چگونه اعتماد به نفس در کودکان را افزایش دهیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه چگونه اعتماد به نفس در کودکان را افزایش دهیم؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اعتماد به نفس در کودکان اهمیت زیادی داشته و می تواند منجر به پیشرفت زندگی فردی، اجتماعی و تحصیلی او شود. نقش ما به عنوان پدر و مادر در افزایش و یا حفظ اعتماد به نفس در کودکان، بسیار مهم بوده و باید در این راستا آموزش دیده و آگاهی لازم را کسب نماییم. اعتماد به نفس یعنی تکیه کردن بر توانایی های خود برای پیش رفتن در جهت اهداف و رسیدن به خواسته هایمان. اعتماد به نفس در کودکان باعث شده تا آنها توانایی های خود را بهتر شناسایی کرده و آنها را جدی بگیرند. همچنین آنها به دست آوردهایشان افتخار کرده و برای نقاط مثبت خود نیز ارزش قائل شوند.

راه های افزایش اعتماد به نفس در کودکان

بیشتر بدانید : نقش پدر در تربیت فرزند چه اهمیتی دارد؟

راهکارهای افزایش اعتماد به نفس در کودکان به چه صورت است؟

اعتماد به نفس در کودکان باعث شده تا در راه رسیدن به موفقیت ها تلاش کرده و مهمتر از همه نسبت به خود اطمینان کافی داشته باشند. این اعتماد داشتن باعث شده تا در مقابل شکست ها نا امید نشده و در آینده موفق تر عمل می کنند. همچنین افرادی که دارای اعتماد به نفس می باشند، می توانند با چالش های جدید کنار آمده و روبرو شوند و در کنار آن اشتباهات خود را نیز بپذیرند. در این بخش به شما راهکارهای لازم جهت افزایش اعتماد به نفس در کودکان را آموزش می دهیم.

1. برای کودک خود وقت بگذارید : صرف زمان برای کودکتان، نشان دهنده میزان اهمیت او برای شما می باشد. همچنین داشتن فعالیت های مشترک و شاد با یکدیگر باعث شده تا رابطه قوی تری با کودک خود برقرار کرده و باعث افزایش اعتماد به نفس کودکتان شود.

2. توجه کردن به حرف هایش : توجه کردن و شنیدن حرف هایش درباره دوستان، معلم ها و هر آنچه که برای او اتفاق افتاده است و دوست دارد با شما به اشتراک بگذارد، باعث شده که احساس کند که فردی مهم بوده و شما به او توجه می کنید.

3. تعریف و تمجید کردن : برای افزایش اعتماد به نفس در کودکان، نیاز است تا به جای کار کردن بر روی نقاط ضعف او، بر روی ویژگی ها و نقاط مثبت او کار کرده و کودک را بابت آنها تشویق و تمجید نمایید. تنبیه و یا ایراد گرفتن از نحوه عملکرد اشتباه در کودک باعث شده تا احساس ناکافی بودن پیدا کرده و اعتماد به نفس کافی برای رسیدن به موفقیت هایش را نداشته باشد.

4. به کودک خود برچسب نزنید : برچسب زدن صفات و واژه های منفی مانند تو تنبلی، ضعیفی، به قدر کافی باهوش نیستی و غیره منجر به کاهش اعتماد به نفس در کودکتان شده و او این صفات را باور کرده و خود را بدین صورت می پندارد.

5. انتظار معقول داشته باشید : با توجه به ویژگی ها و خصوصیات کودک خود از او انتظار داشته باشید. هرگز او را با بقیه مقایسه نکنید چرا که این موضوع منجر به اثرات مخرب و منفی بر روی اعتماد به نفس کودک می شود. هر فردی دارای ویژگی ها و توانمندی های مخصوص به خود می باشد.

6. روی نقاط مثبتش کار کنید : به کودک خود کمک کنید تا نقاط مثبت خود را شناخته و آنها را کشف کند، او می تواند با قوی تر شدن و باور داشتن نقاط مثبتش، نقاط ضعفش را نیز قوی نماید.

7. کودکتان را مستقل تربیت کنید : یکی از موضوعاتی که منجر به تقویت اعتماد به نفس در کودکان می شود، استقلال و دادن توانایی در انجام کار است. البته باید این نکته را توجه داشته باشید که برحسب سن او به کودکتان کارها را واگذار کرده و او را مستقل نمایید.

8. داشتن تفکر مثبت را به او یاد دهید : او را در داشتن نگاه مثبت در زندگی تقویت کرده و به او یاد دهید تا در مقابل سختی ها و تلخی ها بایستد.

9. مهارت جدید به او آموزش دهید : کودک خود را تشویق کنید تا مهارت جدیدی یاد بگیرد. اگر فرزند شما از اعتماد به نفس پایینی برخوردار است، ممکن است از امتحان کردن کارهای جدید ترس داشته باشد. به او اطمینان بدهید که در کنارش هستید و در این راه به او کمک می کنید. امتحان کردن چالش های جدید منجر به افزایش اعتماد به نفس در کودکان می شود و به کودک یاد می دهد تا در برابر مشکلات جدید به چه صورت عمل کند.

10. دست آوردهای او را در معرض دید بگذارید : کارهای هنری او مانند نقاشی ها، کاردستی و مدال هایش را بر روی دیوار و یا روی میز قرار دهید. کودک در این حالت احساس دوست داشته شدن، تعلق خاطر و ارزشمندی می کند و این موضوع در نهایت در بالا بردن اعتماد به نفس در کودکان نقش مهمی دارد.

 افزایش اعتماد به نفس در کودکان چگونه ممکن است؟

بیشتر بدانید : راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

افزایش اعتماد به نفس در کودکان چه مزیت هایی دارد؟

وجود اعتماد به نفس در کودکان باعث شده تا بتواند در موقعیت های مختلف به خودش انگیزه داده و به خوبی از خود دفاع نماید. همچنین داشتن اعتماد به نفس در کودکان باعث شده تا بتواند از اشتباهات درس گرفته و با هر شکستی نا امید نشود. از دیگر مزیت هایی که داشتن اعتماد به نفس در کودکان باعث می شود :

• انعطاف پذیر می شود و در مواقعی که اشتباه می کند به دنبال جبران اشتباه خود می باشد
• حس احترام می کند
• می تواند بر فعالیت ها و رویدادهای زندگی، احساس کنترل نماید
• مستقل می باشد
• در کارها مسئولیت خود را بر عهده می گیرد
• در تصمیم گیری ها شجاعت دارد
• در روابط راحت و مطمئن می باشد

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه چگونه اعتماد به نفس در کودکان را افزایش دهیم؟

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462