درمان ناخن جویدن در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ناخن جویدن در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ناخن جویدن در کودکان یکی از عادات رایج در سنین کودکی بوده که ممکن است تا سنین بالاتر نیز ادامه پیدا نماید. این موضوع معمولا ریشه در عادات عصبی داشته و یا ممکن است به دلیل بی حوصلگی، کم شدن استرس، کنجکاوی، عادت و یا تقلید انجام شود. از دیگر عادات دوران کودکی میتوان به پیچیدن مو، مکیدن انگشت، دندان قروچه و دست کردن در بینی اشاره کرد. از آنجایی که بزرگ شدن بچه ها ممکن است همراه با تنش ها و فشارهایی بوده که والدین متوجه آنها نباشند، ناخن جویدن نیز می تواند یکی از دلایل کم کردن این استرس ها در کودک باشد. اگر میزان ناخن جویدن کودک کم بوده و در مواقعی مانند تماشای تلویزیون و یا موقعیت های خاص انجام می شود، احتمالا این روش برای کنار آمدن با استرس جزئی او بوده و بصورت خود به خود این عادت از سر کودک شما افتاده و ترک می شود. اما برای درمان ناخن جویدن در کودکان راه هایی نیز وجود داشته که در این مقاله به آن می پردازیم.

روش درمان ناخن جویدن در کودکان

بیشتر بدانید : علت ناخن جویدن در کودکان چیست؟

راهکارهای درمان ناخن جویدن در کودکان چیست؟

علت اضطراب در کودک را پیدا نمایید : در ابتدا نیاز است تا علت ناخن جویدن در کودکان را پیدا کرده تا در صورت وجود استرس زیاد در زندگی فرزندمان، اقدام به رفع و یا کم کردن آن نماییم. موضوعاتی مانند طلاق والدین، جا به جایی، امتحانات و یا از دست دادن می تواند از جمله موارد بروز استرس در کودکان باشد. بهتر است در این زمینه سعی کنید تا با کودک خود گفتگو داشته و در مورد نگرانی هایش با او صحبت نمایید.

از تنبیه کردن استفاده نکنید : دلیل ناخن جویدن در کودکان برای آنها مشخص نبوده و آنها بصورت ناخودآگاه آن را انجام می دهند، بنابر این در زمانی که کودک شما اقدام به انجام این کار می کند، با تنبیه کردن، دعوا کردن و دادن زدن سعی به ترک آن نکنید چرا که این رفتارها بی فایده می باشد. پس سعی کنید به دنبال راهکار دیگری به جای تنبیه و سرزنش بگردید.

قوانین ساده تعیین نمایید : برای اینکه عادت ناخن جویدن در کودکان از سر آنها بیافتد، می توانید برای او محدودیت های ساده ای را تعیین نمایید، مانند اینکه “ناخن جویدن بر سر میز شام ممنوع است” و یا “ناخن جویدن در هنگام درس خواندن ممنوع است”. این قوانین منجر به این شده که به مرور این عادت در کودک شما نیز از بین رود.

ناخن هایش را مرتب کوتاه نمایید : برای اینکه این موضوع به مرور از سر کودک شما افتاده و همچنین منجر به آلودگی و بیماری او نشود می توانید بصورت مرتب ناخن های او را کوتاه کرده و همچنین به او بصورت مرتب یادآوری کنید تا دست های خود را بشورد.

مجازات های نا عادلانه قرار ندهید : استفاده از روش هایی مانند بد مزه کردن ناخن ها و یا ریختن فلفل بر روی دست فرزندتان، مجازات ناعادلانه ای بوده و همچنین می تواند منجر به بدتر شدن این شرایط شود. چرا که اگر کودک شما آمادگی ترک ناخن جویدن را داشته باشد، وجود جنجال کمتر منجر به بهتر پیش رفتن شرایط برای او می شود.

برای ترک کردن او را همراهی نمایید : اگر کودک شما قصد داشت تا این عادت را کنار بگذارد، به او کمک نمایید و اگر در این زمینه نیاز به کمک شما دارد، در این باره به او راهنمایی و کمک کنید. از کودک خود بپرسید که در این زمینه دوست دارد که شما چه کمکی به او نمایید. ممکن است از شما بخواهد تا در هنگامی که فراموش کرده و مشغول ناخن جویدن می شود، به او یادآوری نمایید.

او را آگاه کنید : ممکن است کودک شما در مکان ها و یا شرایط خاصی شروع به ناخن جویدن می کند، او را نسبت به این موضوع آگاه نمایید. اگر کودک شما می خواهد که نسبت به این کار او را آگاه نمایید، می توانید از یک کلمه رمزی در این زمینه استفاده کنید.

از لاک زدن و یا مانیکور کردن استفاده کنید : گاهی کودکتان را به سالن آرایشی برده و ناخن های او را مرتب نمایید. البته این کار بیشتر برای دختران قابل استفاده بوده و ممکن است با وجود لاک و مرتب بودن ناخن هایشان، اقدام به ناخن جویدن نکنند.

ناخن جویدن را برای او سخت کنید : می توانید از چسب زخم بر روی انگشتان کودک استفاده نمایید که برای ناخن جویدن دچار چالش شده و این عادت را به مرور ترک نمایند. همچنین می توانید دستان کودکتان را با یک فعالیتی مشغول نمایید. خمیر بازی و یا بازی با سنگ های صاف می تواند از جمله فعالیت هایی باشد که دستان کودک شما را مشغول به انجام کاری می کند.

دلایل ناخن جویدن در کودکان

بیشتر بدانید : استفاده بیش از حد با گوشی موبایل برای کودکان چه آسیبی دارد؟

علت ناخن جویدن در کودکان چه می باشد؟

دلایل مختلفی ممکن است منجر به عادت ناخن جویدن در کودکان شده که در ادامه چندین مورد از مطرح ترین آنها را بیان می کنیم :

• به منظور کم کردن میزان استرس
• ایجاد حس آرامش در کودک
• در زمان هایی که کودک خسته و بی حوصله می شود
• در موقع هایی که دچار ترس می شود
• زمان هایی که کم توجهی و کمبود محبت از والدین خود می گیرد
• روزهای ابتدایی مدرسه
• وجود استرس در مدرسه به دلیل درس ها و یا امتحانات
• بیش فعالی در کودکان
• زمینه وراثت و ژنتیک
• تقلید کردن از سایر کودکان
• فرار کردن از ناخن گرفتن توسط ناخن گیر
• تبدیل شدن به یک عادت رفتاری و سرگرم کننده در کودک

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ناخن جویدن در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462