دلایل کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان می تواند در بزرگسالی و آینده زندگی آنها نقش مهمی داشته و منجر به شکل گیری شخصیت آنها شود. افزایش اعتماد به نفس در زمان نوجوانی، از فرزند شما، یک شخصیت با اراده و قوی ساخته و شانس موفقیت افراده دارای اعتماد به نفس بالا در زندگی بیشتر می باشد. اما دلایل زیادی منجر به کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان می شود که از جمله آنها می توان به نقش والدین، دوستان، شرایط زندگی و مدرسه و همچنین معلم های نوجوان اشاره کرد. در این مقاله به بررسی این موضوع و نشانه های آن می پردازیم.

دلایل کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان

بیشتر بدانید : 10 راهکار برای افزایش اعتماد به نفس + روش‌های موثر

علت کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم عوامل زیادی منجر به کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان می شود که بعضی از این عوامل بر اثر محیط بوده و برخی از آنها اکتسابی می باشد. اما از جمله مهمترین علت های کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان می توان به موارد زیر اشاره کرد :

tick 2 تصور ذهنی اشتباه از ظاهر و بدن : در دوران نوجوانی تحوالات زیادی بر اثر رشد و هورمون های مربوط به زمان بلوغ در افراد ایجاد می شود که این تغییرات با وجود اینکه گاها موقتی و مربوط به چند سال از زندگی نوجوان می باشد، اما برای او می تواند ناخوشایند بوده و منجر به احساس ناراحتی و کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان شود. این تغییرات باعث شده تا فرزند شما نسبت به خود احساس خوبی نداشته و از جمله آنها می توان به تغییر در قد و وزن، وجود جوش های هورمونی و دوران بلوغ بر روی صورت و یا تغییر در صدا و یا اندام بدن اشاره کرد. البته که این تصویر ذهنی با نحوه برخورد نامناسب دیگران نیز در ارتباط مستقیم بوده و هرچه برخورد اطرافیان در این زمینه بدتر و همراه با شوخی و تمسخر باشد، می تواند میزان اعتماد به نفس در نوجوانان را بیشتر کاهش دهد.

tick 2 محیط و جو مدرسه : نوجوانان در این سنین بیشتر از هر زمانی تحت تاثیر دوستان و نظرات آنها می باشند و یکی از رایج ترین مشکلات آنها مورد تمسخر قرار گرفتن آنها توسط دوستان و همکلاسی هایشان می باشد. طعنه، شوخی و تمسخر در این زمینه می تواند آثار مخرب زیادی را بر میزان اعتماد به نفس در نوجوانان داشته باشد. حتی در موارد زیاد یا شدید می تواند منجر به عدم تمایل نوجوان از رفتن به مدرسه و یا سایر فضاهای اجتماعی شده، چرا که به او استرس و اضطراب زیادی می دهد.

tick 2 تاثیرات منفی والدین و یا معلمین : از دیگر عوامل تاثیرگذار در کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان، خواسته های والدین و یا معلم ها از آنها می باشد. البته همه والدین سعی در پیشرفت و موفقیت تحصیلی فرزند خود دارند، اما گاهی فشار زیاد و یا خواسته های معقول و یا نامعقول می تواند بر کم شدن میزان اعتماد به نفس فرزندشان تاثیر گذار باشد، چرا که او فکر می کند که توانایی های لازم برای برقرار کردن خواسته ها و نیازهای والدین را نداشته و در این زمینه احساس ناتوانی می کند. به مرور این حس بر میزان اعتماد به نفس او تاثیر گذاشته و اثرات مخربی را به همراه دارد. همچنین انتقادهای معلمین و یا والدین در زمینه های مختلف نیز می تواند تاثیرات سو زیادی بر روی شخصیت و میزان اعتماد به نفس در نوجوانان داشته باشد. این انتقادها در بیشتر مواقع نه تنها که سازنده نمی باشد، بلکه تخریب کننده بوده و اثر معکوسی دارد.

tick 2 سایر دلایل کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان :

• ترس از شکست و سرزنش کردن خود با اولین شکست
• داشتن دوستان نامناسب
• بیماری جسمی
• اضطراب زیاد
• نداشتن عملکرد مناسب در مدرسه
• حمایت نشدن از سمت والدین، دوستان و معلم ها
• داشتن اختلالات روحی مانند افسردگی
• وجود وقایع مهم در زندگی مانند طلاق والدین، ورشکستگی و یا انتقال به مکانی دیگر برای زندگی

نشانه های کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان

بیشتر بدانید : چگونه اعتماد به نفس در کودکان را افزایش دهیم؟

نشانه های کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان می تواند تاثیرات مستقیمی در آینده و شکل گیری شخصیت آنها داشته باشد و همچنین بر افکار و رفتار نوجوان در زمان حال نیز اثر گذار می باشد. اما نیاز است تا با نشانه های کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان، در این زمینه به آنها کمک نمایید. از جمله نشانه های کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان شامل موارد زیر می باشد :

• احساس دوست نداشتنی بودن می کنند و فکر می کند برای کسی مهم نبوده و کسی او را نمی خواهد
• از وقایع و اتفاق های جدید دوری کرده و از فرصت هایی که پیش رویش قرار داده می شود استفاده نمی کند
• دیگران را برای اشتباهات خود مورد سرزنش قرار می دهد
• برای پیدا کردن دوست مشکل داشته و به راحتی نمی تواند دوست جدید داشته باشد
• در زمانی که احساس نا امیدی می کند، فکر می کند دنیا به آخر رسیده و نمی تواند با این احساس به خوبی کنار بیاید
• در زمانی که درباره خود صحبت می کند بسیار منفی نگر بوده و خود را با دیگران مقایسه می کند
• میزان علاقه و یا انگیزه پایینی داشته و از شکست یا شرمندگی به شدت می ترسد
• زمانی که کسی از او تعریف می کند آن را نپذیرفته و دچار استرس و اضطراب می شود

شما نیاز است تا این نشانه ها را جدی گرفته و برای درمان آن و افزایش اعتماد به نفس در فرزند خود می توانید از روانشناسان و مشاوران در این زمینه کمک بگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462