بهترین روش های درمان اختلال خواب

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان اختلال خواب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

درمان اختلال خواب در افراد امری بسیار ضروری است. در حال حاضر اختلال خواب یکی از مشکلات شایع در جامعه است که می‌تواند بر روی کیفیت زندگی افراد تأثیر منفی زیادی داشته باشد. این اختلال ممکن است باعث بروز مشکلات روانی، فیزیکی و اجتماعی شود. افراد دارای اختلال خواب معمولاً دچار خستگی، خلق و خوی نامناسب، کاهش تمرکز و حافظه، افزایش وزن، سردرد و درد عضلانی می‌شوند.

با توجه به اینکه خواب به عنوان یک نیاز اساسی برای بدن و ذهن ما بسیار مهم است، لذا درمان آن ضروری است. روش‌های مختلفی برای درمان اختلال خواب وجود دارد که از جمله مهم‌ترین‌های آن می‌توان به داروها، مشاوره روان‌شناختی و تغییرات رفتاری اشاره کرد.

در ادامه به معرفی اختلال خواب و علایم و دلایل به وجود آمدن آن می‌پردازیم. همچنین بهترین روش‌های درمانی برای بهبود این اختلال را ذکر می‌کنیم. اگر شما هم دچار اختلال در خواب هستید تا پایان این مقاله با دکتر ذهن همراه باشید.

اختلال خواب چیست؟

اختلال خواب،  به بی‌خوابی و یا بد خوابی ناشی از شرایط که بر کیفیت، میزان و زمان خواب تاثیر می‌گذارند گفته می‌شود. به طور میانگین افراد یک سوم از عمر خود را در خواب سپری می‌کنند. می‌توان گفت بخش بزرگ و مهمی از زندگی افراد را خواب تشکیل میدهد. در طی زمانی که ما خواب هستیم بدن و ذهن ما به ترمیم و استراحت می‌پردازد.

با این اوصاف روشن هنگامی که در خوابیدن به مشکل میخوریم چه در به خواب رفتن یا در خواب  ماندن، این اختلال خواب تاثیر بسزایی در سلامت ما بجا خواهد گذاشت. عدم درمان اختلال خواب می‌تواند منجر به مشکلات مختلفی مانند خستگی، کاهش تمرکز و افزایش تحریک پذیری شود.

مهم ترین دلایل اختلال خواب در افراد

افراد به دلایل زیادی دچار مشکل در خوابیدن یا اختلال خواب می‌شوند. دلایل اختلال خواب بسته به نوع اختلال متفاوت است و هر اختلال دلایل و علائم مختص خود را دارد. در ادامه چند مورد از مهم‌ترین دلایل به وجود آمدن اختلال خواب را ذکر می‌کنیم که عبارتند از:

  • آپنه‌ی خواب
  • سندرم پای بی قرار یا RLS
  • نارکولپسی

مهم‌ترین قدم در درمان اختلال خواب شناخت نوع آن و دلیل به وجود آمدن آن است. در ادامه به بررسی مهم‌ترین دلایل اختلال خواب یا بی‌خوابی در افراد می‌پرداریم.

آپنه ی خواب چیست

آپنه ی خواب یکی از اختلالات خواب است که در آن تنفس فرد در طول خواب به طور پشت سر هم قطع می‌شود. این امر باعث می‌شود که فرد در طول خواب بیدار شده و یا خواب سبکی داشته باشد. این مشکل می‌تواند ناشی از انسداد راه هوایی (آپنه ی انسدادی خواب) و یا به دلیل عدم ارسال سیگنال تنفس از مغز به ماهیچه ها (آپنه ی مرکزی خواب) رخ دهد.

سندرم پای بیقرار یا RLS

سندرم پای بیقرار یک اختلال عصبی است که منجر به اختلال خواب می‌شود. برای درمان اختلال خواب در افراد لازم است به ویژگی‌های این سندروم نگاهی بیاندازیم.

افراد دارای این اختلال در زمان استراحت و خواب خود دچار بی قراری در یک یا دو پای خود خواهند شد. این بی‌قراری به صورتی است که فرد به طور ناخودآگاه و پر تکرار پای خود را تکان می‌دهد. این اختلال باعث بی خوابی، اضطراب و خستگی افراد در طول روز می‌شود.
علت اصلی سندرم پای بی قرار هنوز مشخص نشده اما مطالعات نشان داده که کمبود آهن بخصوص فولیک اسید و برخی بیماری های عصبی می‌تواند با این سندروم مرتبط باشد.

درمان اختلال خواب نارکولوپسی

نارکولوپسی یک اختلال خواب محسوب می‌شود که در آن فرد در زمان های متفاوت حتی در طول روز به خواب می رود. این اختلال باعث بی خوابی در شب و خستگی مفرد در طول روز می شود. علت این اختلال نیز هنوز مشخص نیست اما عواملی مثل ژنتیک، کمبود هورمون مغزی و بیماری های عصبی می‌تواند در بروز آن تاثیر گذار باشد.

