حسادت چیست؟ تعریف حسادت در روانشناسی و جامعه شناسی

هر چقدر هم که این امر غیرمعمول به نظر برسد، از بین بردن آن کار آسانی نیست و ...

جهت مشاوره تلفنی در زمینه حسادت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

 

حسادت چیست؟ حسادت احساسی است که همه ما با آن آشنا هستیم شاید یک همکار به شغل مورد علاقه خود رسیده باشید یا دوستی ماشین جدید خریده یا شریک زندگی شما کمی بیش از حد به شخص دیگری توجه کرده است.

در این لحظه‌ها حسادت رخ می‌دهد و هرگز احساس خوشایندی نیست و خیلی آسان راه خود را به زندگی و فضای ذهنی شما باز می‌کند.

اما چگونه می‌توان از شر حسادت خلاص شد؟

هر چقدر هم که این امر غیرمعمول به نظر برسد، از بین بردن آن کار آسانی نیست، حسادت یک احساس طبیعی است که زمانی به وجود می‌آید که احساس می‌کنید در معرض خطر از دست دادن چیزی هستید که به آن اهمیت می‌دهید.

از دیدگاه دیگر، احساسات برای محافظت از منابع گرانبهایی که به شما کمک می‌کنند زنده بمانید وجود دارند. بنابراین قلب شما تند خواهد زد بدن شما متشنج خواهد شد و آن لحظه هجوم آدرنالین را احساس خواهید کرد.

اما هر چیزی که باعث حسادت می‌شود مبنای عقلانی ندارد هر چیزی که به نظر می‌رسد یک تهدید است یکی نیست. علاوه بر این‌ها هرگز بد نیست به خاطر حسادت فریاد زدن، تعقیب کردن و کنترل کردن را انجام دهید.

حسادت یک احساس طبیعی و انسانی است اما اگر کنترل کنترل نشود می‌تواند ویران کننده باشد. پس چگونه می‌توان با حسادت به روشی سالم کنار آمد؟ بر ادامه مطلب با ما همراه باشید تا متوجه شوید.

تعریف حسادت در دیدگاه روانشناسی

حسود بودن هیچ دلیل بیولوژیکی ندارد و شخصیت حسود به مرور زمان و بر اثر تجربیاتی که در زندگی به دست می‌آورد شکل می‌گیرد که معمولاً  شخصیت‌ها در اثر شناخت فردی غلط به وجود می‌آیند.

این افراد در محیطی بزرگ می‌شوند که انجام خواسته‌های دیگران و علاقه آنها مهمتر از علایق فردی خودشان بوده است آنها اغلب موقعیتی نداشتند تا علایق خود را بشناسند و به دنبال آن بروند.

آنها بیشتر دروغ می‌گویند و به دنبال خوش آمد دیگران هستند در واقع عوامل محیطی از دوران کودکی و در مراحل رشد باعث آن می‌شوند. از لحاظ ذهنی افراد حسود مفروضات مبالغه آمیزی درباره زندگی و شرایط دیگران می‌سازند.

هیچگاه در زندگی احساس امید و شادی ندارند  خوبی‌ها و شادکامی‌های دیگران را بزرگنمایی می‌کنند مشکلات و سختی‌های زندگی آنها را نادیده می‌گیرند. به طور کلی تصویر صحیح و واقعی از زندگی خود و دیگران ندارند و اطلاعات دریافتی از موقعیت را تعریف می‌کنند.

اگر این احساس را به یک هیولای درونی تشبیه کنیم می‌توان گفت این هیولا در همه ما وجود دارد و قادر است در اشکال مختلف ظاهر گردد. حسادت در رابطه‌های مختلفی وجود دارد که معروف‌ترین آنها حسادت در روابط عاشقانه است.

حسادت می‌گوید آن دیگری این کار را انجام داد یا موفق شد به فلان نقطه دست یافت اما من نه، پس حسادت می‌کنم. در هر موقعیتی که تصور کنید این حسادت می‌تواند شکل بگیرد جدایی از اینکه حسادت در کدام از رابطه‌های ما در حال رشد است بستگی دارد.

این حس منفی اگر زیادتر از حد نرمال باشد می‌تواند مثل خوره به جان فرد بیفتد و او را از پای درآورد. اگرچه خیلی از حسادت‌ها می‌توانند به دلایل خوبی ایجاد شوند اما در اغلب موارد بایستی به شدت کنترل شوند چرا که ممکن است برآمده یک سری فرضیات اشتباه خود و اطرافیانمان باشد.

