شایع ترین اختلالات دوران کودکی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلالات دوران کودکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اختلالات دوران کودکی و عدم آگاهی والدین درباره آنها می تواند مراحل تربیت و بزرگ کردن کودکان را با سختی های بیشتری روبرو کند. بنابر این داشتن اطلاعات کافی درباره اختلالات دوران کودکی و نوع درمان و مراقبت از این کودکان اهمیت زیادی داشته و می تواند تا حدودی از میزان فشار این خانواده ها، کم نماید. البته باید به این نکته توجه داشته باشید که یک کج خلقی و عدم همکاری کودکتان به معنای وجود اختلال در او نبوده و نباید با هر موضوعی به فکر مشکلات رفتاری در آنها باشید. گاهی کودکان به دلیل طی کردن مراحل رشد و یا تغییرات محیط زندگیشان، دچار ناراحتی ها و عدم همکاری هایی می شوند که موقتی بوده و با گذر از این بحران دوباره به حالت قبل باز می گردند.

شایع ترین اختلالات دوران کودکی چه می باشد؟

بیشتر بدانید : 11 تکنیک فرزند پروری برای والدین

مطرح ترین اختلالات دوران کودکی چه می باشد؟

متخصصین روانشناسی، کلمه اختلال را برای کودکان زیر 5 سال بسیار با احتیاط بکار برده و به دلیل تغییرات رشد سریع و زیاد در این بازه زمانی، تمایز رفتارهای طبیعی و غیر طبیعی بسیار سخت بوده و خیلی از آنها مربوط به پروسه رشد کودک است. در واقع برای کودکان زیر 5 سال به ندرت یک اختلال را بصورت جدی در نظر می گیرند، اما ممکن است علائم آن نشان دهنده وجود اختلالات دوران کودکی تشخیص داده شود.

با این حال از جمله اختلالات شایع رفتاری و عاطفی مربوط به دوران کودکی به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1. افسردگی
2. ADHD یا اختلال نقص توجه و بیش فعالی
3. ODD یا اختلال نافرمانی مقابله جویانه
4. ASD یا اختلال طیف اوتیسم
5. اختلال اضطراب
6. اختلالات یادگیری
7. اختلال دو قطبی
8. اختلالات رفتاری

به غیر از این موارد، چند مورد دیگر نیز وجود داشته که بسیار نادر بوده و خارج از مباحث روانشناسی کودک قرار دارند.

تشخیص اختلالات دوران کودکی به چه صورت است؟

اختلال ODD که طغیان های عصبی در برابر افراد دیگر می باشد، تشخیص آن بستگی به رفتارهایی در کودک دارد که بصورت مداوم و بیش از شش ماه در او به طول بیانجامد و عملکرد کودک را مختل نماید. در مورد اختلال سلوک، تشخیص بسیار جدی تری نیاز بوده و شامل رفتارهایی می باشد که از نظر همه افراد بی رحمانه بوده و این نوع رفتارها در برابر انسان ها و یا حیوانات انجام می شود که این رفتار می تواند شامل خشونت های جسمی و فعالیت های مجرمانه باشد و این نوع رفتارها در کودکان سنین پیش دبستانی بسیار نادر است.

اوتیسم از دیگر اختلالات دوران کودکی می باشد که برخلاف دیگر اختلالات نشانه ها و علائم آن می تواند از زمان کودکی شروع شده و یک اختلال با طیف وسیعی می باشد که کودک را در مواردی مانند رفتار، شناخت و اجتماع تحت تاثیر خود قرار می دهد. این اختلال یک بیماری عصبی شناخته می شود و طبق آمار صورت گرفته شده در این زمینه، از بین هر 68 کودک، یک کودک به اختلال اوتیسم مبتلا شده که البته این نوع اختلال یک طیف بوده و در میزان های مختلفی در افراد وجود دارد.

یکی از اختلالات رایج رفتاری در بین کودکان، اختلال بیش فعالی می باشد. این اختلال از جمله اختلالاتی بوده که از سنین 6 سالگی به بعد قابل تشخیص می باشد. کودکان دارای این نوع اختلال از میزان توجه بسیار پایینی برخوردار بوده و در بیشتر مواقع تمرکز نداشته و بی قرار می باشند. کودکان مبتلا به ADHD، در سر کلاس های درسی، تمرکز کافی نداشته و برای انجام تکالیف درسی خود نیز به مشکل بر می خورند. همچنین این کودکان متاسفانه در بیشتر مواقع کاری که قرار است انجام دهند را بخاطر نمی آورند. خیلی از افراد بر این باورند که کودکان بیش فعال از بازه هوشی بالاتری برخوردار بوده و باهوش می باشند، در صورتی که این گونه نبوده و این کودکان از سایرین باهوش تر نمی باشند و تنها از بازه هوشی متفاوتی برخوردار بوده که این بازه می تواند از کودکان عقب مانده ذهنی تا کودکان تیزهوش، متغیر باشد.

در بیشتر این اختلالات ممکن است که کودک شما یک مشکل رفتاری را بصورت موقت تجربه نماید و در بسیاری از این موارد، این موضوعات با صبر و درک والدین و گذشت زمان از بین می رود. اما مشاوره کودک در این زمینه بسیار ضروری بوده و می تواند به کودکان در مقابله با عوامل استرس زا، مفید و موثر واقع شود. در چنین مواقعی یک روانشناس با تجربه می تواند به شما کمک کرده و آموزش دهد که کودک شما چگونه عصبانیت خود را کنترل کرده، بر روی احساسات خود کار کرده و چگونه ارتباطات موثرتری را برقرار نموده و نیازهای خود را برطرف نماید.

تشخیص اختلالات دوران کودکی به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

دلایل بروز اختلالات دوران کودکی چه می باشد؟

اختلالات دوران کودکی نیاز به تشخیص و درمان توسط روانشناس کودک داشته و در جلسات درمانی، درمانگر سعی دارد که عواملی که منجر به پیدایش اختلال در کودک شده است را دسته بندی کرده و با توجه به آن، روش درمانی مناسبی را ارائه دهد. چون در مواقعی که نوع اختلال کودک به درستی تشخیص داده نشود، نمی توان از روش درمانی مناسب با آن نیز استفاده نمود. از جمله دلایلی که منجر به بروز اختلالات دوران کودکی می شود میتوان به موارد زیر اشاره کرد :

• علل عصبی
• عوامل مربوط به ژن ها که عوامل چند ژنی بوده و بیش از یک ژن در آن نقش دارد
• روابط خانوادگی و میزان دلبستگی کودک و نوع فرزند پروری
• خلق و خوی نوزاد
• موضوعات روانشناختی بین والدین و فرزند
• عوامل اجتماعی

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلالات دوران کودکی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462