آیا درمان قطعی برای اختلال خواب وجود دارد

درمان اختلال خواب نیازمند تشخص درست است چرا که با توجه به نوع اختلالی که فرد به آن مبتلاست درمان آن نیز متفاوت است.
یک متخصص با استفاده از تست ها، بررسی طولانی مدت و ممتد و تجزیه و تحلیل داده های به دست آمده تشخصیص دقیقی را از علت اختلال خواب در فرد انجام می‌دهد.
درمان اختلالات خواب با توجه به نوع اختلال متفاوت است. اما در اکثر اختلالات تغییر عادت های مخرب و ایجاد سبک زندگی سالم پیشنهاد می‌شود. از مهم‌ترین تغییرات در سبک زندگی می‌توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • تغییر رژیم غذایی به مواد سالم،تازه و ارگانیک
  • انجام ورزش و فعالیت بدنی
  • انجام ورزش هایی که به کاهش استرس کمک می‌کنند مانند یوگا
  • استفاده از تکنیک های رفع استرس
  • سعی در ایجاد آرامش

در برخی موارد نیز پزشک بعد از بررسی‌های لازم، استفاده از دارو درمانی، داروهای خواب آور و یا ضد افسردگی را برای درمان اختلال خواب پیشنهاد می‌کند.

تاثیر دارو‌های خواب آور در اختلال خواب

داروهای مختلفی برای درمان این اختلال وجود دارند که معمولاً به عنوان خواب‌آورها شناخته می‌شوند. این داروها می‌توانند کمک کننده‌ای در بهبود کیفیت خواب باشند. اما لازم به ذکر است که این دارو‌ها اعتیاد آور هستند. همچنین در دراز مدت عوارض جانبی زیادی برای فرد مبتلا دارند. لذا می‌توان از آن‌ها برای درمان کمک گرفت اما نمی‌توان از آن‌ها به عنوان درمان قطعی و همیشگی اختلال خواب در افراد استفاده نمود.

تاثیر مشاوره در درمان اختلال خواب

  1. مشاوره برای اختلال خواب می‌تواند یک روش درمانی کاربردی به حساب بیاید. در مشاوره، پزشک متخصص با بیمار صحبت کرده و از طریق صحبت می‌تواند علت اصلی اختلال خواب فرد را ریشه یابی کرده تشخیص درستی از بیماری فرد بدهد.
  2. با تشخیص درست، درمانگر میتواند راه حل های مقابله با مشکل را به بیمار آموخته و به او کمک کند تا با کاهش استرس و اضطراب خود به خواب خود کیفیت بخشد.
  3. مشاور می‌تواند فرد را با رفتار های مخرب خود آشنا کرده و تاثیر آن رفتار ها را در زندگی و در نتیجه، خواب آن فرد به او نشان دهد.
  4. همچنین می‌تواند به او کمک کند تا رفتار بهتری در زندگی خود پیش گرفته و با بیشتر کردن آرامش خود، به خواب خوب خود کمک کند.

تاثیر تغییرات سبک زندگی در درمان اختلال خواب

تغییرات رفتاری نیز می‌تواند بهبود عملکرد خواب فرد را تسریع کنند. این تغییرات شامل تغییر در سبک زندگی، تغذیه، ورزش و استراحت مناسب هستند. به عنوان مثال، از مصرف قهوه و الکل قبل از خواب خودداری کنید و به جای آن از چای گیاهان آرامبخش مانند نعناع، لیمو، آویشن و… استفاده کنید.

یکی دیگر از این روش‌ها گوش کردن به موسیقی آرامش بخش قبل از خواب یا استفاده از مدیتیشن و یوگا است.

هر فرد می‌تواند با درمان مناسب اختلال خواب کیفیت زندگی خود را بهبود بخشد و بهترین نتایج را در زندگی خود رقم بزند. بنابراین، درمان اختلال خواب ضروری است و باید به موقع و با توجه به نیازهای هر فرد انجام شود. لازم به ذکر است درمان دقیق و قطعی اختلال خواب در افراد مانند سایر اختلالات نیاز به مشاوره روانشناسی و کشف علت دقیق بیماری دارد.

اگر نشانه‌هایی از اختلال خواب را دارید یا به خوبی نمی‌خوابید، مشاوره تلفنی با کارشناسان دکتر ذهن را دست کم نگیرید.

دکتر ذهن همراه و مشاور شما در درمان اختلال خواب

دکتر ذهن یک مجموعه روانشناسی است که در زمینه روانشناسی کودک، خانواده، روانشناسی فردی و شخصیت شناسی، خانوادگی و زناشویی، تحصیلی و مهاجرت فعالیت می‌کند. هدف ما یاری رساندن به تمامی افرادی است که برای بهبود زندگی خود و همسر و فرزندان خود یا دیگران تلاش می‌کنند. اگر شما هم به تازگی ازدواج کردید و یا قصد ازدواج دارید، همچنین اگر در زندگی خود با مشکلی مواجه هستید و نیاز به مشاوره دارید یا یکی از اختلال‌های شخصیتی و رفتاری را در خود یا همسرتان مشاهده می‌کنید، از دکتر ذهن غافل نشوید. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز و بهره‌مند شدن از مشاوره‌های کارشناسان توانمند مجموعه دکتر ذهن با شماره‌های ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان اختلال خواب

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462