اختلال یادگیری یا LD چیست؟ نحوه پیشگیری و درمان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلال یادگیری در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اختلال یادگیری به نوعی ناتوانی در یادگیری گفته می شود که یک بیماری عصبی بوده و در توانایی مغز برای دریافت، پردازش و ارسال اطلاعات تاثیرگذار است. انجام تکالیف روزمره و مشکل در انجام دادن آنها برای هر کودکی در زمان تحصیلش در مدرسه وجود دارد. اما زمانی که این یادگیری در موضوع خاصی بوده و برای کودک ایجاد مشکل می کند، ممکن است نشان از اختلال یادگیری باشد. کودکی که به اختلال یادگیری مبتلا است، در خواندن، نوشتن، گوش دادن، صحبت کردن، درک مفاهیم عمومی و ریاضی مشکل دارد. این موضوع منجر به بروز مشکل در کسب مهارت های جدید و یادگیری اطلاعات در افراد مبتلا به این نوع اختلال می شود. با ما همراه باشید تا در این مقاله به راه های درمان و پیشگیری از این اختلال بپردازیم.

درمان اختلال یادگیری به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : راهکارهای موثر در تقویت حافظه کودکان

اختلال یادگیری چه می باشد و علائم آن چیست؟

تعریف اختلال یادگیری یعنی ناتوانی در یک یا چند فرآیند روانشناختی که در درک، استفاده از زبان، گفتار و نوشتار دخیل می باشد و خود را بصورت ناتوانی در خواندن، صحبت کردن، املا و انجام محاسبات ریاضی نشان داده می شود.

اختلال یادگیری در سنین مختلف، دارای نشانه های متفاوتی می باشد، اما در وهله اول این تشخیص بر عهده والدین می باشد و تشخیص نهایی نیز توسط روانشناس مشخص می شود. از جمله این علائم به نشانه های زیر میتوان اشاره کرد :

• داشتن حافظه ضعیف
• مشکل کودک در پیروی از دستور العمل ها
• مشکل در تمرکز و داشتن توجه کوتاه
• مشکل در درک کردن مفاهیم جدید
• مشکلات خواندن و درک مطلب
• هماهنگی کم بین دست و چشم و اعضای بدن
• مشکل در یادگیری روزهای هفته، الفبا، اعداد و غیره
• دیرتر صحبت کردن از بیشتر بچه ها
• ضعف در خواندن و نوشتن متن
• رشد کم و آهسته در دایره لغات

نشانه های اختلال یادگیری چیست؟

بیشتر بدانید : تکنیک‌ های مشاوره ای برای والدین کودکان با نیازهای ویژه

درمان اختلال یادگیری به چه صورت است؟

از جمله روش های رایج در اختلال یادگیری، کمک گرفتن از آموزش ویژه می باشد. در قبل از شروع مدرسه، مربیان آموزش دیده از کودک برای ارزیابی پتانسل های فکری، تحصیلی و میزان عملکرد او، ارزیابی ها و تست های لازم را انجام می دهند. معمولا در این ارزیابی میزان یادگیری کودک مشخص شده و در صورت داشتن نشانه های اختلال در یادگیری، به پیش روانشناس ارجاع داده می شود.

برای این بیماری درمان قطعی وجود نداشته اما تشخیص زود هنگام آن می تواند میزان اثرات آن را کاهش دهد. افرادی که به اختلال یادگیری مبتلا می باشند، باید با کمک روانشناس کودک، نقاط ضعف و قوت آنها مشخص شده و برای جبران نقاط ضعف آن، مهارت هایی به او یاد داده شود که این آموزش ها بسته به میزان ناتوانی و ماهیت ضعف آن داشته و در افراد مختلف، متفاوت است.

تکنیک های کمک کننده به کودکان دارای اختلال یادگیری :

تکنیک تکه تکه کردن : معلم می تواند با تقسیم کردن درس به بخش های کوچک، به کودکان در فرآیند یادگیری کمک نماید.

کمک گرفتن از معلم بصورت شخصی و آنلاین : این کودکان با کمک آموزش بصورت فردی و یا آنلاین می توانند در فرآیند یادگیری خود تغییراتی اعمال نمایند.

سازمان دادن به اطلاعات بصورت بصری : بسیاری از کودکان دارای اختلال یادگیری، اطلاعات را بصورت بصری پردازش می کنند و کمک کردن معلمان و والدین برای این نوع آموزش، به بیشتر شدن مهارت های یادگیری کودک، کمک زیادی می کند.

راه های پیشگیری از اختلال یادگیری به چه صورت است؟

شما می توانید با شناخت عوامل تاثیر گذار در اختلال یادگیری و کمک به کم کردن این عوامل، در پیشگیری از این اختلال برای فرزندتان نقش داشته باشید. از جمله عوامل تاثیر گذار در بروز اختلال یادگیری به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

داشتن سابقه خانوادگی : وجود سوابق خانوادگی اختلال یادگیری، ریسک ابتلای کودک دارای این اختلال را بیشتر می کند.

ایجاد ضربه جسمی بر سیستم عصبی : داشتن آسیب به سر و یا عفونت سیستم عصبی در دوران کودکی، منجر به ایجاد اختلال یادگیری فرد می شود.

دوران بارداری و نوزادی : از جمله عوامل موثر در اختلال یادگیری به رشد ضعیف جنین در رحم، زایمان زودرس، وزن خیلی کم نوزاد در موقع تولد و قرار گرفتن نوزاد در معرض مواد مخدر و الکل پیش از تولد، از جمله خطراتی بوده که منجر به اختلال یادگیری می شود.

آلودگی های زیست محیطی و خطر در معرض قرار گرفتن آن : وجود سرب، سموم زیاد و سایر عوامل سمی منجر به احتمال خطر اختلال یادگیری می شود.

داشتن آسیب های روانی : ایجاد آسیب های روانی شدید و یا سو استفاده در اوایل دوران کودکی، بر روی رشد و عملکرد مغز تاثیر گذاشته و خطر اختلال یادگیری را بالا می برد.

اختلال یادگیری برای تشخیص قطعی آن نیاز به کمک گرفتن از یک متخصص و روانشناس دارد تا با کمک تکنیک ها و همچنین تست های مربوط به این موضوع، تشخیص درست و نهایی را انجام دهد. این را در نظر داشته باشید که اگر به عنوان پدر و مادر، با اختلال یادگیری کودک خود همراه می باشید، نیاز است تا در این زمینه اقدام کرده و برای درمان آن به دنبال راهکاری موثر باشید، چرا که این موضوع علاوه بر ایجاد چالش های دوران تحصیل و ناتوانی در یادگیری فرزندتان، منجر به گوشه گیری، کم شدن عزت نفس و مشکلات رفتاری کودک می شود.
در این راه نیاز است تا شما به عنوان والد، یک سیستم حمایتی قوی برای کودک مبتلا به این اختلال فراهم کرده تا به یادگیری او کمک کرده و کودکتان را در بیان خواسته هایش، توانمند سازید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اختلال یادگیری در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462