ویژگی های شخصیتی تیپ احساسی چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تیپ احساسی از جمله تیپ شخصیت هایی می باشد که افراده زیادی به آن علاقه داشته و آن را تیپ شخصیتی مورد پسند و مطلوبی می دانند. اما نقاط قوت و ضعف این تیپ شخصیتی را نمی دانیم و ممکن است به همین دلیل دچار مشکلات زیادی با این افراد شده و یا اگر خودمان جزو تیپ احساسی می باشیم، در مواقعی به مشکل و چالش در زندگی برخورد کرده و آسیب می بینیم. بنابر این نیاز است تا در زمینه تیپ احساسی و خصوصیات و ویژگی های آن اطلاعات لازم را کسب نماییم.

بیشتر بدانید : تقویت عزت نفس از چه راه هایی امکان پذیر است؟

تیپ احساسی دارای چه ویژگی های شخصیتی می باشد؟

تیپ احساسی همانطور که از نام آن مشخص است بر اساس عواطف خود تصمیم گیری کرده و غلبه ای بر این احساسات در زمان تصمیم گیری ها ندارند. در واقع تیپ احساسی بیشتر به این فکر می کند که چگونه با تصمیم خود بر روی دیگران و خودش تاثیر گذار باشد.

اما برای شناخت بیشتر تیپ احساسی نیاز است تا بطور خلاصه ویژگی های این گروه شخصیتی را بیان نماییم :

1. تیپ احساسی برای احساسات ارزش زیادی قائل می باشند
2. این افراد تمایل زیادی به راضی کردن افراد دیگر دارند
3. تیپ احساسی قدردانی و تشکر زیادی می کنند
4. این افراد گرم، صمیمی و مهربان می باشند
5. افراد احساسی نه گفتن برایشان سخت است
6. در مواقعی به این متهم می شوند که منطق ندارند
7. اهل انتقاد کردن از دیگران نمی باشند
8. به رعایت کردن ادب بیشتر از حقیقت بها می دهند
9. خریدهای احساسی زیاد انجام می دهند
10. در مواقعی که از آنها انتقاد می شود، پریشان و ناراحت شده و انتقادها را شخصی سازی می کنند
11. از قدردانی کردن از دیگران انگیزه می گیرند
12. همدلی قوی با افراد مختلف دارند
13. از خوشحال کردن دیگران لذت برده و به احساسات و احوال دیگران توجه می کنند
14. روابط و آدم ها از اهمیت زیادی برای آنها برخوردار است

تفاوت اصلی تیپ شخصیتی فکری و احساسی در نحوه تصمیم گیری هایشان می باشد. تیپ فکری بر اساس منطق و تحلیل و استدلال تصمیم گیری کرده و سود و زیان آن را در نظر می گیرد، اما تیپ احساسی بر اساس حس و احساس خود عمل می کند و این افراد به انسان ها بیشتر توجه می کنند و همین موضوع باعث می شود که تصمیم یکسان برای دو فرد را به شکل های متفاوتی انجام دهند. در تیپ احساسی، به دلیل گرم و صمیمی بودن با دیگران و همچنین درگیر بودن احساساتشان در همه زمینه ها، افراد تیپ فکری، گاهی برایشان سرد و بی روح به نظر آمده و آنها را بدون احساس تصور می کنند.

ویژگی های تیپ احساسی

بیشتر بدانید : مقایسه ویژگی های افراد درونگرا و برونگرا

ویژگی های تیپ احساسی در روابط به چه صورت می باشد؟

جالب است بدانید بر اساس تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، زوج هایی موفق هستند که یکی از آنها دارای تیپ فکری و دیگری تیپ احساسی باشد. البته این بدان معنا نبوده که در ازدواج هایی که هر دو نفر احساسی و یا هر دو نفر فکری می باشند، زندگی موفق و شادی پیش گرفته نمی شود. اما در مواقعی که یک تیپ فکری در کنار یک تیپ احساسی قرار می گیرد، چون آنها متفاوت از یکدیگر بوده و از دو زاویه مختلف به موضوعات نگاه می کنند، می توانند روش ها و راه حل های متنوعی نیز ارائه دهند.

تیپ احساسی بر مبنای احساسات تصمیم گیری می کند : احساسی ها در زمان تصمیم گیری با تیپ فکری متفاوت می باشند. در تیپ احساسی افراد ابتدا احساسات خود را مورد ارزیابی قرار می دهند و بر مبنای آن تصمیم گیری می کنند. اما فکری ها معمولا موضوعات را تجزیه و تحلیل کرده و بر اساس منطق و فکرشان شروع به تصمیم گیری می کنند. همچنین احساسی ها در شروع رابطه عاطفی مسائل و مشکلات را نمی بینند و تنها بر اساس احساسات خود و طرف مقابلشان رابطه را پیش می برند. اما فکری ها مشکلات و واقعیت های زندگی را در نظر گرفته و محتاط تر پیش می روند.

توجه به موضوعات : تیپ احساسی در زمانی که تغییری ایجاد می شود، از روی لحن صدا و رفتار طرف مقابل متوجه شده و نمی توانند برای آن مدرک و سندی داشته باشند و تنها یک حس درونی به آنها می گوید که یک موضوعی اتفاق افتاده است. اما تیپ فکری در چنین مواقعی بر اساس سند و مدرک پیش رفته و از روی استناد متوجه مشکل و تغییر در شرایط می شود.

روش برخورد با مسئله : تیپ فکری در زمان بروز مشکل، ممکن است تنها به نقاط منفی موضوع فکر کرده و در نهایت تسلیم شوند، اما تیپ احساسی به دنبال نقاط مثبت در موضوع می باشد. زوج هایی که تیپ احساسی و فکری در کنار هم می باشند، بعد از طی کردن بحران و حل شدن مسئله، روابط محکم تر و پایدارتری را خواهند داشت.

نحوه برخورد با بحث ها : تیپ فکری در زمان درگیری و بحث تلاش به حل و فصل مشکل داشته و شروع به بررسی آن می کنند. اما تیپ احساسی در چنین شرایطی بحث را یک مصیبت دانسته و تا زمانی که حل نشود و زندگی به حالت عادی بر نگردد، همچنان ترس و نگرانی های خود را دارد.
در واقع میتوان گفت که فکری ها به دنبال حل درگیری بوده اما احساسی ها از آن فرار کرده و در نتیجه در زندگی مشترک فکری ها بیشتر می توانند آرامش را به زندگی زناشویی بر گردانند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462