تأثیر حسادت بر افراد چگونه است؟

تأثیر حسادت بر افراد چگونه است؟

عواطف و احساسات معماری زندگی عاطفی ما هستند و برای عملکرد روزانه زندگی ما لازم می‌باشند. شادی به شما امکان می‌دهد از اوقات خوبی لذت ببرید، همانطور که دوستی‌ها و عشق به شما این امکان را می‌دهد که با عزیزانتان پیوندهای محکمی ایجاد کنید.

علاوه بر این، احساسات منفی نیز نقش محافظتی دارند در واقع ترس یک استراتژی زندگی است که برای آگاه کردن فرد از خطرات احتمالی عمل می‌کند.

غم و اندوه احساساتی هستند که بیان آنها به حمایت عاطفی دیگران در زمانی که احساس ناراحتی می‌کنند، احساس گناه تا حدی که مستلزم رنج عمیق است اری از هنجارهای اخلاقی را دشوار می‌کند و در صورت انجام کار اشتباهی خواستار جبران خسارت می‌شود.

خشم یک اثر انرژی بخش دارد که در رفتارهای مناسب برای دفاع از خود یا حداقل آگاه کردن دیگران مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما حسادت یک پاسخ عاطفی عمیق ریشه‌دار در انسان است اما پیچیده‌تر از سایر احساسات است.

مانند سایر احساسات حسادت نیز یک کارکرد محافظتی دارد که عبارت است از حفاظت ثبات رابطه و تضمین مراقبت از فرزندان در صورت لزوم که از آن استفاده شود. اما حسادت بر افراد تاثیرات مختلفی دارد.

حسادت می‌تواند تلاش برای زندگی مشترک را تقویت کند و ارتباط بهتری را در بین زوجین ایجاد کند. یا می‌تواند به خیانت یا رها شدن کمک بیشتری کند همانطور که اشاره کردیم حسادت ریشه عمیقی در انسان‌ها و فرهنگ‌های مختلف دارد.

این احساس هیچگاه کم یا زیاد نمی‌شود حتی از بین نمی‌رود حتی امروزه تعداد آن افزایش یافته است.

تفاوت حسادت با غبطه خوردن چیست؟

از آنجایی که حسادت و غبطه خوردن معانی تقریبا مشابهی دارند، مردم تمایل دارند این کلمات را با هم اشتباه بگیرند. تفاوت می‌تواند این باشد که آیا شما ادعایی در مورد شیئی که می‌خواهید دارید یا خیر.

به عنوان مثال، سلبریتی مورد علاقه شما یک لباس آبی زیبا می‌پوشد و شما می‌گویید “من واقعاً به آن حسادت می‌کنم”. با این حال، از نظر فنی، شما نمی توانید حسادت کنید. چرا؟ زیرا تا زمانی که آن لباس مال شما نباشد و سلبریتی آن را از شما دزدیده باشد، نمی‌توانید آن را بگویید.

به جای آن، می‌گویید که به لباس حسادت می‌کنید و حسادت می کردید که سلبریتی بتواند آن را بپوشد. بنابراین، وقتی در مورد حسادت در مقابل غبطه خوردن صحبت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که تفاوت در احساس طمع به چیزی است که شخص دیگری دارد و احساسی مربوط به ترس از اینکه ممکن است از شما گرفته شود.

وقتی نگاهی گذرا به تحلیل حسادت در مقابل غبطه بیندازید، متوجه خواهید شد که آنها تقریباً به یک موضوع اشاره می کنند چه احساس حسادت کنید و چه حسادت کنید، این احساس خوب نیست.

به عبارت دیگر، هر دو احساسات منفی هستند که زمانی اتفاق می‌افتند که شخص دیگری چیزی دارد که شما آن را ندارید، اما تمایل دارید آن را داشته باشید.

اما به طور کلی حسادت یعنی اینکه به چیزی طمع داشته باشی، این می‌تواند یک چیز مانند جواهرات یا یک رابطه باشد.

علائم حسادت چیست؟

حسادت را می‌توان به عنوان حفظ یا مراقبت هوشیارانه از چیزی تعریف کرد. حسادت بد است، اما طبیعی است که بخواهیم از افرادی که دوستشان داریم محافظت کنم، به خصوص وقتی می‌بینیم که رقیب بالقوه ای در حال دوست داشتن با دیگری است.

اما بین احساس حسادت و نشان دادن رفتارهای حسادت ناسالم تفاوت وجود دارد.

