چگونه با بحران نوجوانی کنار بیاییم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بحران نوجوانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بحران نوجوانی یکی از دوران های مهم و با اهمیت در زندگی هر فرد محسوب می شود که منجر به تغییرات زیادی در فیزیک، شخصیت و روحیات او می شود. نوجوانی مرحله گذر از دوران کودکی و رفتن به سمت دوران بزرگسالی می باشد که فرد را دچار چالش ها و تغییرات مختلفی می کند. برخی از این چالش ها و بحران ها برای نوجوان به سادگی نبوده و حتی می تواند در شخصیت بزرگسالی او نیز تاثیرگذار باشد. برای کنار آمدن و عبور از بحران نوجوانی نیاز به داشتن راهکارها و مدیریت آن داشته که در این مقاله به بررسی این موضوعات می پردازیم.

بحران نوجوانی چه مشکلاتی را ایجاد می کند؟

بیشتر بدانید : دلایل کمبود اعتماد به نفس در نوجوانان چیست؟

بحران نوجوانی و مشکلات ناشی از آن چه می باشد؟

تغییرات بحران نوجوانی عمدتا در سنین بلوغ رخ می دهد و فرد را با چالش های مختلفی روبرو می کند که این تغییرات می تواند منجر به افزایش استرس و اضطراب در نوجوان شده و یا عزت نفس او را کاهش دهد. بیشتر این تحولات به دلیل تغییرهای ناشی از هورمون ها در بدن فرد می باشد که او را احساسی و گاهی زود رنج می کند. این موضوع گاهی منجر به تصمیم گیری غلط و زود هنگام در نوجوان شده که در مواقعی بر تمام زندگی او نیز تاثیر می گذارد. این دوران هم برای والدین و هم برای نوجوانان آسان نبوده و می تواند آنها را دچار تعارضات و مشکلاتی نماید.

یکی از راه های مدیریت و غلبه بر مشکلات ناشی از بحران نوجوانی این است که تمامی جنبه های آن را بشناسید و برای مقابله با آن آمادگی کافی داشته باشید. در این سنین ممکن است والدین فرزندان خود را درک نکرده و به همین دلیل منجر به مشکلات زیادی بین آنها می شود. در مواقعی که فرزند شما بتواند مشکلات خود را بهتر شناخته و درک نماید، به بهتر شدن شرایط و اجتماعی تر شدن او کمک زیادی می کند. همچنین فرزند شما باید از تغییرات فیزیکی که به واسطه تغییر در میزان هورمون ها در بدن او اتفاق می افتد، آگاه شده و در این زمینه صبور باشد تا از این دوران به خوبی گذر نماید.

روش های طلایی برای مدیریت بحران نوجوانی

بیشتر بدانید : بحران نوجوانی چیست؟ تاثیر آن بر دخترها و پسرها

راهکارهای طلایی برای مدیریت بحران نوجوانی چه می باشد؟

tick 2 نگرانی ها و حساسیت های فرزندتان را درک نمایید : از آنجایی که تغییرات در فیزیک و ظاهر دوران نوجوانی بصورت ناگهانی و سریع می باشد، می تواند منجر به نگرانی و ناراحتی فرزند شما شود. بنابر این نیاز است تا در این زمینه فرزند خود را درک کرده و از او حمایت نمایید و بابت این نوع نگرانی ها و دغدغه هایش او را مسخره نکنید. شما می توانید درباره این تغییرات و علت آن برای فرزندتان توضیح دهید و این دوران را فرصتی برای ایجاد اندیشه ها و تفکرات جدید و ورود به مرحله بزرگسالی برای او توصیف نمایید.

tick 2 از دید او به موضوعات نگاه کنید : سعی کنید در مواقعی که می خواهید به او پیشنهادی دهید و یا برای او تصمیمی بگیرید، از دید او به مسائل و موضوعات نگاه کرده و او را درک نمایید. حتی در مواقعی که با شما مخالف می باشد، احساس و دیدگاه او را درک کرده و به او اجازه انتخاب دهید.

tick 2 انتقاد و قضاوت را کنار بگذارید : وقتی نوجوان شما احساس کند که مدام در حال انتقاد شدن و یا قضاوت شدن می باشد، از شما فاصله گرفته و این موضوع روند معکوسی نیز دارد. یعنی نه تنها که صحبت های شما نتیجه مثبتی بر روی عملکرد او نمی گذارد، بلکه منجر به دور شدن و فاصله گرفتن از شما نیز می شود. این نکته را در نظر داشته باشید که برای موضوعاتی که می خواهید درباره آن با فرزندتان صحبت نمایید، از زمان و لحن مناسبی استفاده کنید و سعی کنید در این زمینه او را درک کرده و مانند یک دوست با او رفتار کنید.

tick 2 نسبت به تغییرات زمانه در پذیرش باشید : از آنجایی که دنیای امروزی مدام در حال تغییر و تحول می باشد، فرزند شما نیز تحت تاثیر این تغییرات قرار می گیرد، بنابر این نیاز است تا در این زمینه در پذیرش بوده و او را با زمان و دوران خودتان مقایسه نکنید. سعی کنید تغییراتی که منجر به آسیب به او نمی شود را همراهی کرده و در مخالفت آنها نباشید، چون مخالفت های زیاد والدین می تواند تاثیرات منفی بیشتری را بر روی نوجوان و بحران نوجوانی ایجاد نماید.

tick 2 همراه و حامی او باشید : دوران نوجوانی سرشار از هیجان و ماجراجویی می باشد. این موضوع می تواند هم منجر به کشف و تجربه های جدید و تازه در نوجوان شده و هم در مواقعی سبب آسیب و ایجاد پیامدهای منفی شود. اما همراه و حامی بودن پدر و مادر در این سن باعث شده تا در کنار فرزند خود مانند یک دوست بوده و او را در کشف تجربه های جدید یاری نماید. همراهی نکردن شما باعث شده تا فرزندتان به سمت راه های دیگری کشیده شده که گاها ممکن است آسیب زا و یا جبران ناپذیر باشد.

tick 2 او را تشویق کنید : در این سنین و بحران نوجوانی، فرزند شما بیش از هر زمان دیگری به دنبال هویت خود و تایید آن توسط شما می باشد. بنابر این نیاز است تا در جنبه های مختلف او را تشویق کرده و حامی او باشید تا بتواند از این مرحله به خوبی گذر نماید. حس داشتن یک خانواده حامی و مشوق می تواند نوجوان شما را در گذر از هر بحرانی موفق و پیروز نماید. نیازی نیست تا در این زمینه حتما خانواده پولدار و یا تحصیل کرده ای باشید، داشتن روابط خوب و سازنده با فرزندتان مهم ترین چیزهایی می باشد که او در این سنین به آنها نیاز دارد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بحران نوجوانی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462