بازار هراسی یا گذر هراسی چیست؟ دلایل و درمان آگورافوبیا

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان آگورافوبیا

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

آگورافوبیا یا بازار هراسی به افرادی گفته می شود که دچار این نوع اختلال بوده و آنها از رفتن به مکان های ناآشنا ترس داشته و حاضر به بیرون رفتن از خانه نمی باشند. آگورافوبیا یک نوع اختلال اضطرابی می باشد که در آن فرد از ترک کردن محیط آشنا و امن خود ترس دارد. این موضوع در موارد شدید بدین صورت می شود که شخص مبتلا به آگورافوبیا، تنها خانه خود را محل امن دانسته و می تواند روزها و ماه ها در خانه مانده و از ترک کرن آن اجتناب نماید. برای آشنایی بیشتر از دلایل ایجاد آگورافوبیا و روش درمان آن با ما در این مقاله همراه باشید.

آگورافوبیا یا بازار هراسی چیست؟

بیشتر بدانید : خودشیفتگی چیست؟ نحوه برخورد با افراد خودشیفته

آگورافوبیا یا گذر هراسی چه می باشد؟

آگورافوبیا که با نام های گذرهراسی یا بازار هراسی نیز شناخته می شود، به افرادی گفته شده که از رفتن به مکان های عمومی و شلوغ اجتناب کرده و ترس شدیدی دارند. این محیط های می تواند از سوپرمارکت تا مراکز خرید و محیط های شلوغ باشد. هر نوع مکان عمومی می تواند منجر به ترس این افراد شود، حتی یک پارک خالی از افراد نیز می تواند برای شخص مبتلا به آگورافوبیا، یک تهدید محسوب شود. او در چنین شرایطی با خطر ناتوانی در خارج شدن از آن موقعیت و یا روبرو شدن با موج جمعیت خود را مواجه می بیند.

آگورافوبیا در ابتدا به شکل یک اضطراب و ترس خفیف از رویداد و یا مکان و موقعیت خاص شروع شده و به تدریج به یک ترس بزرگ از حضور داشتن در جمع تبدیل می شود. روانشناسان بر این باورند که آگورافوبیا یا بازار هراسی ترس از داشتن اضطراب جسمی و یا روانی می باشد که فرد به دلیل از دست دادن کنترل یا دچار شدن به پانیک آن را تجربه می کند.

نشانه های آگورافوبیا یا بازار هراسی

بیشتر بدانید : فوبیای اجتماعی چیست؟ چگونه آن را درمان کنیم؟

علائم آگورافوبیا یا بازار هراسی چیست؟

tick 2 داشتن اضطراب در مواقعی که فرد از محیط امن خود دور می باشد
tick 2 داشتن حمله پانیک که شامل نشانه هایی مانند تنگی نفس، سرگیجه، تعریق، حس خفگی، حالت تهوع، افزایش ضربان قلب، ترس و وحشت شدید می باشد
tick 2 داشتن عزت نفس و اعتماد به نفس پایین
tick 2 ترس داشتن از وسایل حمل و نقل عمومی
tick 2 ترس داشتن از محیط هایی که فرار کردن از آن سخت به نظر می رسد
tick 2 بی میل شدن به ترک خانه و رفتن به محیط های آشنا
tick 2 افسردگی که می تواند در مواقعی با این اختلال همراه باشد

علت آگورافوبیا یا گذر هراسی چیست؟

این موضوع در ابتدا با یک رویداد استرس زا برای فرد شروع می شود، بطور مثال ممکن است او شغلش را از دست دهد و یا رابطه عاشقانه خود را به پایان رسانده باشد. در چنین شرایطی که شخص احساس ناراحتی دارد، ممکن است ارتباط خود را با دنیای بیرون خود محدود کرده و دچار رفتار اجتنابی شود. هر چه این حالت در او طولانی تر بوده و بیشتر در تنهایی و انزوای خود باشد، لیست مکان های عمومی از محدوده امن او خارج شده تا موقعی که او خود را در خانه حبس می کند.

در حالت دیگری که فرد ممکن است به آگورافوبیا دچار شود، دچار شدن او به حملات پانیک می باشد. این حملات ممکن است برای فرد بسیار ناخوشایند بوده و به همین دلیل او از اینکه ممکن است در هر موقعیت و مکانی دچار این حملات شود، به شدت ترسیده و به همین دلیل از رفتن به موقعیت های این چنینی، اجتناب نماید.

درمان آگورافوبیا به چه صورتی است؟

خبر خوب این است که افراد مبتلا به آگورافوبیا به خوبی به درمان پاسخ می دهند. گزینه درمانی ارائه شده به شرایط فرد و ترجیحات او بستگی دارد اما بطور کلی شامل موارد زیر است :

1605686149 communications دارو درمانی و استفاده از داروهای ضد افسردگی و یا داروهای ضد اضطراب
1605686149 communications درمان از طریق مواجهه درمانی و درمان شناختی رفتاری
1605686149 communications مشاوره گرفتن از روانشناس و گفتگو درمانی در این زمینه
1605686149 communications آموزش راه هایی برای تمدد اعصاب
1605686149 communications کمک گرفتن از گروه های حمایتی
1605686149 communications آموزش راه هایی برای خودیاری جهت مدیریت اختلال آگورافوبیا

متخصصین در زمینه سلامت روان برای درمان آگورافوبیا یا بازار هراسی از ترکیب دارو درمانی یا درمان شناختی رفتاری CBT بصورت همزمان استفاده می کنند. درمان CBT یک نوع روان درمانی بوده و همچنین داروهای قابل استفاده در این زمینه داروی آرام بخش می باشد که می تواند علائم اضطراب را در کوتاه مدت، کم کند. اما خطر وابستگی به این داروها زیاد بوده و باید حتما زیر نظر روانپزشک دوز دارو مصرف شود.

همچنین درمان شناختی رفتاری که برای مراجعین مبتلا به این اختلال صورت می گیرد، درمانگر با فرد کار کرده تا علل و عواملی که منجر به ایجاد اضطراب در او می شود را بررسی نماید. همچنین درمانگر به او کمک کرده تا راه های جدیدی را برای رویارویی با ترس های خود پیدا نماید. درمان شناختی رفتاری بر تغییر نحوه واکنش و تفکر فرد در شرایط خاص تمرکز داشته و روش های جدیدی را به او برای رویارویی با موقعیت هایی که منجر به بروز علائم آگورافوبیا در فرد می شود را آموزش می دهد. همچنین تکنیک هایی مانند تنفس عمیق و مدیریت استرس را به او آموزش داده تا در شرایط مواجه شدن با ترس هایش، از این روش ها کمک بگیرد.

مواجهه درمانی همچنین به فرد کمک کرده تا برای غلبه به ترس خود، از روش های کوچک و بصورت آرام آرام شروع نماید. به عنوان مثال در ابتدا با پیاده روی در اطراف خانه خود شروع کرده و به تدریج این موضوع را افزایش می دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان آگورافوبیا

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462