حسادت معمولی دردی است که در یک لحظه بروز می‌کند و معمولاً خودمان می‌توانیم آن را رد کنیم. رفتار حسادت ناسالم زمانی اتفاق می‌افتد که ما آن احساس را در خود غرق کنیم و از محل بدگمانی و ناامنی به صورت تکانشی عمل کنیم.

وقتی ناامنی در روابط ما بیداد می پ‌کند، حسادت می‌تواند به سرعت به پارانویا و وسواس تبدیل شود و تهدیدی برای نابودی رابطه‌ای باشد که ما بیش از همه از از دست دادن آن می‌ترسیم.

حسادت تا زمانی که به آن عمل نشود مشکل ساز نمی‌شود. افرادی که مستعد حسادت یا مالکیت شدید هستند، اغلب احساس بی‌کفایتی یا حقارت دارند و تمایل دارند خود را با دیگران مقایسه کنند.

حسادت، در هسته خود، محصول جانبی ترس، ترس از خوب نبودن کافی، ترس از دست دادن است. وقتی برخورد می‌کند، می‌تواند ما را فریب دهد تا باور کنیم رابطه‌مان در خطر فوری است، و تمایز بین احساسات طبیعی محافظت و سوء ظن غیرمنطقی را غیرممکن می‌کند‌.

با این حال، اولین باری که می‌بینیم حسادت در شریک زندگی مان شعله‌ور می‌شود، ممکن است آن را بامزه ببینیم و فکر کنیم «وای، این شخص باید واقعاً من را دوست داشته باشد!».

اگر این نوع حسادت سالم باشد، این احساسات بدون حادثه و بدون تأثیر منفی بر رابطه محو می شوند. اما ما باید مراقب علائم هشدار دهنده اولیه رفتار ناسالم باشیم زیرا می‌تواند منجر به سایر اشکال سوء استفاده شود.

روابط ناسالم اغلب با چیزهای کوچک شروع می شود، مانند یک شریک مشکوک که به دنبال شواهدی از خیانت است. اگر آنها به جای اینکه احساس رضایت کنند، ناامیدی خود را از طریق روش‌های مختلف تخلیه می‌کنند و در عین حال عزت نفس خود را با اتهامات، سرزنش، نام‌گذاری و تهدید پیش از اینکه به آزار عاطفی و فیزیکی بپردازند، فرو می‌ریزند.

تاکتیک‌های آن‌ها شکل‌های مختلفی به خود می‌گیرد، اما با افزایش حسادت، شانس تشدید آن نیز افزایش می‌یابد.

روش های درمان حسادت چگونه است؟

در قدم اول برای درمان حسادت باید این احساس را بپذیرید، زیرا کاملاً طبیعی و انسانی است که در هر زمانی ممکن است اتفاق بیفتد پس بهتر است با این حس صادق باشیم و قبولش کنیم.

زمانی که موفقیت دیگران را می‌بینیم ممکن است کمی آزرده شویم و حس منفی پیدا کنیم. گام دوم این است که از مقایسه کردن خود با دیگران دست بردارید، اینکه خود را مدام با دیگران مقایسه می‌کنید شما را از پا در می‌آورد.

بهتر است به خود یادآوری کنید که هر کسی راه متفاوتی برای زندگی خود دارد انتخاب روش زندگی بر اساس نقاط قوت و ضعف افراد صورت می‌گیرد. در واقع این موضوع تعریف واحدی ندارد پس ارزش هر فرد بدون نیاز به حس برتری نسبت به دیگری بررسی می‌شود و قابل احترام است.

قدم بعدی این است که از حسادت برای خود انگیزه ایجاد کنید حیادت زمانی اتفاق می‌افتد که شما به هر دلیل نتوانسته‌اید آن را انجام دهید.

به همین روال بهتر است با خود بگویید اگر این شخص توانسته از عهده این کار بر بیاید حتماً من هم می‌توانم از پس آن بر بیایم.

بهتر است دست از تحقیر کردن خود بردارید، تحقیر هرگز نمی‌تواند نتیجه بخش باشد. می‌توانید برای درمان حسادت از روش‌های معرفی شده استفاده کنید. اینکه بتوانید از موفقیت‌های کوچک خود تعریف کنید، اخلاق تعریف کردن را در ذهن شما نگه می‌دارد.

انواع حسادت به چه صورت می باشد؟

انواع حسادت به چه صورت می باشد؟

حسادت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد و درک این تغییرات می‌تواند به افراد کمک کند تا احساسات خود را به طور موثرتری شناسایی و مدیریت کنند.

