افسردگی در کودک را چگونه تشخیص دهیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی در کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

در خیلی از مواقع ممکن است والدین متوجه افسردگی در کودک خود نشوند و همین موضوع منجر به طولانی شدن دوران این بیماری در کودک شده و اقدامی در جهت درمان آن صورت نگیرد. راه هایی برای تشخیص افسردگی در کودک وجود داشته که با کمک این نشانه ها می توانید این موضوع را در فرزند خود تشخیص دهید. اما این نکته را در نظر داشته باشید که برای ارزیابی و تشخیص درست تر و اصولی تر نیاز است تا به روانشناس کودک مراجعه کرده و نتیجه نهایی را از طریق ارزیابی های او بدست آورید. در این مقاله به راه هایی جهت تشخیص افسردگی در کودک می پردازیم.

روش های تشخیص افسردگی در کودکان

بیشتر بدانید : نحوه برخورد والدین با افسردگی نوجوانان

نحوه تشخیص افسردگی در کودک به چه صورت می باشد؟

یکی از روش های شناخت افسردگی در کودک و داشتن مشکلات روانی در آنها، توجه کردن به ناراحتی های کودک بصورت مداوم و داشتن نگرانی های بی دلیل در او می باشد که نسبت به موضوع خاصی نبوده و مربوط نمی شود.

1605686149 communications والدین می بایست در زمان بروز مشکلات و مسائل بزرگ در زندگی کودکان، مانند طلاق و یا از دست دادن یکی از عزیزان، واکنش های کودک را زیر نظر داشته و اگر در مقابل این اتفاقات، واکنش های شدید و یا افراطی دارند و این رفتارها به مدت طولانی ادامه دار است، نشانه های وجود افسردگی در کودک می باشد.

1605686149 communications یکی دیگر از نشانه های افسردگی در کودک، عدم علاقه و یا بی علاقه شدن نسبت به فعالیت هایی است که در گذشته مورد علاقه کودک بوده است.

1605686149 communications عدم توانایی کودک یا نوجوان در انجام تکالیف مدرسه و یا کاهش و افت در نمرات درسی نیز از نشانه های افسردگی در کودک می باشد.

1605686149 communications همچنین در والدینی که دچار افسردگی می باشند، احتمال افسردگی در کودک را دو برابر افزایش می دهد و در مواقعی که هردو والد دچار افسردگی می باشند، این احتمال 4 برابر می شود.

1605686149 communications اختلال در تغذیه و کم غذا شدن فرزند نیز از دیگر نشانه های افسردگی در کودک می باشد که می تواند با لاغر شدن و کم شدن ناگهانی وزن او نیز همراه باشد.

1605686149 communications تغییر در شرایط خواب و کم شدن میزان خواب شبانه و یا حتی زیاد خوابیدن کودک نیز از دیگر نشانه های افسردگی در کودک می باشد.

از نشانه های هشدار دهنده درباره افسردگی در کودکان میتوان به موارد زیر اشاره نمود :

• تغییرات زیاد در خلق و خو و رفتار کودک
• عصبانیت شدید و تحریک پذیری زیاد
• تغییر شدید در وزن
• سرپیچی کردن از قوانین و صحبت ها
• افت زیاد تحصیلی
• سردرد و معده دردهای مداوم
• بلند شدن صدا و یا طغیان احساسات
• داشتن افکار منفی و افزایش این افکار
• صحبت کردن مداوم درباره مرگ و خودکشی

درمان افسردگی در کودکان

بیشتر بدانید : افسردگی در کودکان

درمان افسردگی در کودک به چه صورت می باشد؟

در مرحله ابتدایی درمان افسردگی در کودک نیاز است تا این بیماری به درستی تشخیص داده شود. برای تشخیص افسردگی راه های آزمایشگاهی وجود نداشته و تنها با کمک ارزیابی و معاینات روان شناختی توسط روانشناس، صورت می گیرد. در طول جلسه مشاوره، روانشناس با طرح سوالاتی در این زمینه از کودک و یا والدین او و همچنین بررسی سوابق این بیماری در خانواده کودک، به تشخیص بیماری می پردازد.

در روند درمان افسردگی در کودک، درمانگر به دنبال علل و عوامل زمینه ای ایجاد کننده افسردگی در کودک می پردازد. همچنین در کنار آن ممکن است با شروع تجویز داروهای ضد افسردگی، روند درمان را نیز آغاز نماید. البته درمان این بیماری به شدت علائم آن بستگی دارد و مراقبت صحیح از کودک، در روند درمان و کم شدن علائم بیماری تاثیر زیادی دارد. دوز مصرف دارو و همچنین طول درمان آن بسته به نظر روانپزشک در این زمینه داشته و این نکته را در نظر داشته باشید که تجویز دارو برای بیماری های روان تنی و افسردگی، توسط روانپزشک صورت می گیرد.

از روش های موثر در درمان افسردگی در کودک، بررسی عوامل ایجاد افسردگی بوده و در واقع روان درمانی می باشد. روان درمانی باعث شده تا در کنار کمک گرفتن از داروهای ضد افسردگی، روند درمان بیماری به خوبی و با سرعت بیشتری پیش رفته و علل اصلی شکل گیری این بیماری در کودک بررسی و درمان شود.

در کنار روند درمان بیماری توسط روانپزشک و روانشناس، والدین نیز نقش مهمی در بهتر شدن درمان افسردگی در کودک دلبند خود دارند. در این زمینه نیاز است تا با کودکتان ارتباط بیشتری برقرار کرده و پای صحبت ها، نگرانی ها و ترس هایش نشسته و به حرف های او گوش دهید. حتی در مواقعی که از نظر شما این مشکلات بزرگ و اساسی نمی باشد، باز هم سعی در درک و همدلی با کودکتان داشته و مشکل را از دید او بررسی نمایید. ایجاد یک راه ارتباطی قوی با کودکتان در روند درمان افسردگی او تاثیر زیادی دارد. همچنین همدردی و پشتیبانی شما می تواند در بهتر شدن شرایط او نقش مهمی را ایفا نماید. پس این نکته را در نظر داشته باشید که شرایط زندگی کودک و نوع برخورد والدین نیز می تواند در بهبود افسردگی در کودک نقش زیادی داشته باشد.

اهمیت درمان افسردگی در کودک

درمان افسردگی در کودکان بسیار مهم بوده و از آنجایی که افسردگی حالت شدید تری از حس غم و ناراحتی می باشد، می تواند منجر به اختلال در عملکرد کودک شما شود. میزان افسردگی در بین کودکان پیش دبستانی و دانش آموزان 2 درصد بوده و با این حال آنها از این بیماری رنج می برند.

دلیل افسردگی در کودک های مختلف با یکدیگر فرق داشته و همواره یک دلیل خاص ندارد. حتی گاهی ممکن است چند دلیل بصورت همزمان منجر به بروز افسردگی در کودک شده است. تقریبا 60 درصد از کودکانی که دچار افسردگی می باشند، با مصرف داروهای افسردگی درمان می شوند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی در کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462