ویژگی های شخصیتی و تاثیر اختلالات در رابطه به چه صورت است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلالات شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ویژگی های شخصیتی و تاثیر اختلالات در رابطه از اهمیت زیادی در روابط عاطفی برخوردار است، بطوریکه می تواند منجر به برهم زدن رابطه ها شود. شخصیت هر فرد شامل ویژگی ها، رفتارها و نوع برخورد او می باشد که می تواند بسته به میزان صبوری و برخورد او در رابطه منجر بر حفظ و یا بر هم زدن رابطه شود. در واقع چالش های موجود در رابطه اغلب بستگی به میزان تفاوت های شخصیتی افراد با یکدیگر داشته و حتی درون گرا و برون گرا بودن افراد نیز می تواند در این چالش ها دخیل باشد.

نقش ویژگی های شخصیتی در رابطه

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی و نقش آن در زندگی فرد

ویژگی های شخصیتی و تاثیر اختلالات چگونه در یک رابطه تاثیر گذار می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم شخصیت افراد نقش کلیدی در موفقیت و عدم موفقیت روابط عاطفی دارد. همچنین در کنار آن نیز عوامل دیگری دخیل بوده که می توانند بوسیله این موارد نیز یک رابطه دچار چالش شده و یا میزان موفقیت آن بیشتر شود. یکی از این موارد داشتن دلبستگی نا ایمن یا ایمن است. دلبستگی ایمن به تامین نیازهای عاطفی ما در زمان کودکی مان برمی گردد که در صورتی که به درستی تامین نشده و این امنیت حاصل نشود، منجر به عدم امنیت ما در روابط بزرگسالی مان شده و یا آن را با مشکل مواجه نماید.

نوع شخصیت ما و ویژگی های شخصیتی افراد تاثیر زیاد و مستقیمی در روابط عاطفی و همچنین میزان آسیب آنها در مشکلات دارد. ممکن است فردی با یک نوع تیپ شخصیتی، در هنگام مشکلات و ایجاد ناراحتی، آسیب بیشتری دیده و ناراحتی و دلخوری طولانی تری داشته باشد. اما طرف مقابل به سرعت از آن موضوع رد شده و فراموش نماید. بنابر این این تفاوت ها گاهی می تواند چالش های زیادی را منجر شده و باعث قضاوت های زیادی از سمت طرفین شود.

در چنین مواقعی بهتر است که قبل از جدی شدن روابطتتان، حتما با یک مشاور و روانشناس صحبت کرده و با کمک مشاوره و همچنین تست های شخصیت شناسی، از این تفاوت ها آگاه شده تا بهتر بتوانید همدیگر را درک کرده و به دلیل اینکه دارای این تفاوت ها می باشید، همدیگر را قضاوت و سرزنش نکنید.

بطور مثال افراد درون گرا و برون گرا دارای دو طیف مختلف از ویژگی های شخصیتی بوده و ممکن است این افراد در یک رابطه عاطفی جذب یکدیگر شوند. افراد درون گرا معمولا صبورتر بوده و نیاز به تنهایی بیشتری دارند. این در حالیست که افراد برون گرا اجتماعی تر و سر زنده تر بوده و از بودن در محیط های بیرون لذت می برند. این تفاوت ها باعث شده تا این افراد در صورت درک نکردن ویژگی های متفاوت یکدیگر، با مشکلات جدی روبرو شوند.

اختلالات شخصیتی در روابط چه نقشی دارند؟

بیشتر بدانید : مشاوره درمان اختلال شخصیت خود شیفته

نقش اختلالات در روابط به چه صورت است؟

اختلالات در روابط می تواند باعث پیچیدگی های بسیاری در رابطه زوجین شود. البته وجود اختلالات شخصیتی موضوعی رایج در بین افراد نبوده و حتما باید توسط روانشناس و افراد متخصص بررسی و تشخیص داده شود.

یکی از اختلالاتی که در رابطه با این افراد آسیب زا و سخت می باشد، ارتباط داشتن با افراد دارای اختلال خودشیفتگی می باشد. افراد خودشیفته معمولا خود را بی عیب و نقص دانسته و همین موضوع باعث می شود که از همه و مخصوصا شریک زندگی خود انتظار حسن جویی و تعریف داشته باشد. این افراد معمولا از اینکه مورد نقد و انتقاد قرار بگیرند بیزار بوده و ممکن است به شدت عصبانی شوند. همچنین این افراد در درک و همدلی بسیار ضعیف بوده و به همین دلیل ممکن است در طولانی مدت، شریک زندگیشان به دلیل درک نشدن و نادیده گرفته شدن احساساتش، آسیب های زیادی را متحمل شود.

افراد دارای اختلال خودشیفتگی معمولا قادر به عاشق شدن نبوده و همچنین نمی توانند روابط عاشقانه و یا طولانی مدتی را برقرار کنند. آنها ممکن است سعی بر جدا کردن شریک عاطفیشان از دوستان و خانواده خود داشته و او را تنها برای خودشان می خواهند. همچنین از همه و مخصوصا از شریک عاطفی خود به دنبال حسن جویی و تحسین می باشد و به همین دلیل در صورتیکه از او تعریف و تمجید نشود، ممکن است عصبانی شده و یا رفتارهای غیر سازنده ای را انجام دهد.

افراد خودشیفته در ابتدا بسیار جذاب و کاریزماتیک به نظر رسیده و سعی می کنند تا طرف مقابل را تحت تاثیر خود قرار دهند. اما باید نشانه های خطر در این افراد را جدی گرفت و با توجه به عواقب این نوع روابط، تا جای ممکن از این افراد دوری نمایید. چرا که اغلب این افراد تنها برای مدت زمان کوتاهی روابط موفق و خوب داشته و ویژگی های آنها می تواند برای مدت زمان کمی فرد را تحت تاثیر خود قرار داده و بر روی او تاثیر گذارد. یکی از مشکلات این افراد این است که در بروز عشق بدون قید و شرط مشکل داشته و معمولا روابط آنها دارای سخت گیری ها و قانون مندی های مخصوص به خودشان می باشد که آنها را از تجربه عشق واقعی دور می کند.

همچنین در مواقعی که با این افراد به چالش و مشکل می خورید، معمولا تقصیر را گردن شما انداخته و خود را بی تقصیر جلوه می دهند. آنها آنقدر در این موضوع ماهر هستند که گاهی واقعا شما به این نتیجه می رسید که اشتباه از سمت شما بوده و او بی تقصیر است. در چنین مواقعی خود شیفته ها دلایل بسیار قوی و توجیهات بالایی دارند تا بتوانند خودشان را از هرگونه اتهام و آسیب مبرا نمایند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلالات شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462