بهتر است یاد بگیرید چگونه با خوشحالی دیگران خوشحال شوید و به نوعی استرس کمتری به خود وارد می‌کنید. اگر به دنبال موفقیت هستید از همان نقطه‌ای که در آن قرار دارید شروع کنید.

برخی از رایج ترین انواع حسادت عبارتند از

حسادت در روابط

این شاید شناخته شده‌ترین نوع حسادت باشد و اغلب در پاسخ به خیانت واقعی یا درک شده شریک زندگی ایجاد می‌شود. همچنین ممکن است زمانی رخ دهد که فرد نسبت به جذابیت یا شایستگی خود احساس ناامنی کند.

حسادت خواهر و برادر

رقابت بین خواهر و برادر در بسیاری از خانواده‌ها اتفاق رایجی است و حسادت زمانی ایجاد می‌شود که یکی از خواهر و برادر متوجه شود که دیگری مورد توجه یا منابع بیشتری قرار گرفته است.

√  حسادت حرفه‌ای

در محل کار، حسادت زمانی ایجاد می‌شود که یکی از همکاران درک کند که دیگری به رسمیت شناخته شده یا فرصت‌های بیشتری برای پیشرفت دریافت می‌کند.

√  حسادت مادی

این نوع حسادت به دارایی مربوط می‌شود و می‌تواند زمانی ایجاد شود که شخصی به چیزی که شخص دیگری دارد، مانند یک ماشین لوکس، یک کیف طراح یا یک خانه بزرگ طمع داشته باشد.

√  حسادت خلاق

هنرمندان، نویسندگان و سایر افراد خلاق ممکن است حسادت را تجربه کنند، زمانی که درک کنند که دیگران در رشته خود موفق‌تر یا با استعدادتر هستند.

حسادت دوستی

در دوستی‌ها، حسادت زمانی ایجاد می‌شود که یکی از دوستان متوجه شود که دیگری زمان بیشتری را با افراد دیگر می‌گذراند یا روابط نزدیک تری با دیگران برقرار کرده است.

حسادت والدین

والدین همچنین می‌توانند حسادت را در رابطه با فرزندان خود تجربه کنند، مانند زمانی که درک کنند که یکی از کودکان بیش از دیگران مورد توجه یا محبت قرار می‌گیرد.

به طور کلی، حسادت می‌تواند اشکال مختلفی داشته باشد، و کلید مدیریت این احساس پیچیده، شناسایی علت اصلی و کار بر روی ایجاد عزت نفس و اعتماد در روابط است. با شناخت و پرداختن به این احساسات، افراد می‌توانند برای غلبه بر حسادت و ایجاد روابط سالم‌تری با دیگران گام بردارند.

چگونه بر حسادت غلبه کنیم؟

مدیریت حسادت شدید می‌تواند فرآیندی چالش برانگیز و پیچیده باشد، اما پرداختن به دلایل زمینه‌ای برای این موضوع برای افزایش رفاه عاطفی و ذهنی و ایجاد روابط سالم بسیار مهم است.

جستجوی کمک حرفه ای از یک درمانگر یا ارائه دهنده سلامت روان گام اولیه در درمان حسادت شدید است.

آن‌ها می‌توانند عوامل زمینه‌ای که باعث حسادت می‌شوند، مانند اضطراب، اعتماد به نفس پایین، یا تجربیات آسیب‌زای گذشته را شناسایی کرده و یک برنامه درمانی برای رفع این علل ریشه‌ای ایجاد کنند.

درمان مؤثر برای حسادت شدید ممکن است شامل درمان شناختی-رفتاری باشد که به افراد کمک می‌کند الگوهای تفکر منفی را بشناسند و با آن‌ها مقابله کنند و مکانیسم‌های مقابله‌ای سالم ایجاد کنند.

در برخی موارد، دارو نیز ممکن است برای کاهش علائم افسردگی یا اضطراب توصیه شود.

کلام آخر

حسادت بیش از حد یک مسئله جدی سلامت روان است که می‌تواند تأثیر قابل توجهی بر زندگی و روابط فرد داشته باشد.

اگر شما یا کسی که می‌شناسید با حسادت مفرط دست و پنجه نرم می‌کنید، به دنبال کمک حرفه‌ای باشید تا به دلایل زمینه‌ای این موضوع رسیدگی کنید و استراتژی‌های مؤثری برای مدیریت و غلبه بر آن ایجاد کنید.

با حمایت و درمان مناسب، این امکان وجود دارد که کنترل احساسات خود را دوباره به دست آورید و روابط سالم و رضایت بخشی ایجاد کنید.

 

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه حسادت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462