فیلوفوبیا به چه معناست؟ درمان عشق هراسی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فیلوفوبیا و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

فیلوفوبیا یا ترس از عشق از جمله فوبیاهایی می باشد که می تواند تاثیر عمیق و معناداری بر روی روابط شما ایجاد نماید. دلایلی زیادی ممکن است منجر به ایجاد فیلوفوبیا در افراد شود که از جمله آنها طرد شدن یا رها شدن در دوران کودکی و بزرگسالی، طلاق، داشتن یک جدایی ترسناک و غیره می تواند منجر به ترس فرد از عشق شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا درباره فیلوفوبیا و نحوه درمان آن اطلاعات مناسبی را بدست آورید.

فیلوفوبیا چه می باشد؟

بیشتر بدانید : افکار منفی چه تاثیری بر روی ما دارند؟

فیلوفوبیا چیست و به چه معناست؟

فیلوفوبیا به هراس از عشق گفته می شود و افرادی که دارای این فوبیا می باشند از عشق می ترسند. این ترس می تواند به قدری شدید باشد که در ایجاد یا حفظ رابطه عاطفی برای آنها مشکلاتی ایجاد شده و یا تجربه عشق غیر ممکن باشد. فیلوس کلمه یونانی و به معنی دوست داشتن یا عشق می باشد و فوبوس یا فوبیا نیز کلمه یونانی بوده و به معنی ترس است. فوبیا از شایع ترین اختلال های اضطرابی بوده که افراد می توانند نسبت به چیزهای مختلفی دچار این ترس شدید شوند. از جمله فوبیاها تنهایی، قرار گرفتن در محیط بسته، حشرات، گربه و ارتفاع می باشد که فوبیاهای مختلفی در دنیا وجود داشته و در این نوع فوبیا که فیلوفوبیا نام دارد، شخص نسبت به عاشق شدن و قرار گرفتن در موقعیت های احساسی ترس دارد.

فیلوفوبیا به چه دلایلی در افراد ایجاد می شود؟

فیلوفوبیا در بین افراد جامعه به میزان زیادی رایج نبوده، اما ممکن است در مقطعی از زندگی فرد دچار فیلوفوبیا شده و بصورت کلی میتوان گفت از هر 10 بزرگسال یک نفر به فیلوفوبیا و از هر 5 نوجوان یک نفر ممکن است در مقطعی از زندگی دچار فیلوفوبیا شود. اما از جمله دلایلی که منجر به فیلوفوبیا یا هراس از عشق می شود به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

ریشه در کودکی و یا روبط گذشته فرد : کودکانی که در زمان بچگی خود شاهد طلاق والدین همراه با مشاجره یا دعوا بوده اند، مرگ یکی از والدین را تجربه کرده، رها شده و یا مورد کودک آزاری قرار گرفته اند ممکن است در بزرگسالی دچار هراس از عشق یا فیلوفوبیا شوند و ابراز عشق به دیگران برایشان مشکل باشد. همچنین درباره افرادی که در بزرگسالی تجربه خیانت، طلاق، بد رفتاری همسر و یا رها شدن را داشته اند نیز ممکن است فیلوفوبیا شکل بگیرد.

ترس از رها شدن : ترک کردن والدین شما در زمان کودکی می تواند منجر به ترس شما از عشق شود. همچنین درباره بزرگسالانی که بصورت مکرر توسط شرکا و یا دوستان خود ترک می شوند نیز، ترس از عشق ورزیدن شکل می گیرد.

فشارهای مذهبی و فرهنگی : فرهنگ هایی که در آن بدون توجه به عشق و علاقه ازدواج صورت می گیرد، فرد در این شرایط ممکن است از دوست داشتن دیگران دچار ترس شده و چون شریک زندگی اش را به خواسته خود انتخاب نکرده است، دچار فیلوفوبیا می شود. در فرهنگ ها و یا مذاهبی که شخص در آن با خواسته و اراده خود شخصی را برای ازدواج انتخاب نمی کند ممکن است فیلوفوبیا شکل گیرد.

نداشتن دلبستگی ایمن در کودکی : کودکانی که مورد توجه، حمایت و تایید والدین و یا منابع قابل اعتماد خود قرار نگرفته اند، ممکن است در بزرگسالی دچار فیلوفوبیا شوند. این کودکان با افراد غریبه بیشتر و بهتر از افرادی که آنها را دوست دارند ارتباط برقرار می کنند و از اختلال دلبستگی واکنشی برخوردار می باشند.

بیشتر بدانید : چگونه با یک دختر از جنس مخالف ارتباط برقرار کنیم؟

نشانه های فیلوفوبیا در افراد به چه صورت است؟

افرادی که دارای فیلوفوبیا بوده و از عشق هراس دارند به شکل های مختلفی این موضوع را نشان می دهند :

• قادر به برقراری رابطه صمیمی با دیگران نمی باشند
• در مواقعی که در رابطه هستند دچار اضطراب زیادی شده و دائما نگران پایان یافتن رابطه می باشند
• از شریک زندگیشان و احساسات او ترس دارند
• بصورت ناگهانی به روابط پایان داده و یا افراد را از خود دور می کنند

همچنین ممکن است افرادی که دچار فیلوفوبیا می باشند در صورتی که عشق را تجربه می کنند دچار علائم فیزیکی مانند سرگیجه، خشکی دهان، احساس ترس یا وحشت زیاد، تعرق شدید، حالت تهوع، اسهال و استفراغ، تنفس سریع و بالا رفتن ضربان قلب، لرزش و تنگی نفس شوند.

درمان فیلوفوبیا یا عشق هراسی

درمان شناختی رفتاری یا CBT برای غلبه بر فیلوفوبیا یا عشق هراسی کمک زیادی کرده و موثر می باشد. این شکل از روان درمانی به فرد کمک می کند تا افکار و رفتارهایی که منجر به بروز ترس فرد از عشق می شود را بشناسد.

همچنین مواجهه درمانی که یک روش درمانی بر مبنای حساسیت زدایی سیستماتیک می باشد نیز به افراد کمک زیادی کرده و برای بیش از 90 درصد افرادی که دچار اختلالات ناشی از فوبیاها می باشند، موثر است. در این روش فرد را به مرور در مواجهه با عاملی که از آن ترس شدید دارد، قرار می دهند.

همچنین به فرد آموزش هایی برای کمک به آرام سازی ذهن، که با کمک تکنیک های تنفس عمیق و مدیتیشن می باشد، آموزش داده شده که به مدیریت شرایط و علائم در فرد کمک زیادی می کند. قرار گرفتن شما به صورت تدریجی باعث کم شدن میزان حساسیت شما شده و کم کم امنیت در شما شکل می گیرد. همچنین درمانگر به شما کمک کرده که در طول زندگی خود با دریافت و همچنین ابراز عشق به دیگران، این موضوع را برای شما راحت تر نماید و فیلوفوبیا را در شما کاهش دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فیلوفوبیا و درمان آن

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462