زن ذلیلی چیست و به چه کسی زن ذلیل می گویند؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

زن ذلیلی اصطلاحی عامیانه برای مردانی می باشد که در مقابل همسرشان فرمان بردار و یا حرف گوش کن بوده و در واقع زن در اختیار آنها و از قدرت زیادی در کنترل امور برخوردار است. زن ذلیلی در مقابل اصطلاح مرد سالاری استفاده شده و با اینکه تعریف دقیق و مشخصی برای آن ارائه داده نشده است، اما در هردوی این مدل های رفتاری، تعادل نقش افراد در خانواده بر هم خورده و بطور کلی مطلوب نمی باشد. در این مقاله به بررسی زن ذلیلی و معایب و مزایای این نوع رفتار می پردازیم.

معنی زن ذلیلی

بیشتر بدانید : شوهرم اجتماعی نیست، چکار کنم؟ راهکارها و دلایل

ویژگی های فرد زن ذلیل چه می باشد؟

زن ذلیلی می تواند بر اساس نوع فرهنگ و در هر خانواده ای به گونه متفاوتی در نظر گرفته شود. در یک خانواده ممکن است گفتن کلمه عزیزم از جانب یک مرد، نشان از زن ذلیلی او داشته باشد. به همین دلیل است که نمیتوان تعریف دقیق و مشخصی از این واژه در نظر داشت و ممکن است این موضوع از دید و معیار هر فردی متفاوت ارائه شود. اما در حالت کلی زن ذلیل بودن به معنای نادیده گرفتن شوهر و نداشتن حق و نظری در زندگی مشترک بوده که در تمامی شرایط تابع همسر و یا خانواده خود می باشد. از ویژگی های افراد زن ذلیل به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• نداشتن هیچ گونه اختیاری در تصمیمات خانه و خانواده
• انجام دادن روند کلی، قوانین و موارد مهم زندگی به شکل تنهایی توسط زن
• نداشتن کنترل مرد در امور زندگی در حالیکه زن نیز شایستگی کافی در این زمینه را ندارد
• در همه امور تبعیت کردن از همسر، حتی در زمان هایی که اشتباه می باشد

فرد زن ذلیلی چه ویژگی هایی دارد؟

بیشتر بدانید : مهم ترین دلایل اختلاف با همسر

علت زن ذلیلی مردان چه می باشد؟

زن ذلیلی در واقع به معنای برهم خوردن تعادل قدرت در خانواده بوده که در آن قدرت زن در زندگی بیشتر از مرد می شود. یکی از دلایل ریشه ای این موضوع، به دلیل یادگیری این رفتار در زمان کودکی و ادامه این الگوی رفتاری در زمان بزرگسالی می باشد. برای مردانی که دارای مادران قدرتمند و پدری منفعل بوده اند، این رفتار بصورت طبیعی در ذهن آنها شکل گرفته است.

از دیگر دلایل زن ذلیلی در مردان به دلیل شخصیت همسر در خانواده می باشد. برخی از زنان از نظر شخصیتی قوی بوده و بر روی دیگران از میزان کنترل و نظارت بالایی برخوردار می باشند که در نهایت از این طریق افراد یا همسر خود را خلع سلاح می کنند. این رفتار در این دسته از زنان باعث شده تا کنترل زندگی خود را افزایش داده و از این طریق تمامی قدرت را از اختیار مرد خارج می کنند.

در کنار آن ویژگی های شخصیتی افراد نیز در برهم خوردن توازن قدرت در زندگی نیز تاثیرگذار است. در زمان هایی که زن دارای ویژگی هایی مانند رهبری، مسئولیت پذیری بالا و جاه طلبی می باشد و مرد نیز از ویژگی های شخصیتی مانند دنباله رو و مطیع برخوردار است، ترازوی قدرت به سمت زن سنگینی کرده و این تعادل برهم می خورد.

همچنین نقش مادر در زندگی و شکل گیری رفتارهای پسر نیز بسیار موثر و غیر قابل انکار می باشد. در زندگی هایی که والدین، مخصوصا مادر نظارت و دخالت زیادی در زندگی فرزند خود دارد، این موضوع منجر به حمایت بیش از اندازه از فرزند شده و رشد و استقلال را از او می گیرد. چنین پسرانی در آینده و در زمان ازدواج نیز از همسر خود انتظار نقش مدیریتی و حمایتی را داشته و به همین دلیل اقتدار خود را از دست می دهند.

وجود مشکلات خاص در مردان نیز از دلایل دیگر برهم خوردن تعادل قدرت و به اصطلاح زن ذلیلی می شود. از جمله این مشکلات به اعتیاد، مشکلات شخصیتی، مشکل اقتصادی، سطح اجتماعی و یا پایین تر بودن سطح تحصیلی همسر میتوان اشاره کرد.

چه مشکلاتی در اثر زن ذلیلی در زندگی مشترک ایجاد می شود؟

زن ذلیلی در نگاه اول شاید به نفع زن بوده و باعث شده تا او در زندگی مشترک امتیازات بیشتری داشته باشد، اما در واقع عدم قدرت مرد و نداشتن اعتماد به نفس کافی برای او، برای زن نیز حس خوبی نداده و منجر به آسیب به زندگیشان می شود. در واقع زنان در چنین مواقعی بعد از گذشت مدت زمانی از اینکه تمامی مسئولیت های زندگی بر دوش آنها می باشد، خسته می شوند.

همچنین وارد کردن فشار زندگی بر روی یک نفر و منفعل بودن فرد مقابل، منجر به کم شدن ارتباط عاطفی و سردی در زندگی زناشویی می شود. از طرف دیگر این ارتباط غلط و متوازن نبودن قدرت در خانواده منجر به شکل گیری الگویی اشتباه در ذهن کودکان شده که تداوم این موضوع را در بزرگسالی به همراه دارد. در واقع پسران در چنین خانواده هایی از میزان اعتماد به نفس و استقلال کمتری برخوردارند.

معانی نادرست زن ذلیلی چه می باشد؟

در مواقعی ممکن است محبت کردن مرد به همسر خود و حمایت و توجه او در دید جامعه زن ذلیلی تعبیر شود. چنین مردانی ممکن است مورد تمسخر و تحقیر دیگران قرار گرفته و به ویژه از سوی سایر مردان رفتار آنها عجیب و بصورت زن ذلیلی برداشت شود. این طرز فکر بیشتر از سوی مردانی می باشد که طرز فکر مردسالاری داشته و قصد دارند تا دیدگاه خود را به دیگران القا نمایند.

مردانی که دارای رفتارهای زیر می باشند زن ذلیل نبوده و تنها ارتباط درست با همسر خود را می دانند :

• داشتن ابراز علاقه به همسر
• همفکری و داشتن تفاهم
• احترام گذاشتن به همسر
• کمک کردن به همسر در کارهای خانه
• توجه کردن به نیازهای همسر
• مشورت گرفتن در امور زندگی
• احترام گذاشتن به آزادی ها او
• استفاده از مصالحه جویی و تفاهم به جای زورگویی

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462