بهترین راهکارهای آشتی دادن فرزندان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آشتی دادن فرزندان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

آشتی دادن فرزندان و گاهی حل تعارض بین آنها کار سختی می باشد، چرا که فرزندان معمولا بر سر کوچکترین مسائل با یکدیگر به مشکل بر خورده و جو خانه را متشنج می کنند. همچنین ممکن است در بین حل کردن این تعارضات، هر کدام از فرزندان احساس کنند که والدین از دیگری طرفداری می کند، به همین دلیل راهکار درست حل کردن این مشکلات از سوی والدین، بسیار مهم است. برخورد صحیح والدین در چنین مواقعی می تواند تاثیرگذار باشد و عدم دخالت آنها نیز می تواند تاثیرات منفی بر روابط بین خواهر و برادر داشته و چالش های آنها را در آینده بیشتر نمایید. بنابر این داشتن راهکار در این زمینه بسیار مهم می باشد. در این مقاله با ما همراه باشید تا روش های مورد نیاز برای حل مسئله بین فرزندان را آموزش ببینید.

آشتی دادن فرزندان به چه صورت است؟

بیشتر بدانید : هدف از تربیت فرزند چیست | روش های تربیت اخلاقی

راهکاری مفید برای آشتی دادن فرزندان چیست؟

درگیری و دعوا بین فرزندان یک موضوع کاملا طبیعی می باشد و نیازی نیست درباره آن احساس نگرانی کنید. اما مدیریت این دعواها و همچنین مهارت هایی جهت کنترل ناراحتی و عصبانیت بین آنها نیاز است که توسط والدین آموزش داده شود. با کمک این روش ها آنها می توانند چه در زمینه مشکلات کوچک و چه در مواردی که مشکلات بزرگی بین آنها رخ می دهد، بتوانند شرایط محیط خانه را به خوبی مدیریت نمایند.

گاهی بین فرزندان بعد از دعوا و مشاجره قهر و دلخوری ایجاد شده که ممکن است تا مدت ها بین آنها به طول بیانجامد، شما می توانید با کمک این روش ها میزان این دلخوری ها و قهرها را نیز کم نمایید.

روش های حل تعارض بین فرزندان

مدیریت احساسات : آموزش این موضوع بر عهده والدین می باشد که به فرزندان خود بیاموزند که ناسزا گفتن، فریاد زدن و یا آزار جسمی در هر شرایطی از دعوا، کار اشتباهی بوده و به حل مشکل کمکی نمی کند، آنها باید بتوانند در چنین شرایطی راهکارهایی را برای حفظ آرامش خود یاد بگیرند که از جمله آنها می توان به نفس کشیدن عمیق، دور شدن از فضای دعوا و خوردن یک لیوان آب اشاره کرد.

شما می توانید به فرزندان خود در شرایط آرامش و مواقعی که با یکدیگر مشکل و چالشی ندارند، آموزش دهید که در هنگام دعوا و مشکل اجازه بی احترامی ندارند و در صورت استفاده هر کدام از فرزندان از رفتارهای اشتباه و زدن حرف های زشت، برای آنها جریمه ای در نظر بگیرید. همچنین به آنها یاد دهید که در مواقع آرامش و زمانی که خشم آنها فروکش کرده است، با لحن آرام و به دور از توهین و ناراحتی، با خواهر یا برادر خود صحبت کنند.

راه های مفید برای آشتی دادن فرزندان

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

1605686310 idea گوش دادن به همدیگر : آموزش شنونده خوب بودن از زمان کودکی به فرزند شما کمک می کند تا حرف همدیگر را بهتر بفهمند و در آینده نیز این مهارت را در همه حالات زندگی خود با افراد دیگر، یاد می گیرند. سعی کنید زمانی که هر دو فرزندان شما در شرایط عادی و بدون مشکل می باشند، آنها را برای شنیدن صحبت های همدیگر، در کنار هم قرار دهید. در چنین مواقعی به آنها یاد دهید که با شیوه ای مثبت و بدون توهین و ناراحتی با طرف مقابل صحبت کرده و در این حالت شخص مقابل تنها باید به حرف های خواهر یا برادر خود گوش کرده و فقط شنونده باشد. بعد از اینکه یکی از آنها صحبت های خود را انجام داد، این حالت بین آنها جا به جا شده و بدین صورت هردوی آنها صحبت های همدیگر را گوش می دهند. اگر فرزندان شما در سنین بزرگ تری می باشند و برای این روش ها همکاری کمتری می کنند، سعی کنید در ابتدا خودتان بصورت جداگانه با هر کدام از آنها صحبت کرده و او را درک نمایید و سپس از هر کدام از آنها بخواهید تا با یکدیگر به صحبت و گفتگو بنشینند.

1605686310 idea استفاده از کلمات مناسب : به کودکان خود اهمیت استفاده از کلمات مناسب و خوب صحبت کردن را آموزش دهید. آنها باید این موضوع را درک کنند که استفاده از کلمات ناسزا و فحش دادن به حل تعارضات کمکی نمی کند. به آنها از کودکی یاد دهید که در مواقع ناراحتی و عصبانیت از عباراتی استفاده کنند که به حل مشکل کمک نماید، مانند بیا بیشتر درباره این موضوع صحبت کنیم، یا الان چون عصبانی هستیم بهتر است صحبت نکنیم. استفاده از بیان مناسب در هنگام عصبانیت و ناراحتی از مهارت های خوب و کاربردی می باشد که در بزرگسالی نیز برای فرزندان شما مفید واقع می شود.

1605686310 idea دلیل درگیری را پیدا نمایید : زمانی که مشکل و درگیری آنها کمتر شد بهتر است از علت بروز مشکل باخبر شوید. ممکن است کودکان در سنین کم، متوجه دلیل اصلی درگیری نشوند. برای این کار نیاز است تا با هر کدام از فرزندان بصورت جداگانه صحبت کنید و کمک کنید تا مشکل خود را بیان کنند.

شما به آنها درباره اهمیت صادق بودن و اعتراف کردن توضیح دهید و در صورتی که آنها به اشتباه خود اعتراف کردن، سعی کنید بدون دعوا کردن و مشاجره با او، تنها شنونده باشید. این موضوع باعث شده تا آنها برای اعتراف کردن در مواقع دیگر، ترسی نداشته باشند. همچنین به فرزندان خود در حل مشکل و پیدا کردن راه حل کمک نمایید.

1605686310 idea به صحبت هردو طرف گوش دهید : در زمان بروز مشکل و درگیری بین فرزندان، سعی کنید به صحبت های هر دو طرف آنها بصورت جداگانه و منصفانه گوش دهید. اجازه دهید تا هر کدام به راحتی احساسات خود را بیان نمایند و در این راستا منصفانه قضاوت کرده و طرفداری نکنید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آشتی دادن فرزندان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462