترس و نگرانی در روابط خود داشته و یا احساس محبت و توجه را در رابطه خود گدایی نماید.

از نشانه های روابط ناسالم افراد وابسته، کنترل کردن های زیاد، حسادت، توقع بیش از اندازه و غیره می باشد. وابستگی باعث شده تا فرد نقاط مثبت و با ارزش خود را ندیده و دچار خود کم بینی شده و یک تهدید در رابطه به شمار می رود.

تفاوت بین دلبستگی و وابستگی در روابط چه می باشد؟

دلبستگی و وابستگی هر دو از ویژگی های شخصیتی فرد در زمان کودکی او بوده و جزو احساسات طبیعی در هر انسانی می باشد که اگر در شرایط نا امن رشد پیدا نماید، در بزرگسالی منجر به بروز رفتارهای ناهنجار در فرد می شود.

بطور مثال دلبستگی و وابستگی در روابط عاشقانه تاثیر زیادی داشته و بسیاری از افراد تفاوت این دو را در روابط نمی دانند. از جمله تفاوت هایی که دلبستگی و وابستگی در روابط ایجاد می کند، شامل موارد زیر است :

1605686310 idea میزان مسئولیت پذیری : در مورد افراد دلبسته، میزان مسئولیت پذیری آنها به گونه ای بوده که به خوبی از اینکه در مقابل چه موضوعاتی برای طرف مقابلشان مسئول هستند، آگاه می باشند، اما افراد دلبسته در این زمینه دچار افراط می شوند.

1605686310 idea تفاوت در نوع شخصیت : افراد دلبسته دارای عزت نفس و احساس ارزشمندی به خود می باشند اما افراد وابسته زندگی خود را به طرف مقابل گره زده و هیچ ارزشی را برای خود قائل نمی باشند.

1605686310 idea آزادی در عمل : افراد دلبسته در روابط خود هم برای خودشان آزادی در انتخاب و استقلال را قائل بوده و هم برای طرف مقابلشان این شرایط را فراهم می کنند، اما درباره افراد دلبسته این موضوع با محدود کردن طرف مقابل و گرفتن آزادی عمل از او همراه می باشد.

1605686310 idea مشکلات روحی : افراد دلبسته از میزان آرامش روانی خوبی برخوردار بوده، اما افراد وابسته هیچ گاه احساس آرامش نداشته و مدام درگیر راضی کردن احساسات شریک عاطفیشان بوده و احساسات و هیجانات درهم ریخته ای را تجربه می کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه عاطفی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462