رابطه تاکسیک چیست؟ معرفی علائم و راهکار خروج از آن

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

رابطه تاکسیک به روابطی گفته می شود که فرد در آن دائما احساس ناخوشایندی داشته و لحظات منفی در آن بیشتر از لحظات مثبت او می باشد. در واقع افراد در رابطه تاکسیک این موضوع را می دانند که چیزی اشتباه است، اما متوجه پیامدهای آن نبوده و نمی دانند تا چه حد آسیب زا و جدی می باشد. فرد در رابطه تاکسیک احساساتی مانند بی توجهی، ناراحتی، حمایت نشدن و کم ارزشی را تجربه کرده ولی همچنان برای حفظ رابطه خود ادامه می دهد.

رابطه سمی چه ویژگی هایی دارد؟

بیشتر بدانید : نشانه های خیانت در خانم ها چیست؟ چگونه آن را تشخیص دهیم؟

رابطه تاکسیک یا سمی چه می باشد؟

در رابطه تاکسیک یا سمی، از لحاظ عاطفی، ذهنی یا جسمی یکی از طرفین و یا هردوی آنها دچار ضرر می شوند. در واقع در چنین روابطی یکی از طرفین و یا هردوی آنها از نظر عاطفی تحقیر، تخلیه و یا ناراضی بوده و باعث شده تا فرد احساس حمایت نشدن، مورد حمله قرار گرفتن و یا سو استفاده شدن داشته باشد. در این رابطه ها پارتنر سمی همواره از روی بدجنسی و یا بدخواهی با فردی که دوسش دارد بد رفتاری نمی کند، بلکه این افراد ممکن است دچار مواردی مانند افسردگی، اضطراب و یا سایر اختلالات مانند خودشیفتگی بوده که آنها را به شریک بدی تبدیل می کند.

در رابطه تاکسیک معمولا هر دو طرف به یکدیگر بی احترامی کرده و رفتارهایی را انجام می دهند که آزار دهنده و ناامید کننده می باشد. در زیر تمامی این رفتارها، فقدان همدلی قابل مشاهده است که منجر به امتناع کردن از درک احساسات همدیگر شده و در خواست این انتظارات از شریک زندگیشان می باشد که در نتیجه نبود همدلی این موارد با شکست همراه می باشد. در واقع در روابط سالم هر دو طرف به درک و دلسوزی هم می پردازند. از جمله مواردی که منجر به عدم همدلی در رابطه می شود به اعتیاد، افسردگی، اضطراب و خشم میتوان اشاره کرد.

نشانه های رابطه تاکسیک یا سمی چیست؟

بیشتر بدانید : راهکارهای افزایش عشق و علاقه در رابطه چیست؟

رابطه تاکسیک یا سمی چه نشانه هایی دارد؟

اینکه شما در رابطه خود خوشحال نمی باشید نمی تواند به عنوان نشانه رابطه تاکسیک باشد و روابط سمی می توانند شکل های مختلفی داشته باشند. بطور کلی رابطه ای که به مرور زمان به جای بهتر شدن حال شما، منجر به بدتر شدن آن شود، رابطه سمی می باشد. گاهی نشانه های رابطه سمی می تواند بسیار واضح یا نامحسوس باشد. با این حال یک یا چند مورد از نشانه های زیر می تواند تامل بر انگیز باشد و باعث بازنگری شما از رابطه تان شود.

1605686310 idea داشتن روابط خصمانه : در یک رابطه خوب فرد درباره احساسات و انتظارهای خود صادق می باشد اما در مواقعی که به جای داشتن رابطه ای صریح، متقابل و مهربان، بیشتر رابطه شما بر روی سرزنش، تحقیر، طعنه و فریاد می باشد باید در مورد رابطه تان بیشتر فکر کنید.

1605686310 idea نداشتن صداقت : زمانیکه اعتماد در رابطه وجود نداشته و یا از بین برود، افراد در آن شروع به پنهان کاری رازهای خود می کنند. این موضوع در ابتدا با دروغ های به ظاهر بی خطر شروع شده و سرانجام به دروغ های بزرگتر تبدیل می شود که می تواند منجر به پایان دادن به رابطه شود.

1605686310 idea انتقاد کردن زیاد : در مواقعی که یار عاطفی شما مدام در حال انتقاد کردن درباره همه بخش های زندگی شما می باشد، این موضوع منجر به کم شدن میزان عزت نفس شما می شود. این رفتار ممکن است در شما حس کافی نبودن و خوب نبودن را ایجاد نماید.

1605686310 idea حسادت داشتن : وجود حسادت شدید در تعامل های اجتماعی شما باعث شده که در نهایت شما روابط خود را با دوستان و همکاران خود محدود نمایید. این حسادت در مواقع غیر منطقی می تواند شما را به خیانت کردن نیز متهم نماید.

چگونه از یک رابطه سمی خارج شویم؟

در مواقعی که به این نتیجه رسیده اید که رابطه تان سمی بوده و نمی توانید راه نجاتی برای رابطه خود پیدا نمایید، کمک گرفتن از روش های زیر باعث شده تا از رابطه سمی خود خارج شوید.

tick 2 از پشتیبانی افراد متخصص کمک بگیرید : کمک گرفتن از درمانگر و روانشناس می تواند به شما برای خارج شدن از رابطه تاکسیک کمک زیادی کرده و مفید باشد.

tick 2 حمایت عاطفی دریافت کنید : با عزیزان خود درباره موضوعی که از سر گذرانده اید، صحبت نمایید. این افراد می توانند به شما توصیه های مناسبی داده و در درک و همدلی به شما کمک نمایند. همچنین در مواقعی که در یک خانه مشترک با یار سمی خود قرار دارید، می توانید از این افراد برای بیرون آمدن از خانه او، کمک بگیرید.

tick 2 به تصمیمات خود جامع عمل بپوشانید : اگر تصمیمات و بررسی های شما در این زمینه باعث شده تا به این نتیجه رسیده باشید که ارتباط خود را با فرد سمی زندگیتان قطع نمایید، بر روی تصمیم خود بصورت قاطع باقی مانده و بعد از فرصت های متعددی که به او داده اید، دیگر فرصت مجدد به رابطه نداده و قاطعانه از این رابطه خارج شوید.

tick 2 شماره تلفن خود را تغییر دهید : سعی کنید از هر نوع ارتباطی با فرد سمی زندگیتان دوری کرده و در هیچ شبکه اجتماعی با او در ارتباط نباشید. همچنین می توانید برای اطمینان بیشتر تلفن خود را تغییر داده که نتوانید با تهدیدها و یا پیام های مختلفی از او روبرو شوید.

tick 2 برای درمان خود اقدام کنید : اگر بودن در چنین رابطه ای باعث شده است تا شما عزت نفس و اعتماد به نفس تان را از دست بدهید، برای بازسازی این حالت در وجودتان به دنبال درمان باشید و از کلاس هایی در این زمینه کمک گرفته و یا به پیش مشاور و یا روانشناس روید.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات فردی و رابطه

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462