ویژگی افراد منطقی | خصوصیات افراد تیپ شخصیتی منطقی

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تیپ منطقی یا فکری در تست های مختلف روانشناسی و ارزیابی های گوناگون، از ویژگی های مطلوب و نا مطلوب زیادی برخوردار می باشند. این افراد از قدرت تحلیل و تفکر بالایی برخوردار بوده و تصمیم گیری ها و بیشتر موضوعات زندگی خود را بر اساس منطقشان انجام می دهند. آنها در کنار تیپ احساسی می توانند مکمل های خوبی در روابط برای همدیگر بوده و یکدیگر را کامل می کنند. در این مقاله به بررسی ویژگی های شخصیتی تیپ منطقی می پردازیم.

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی افراد درونگرا چیست؟

افراد دارای تیپ منطقی از چه ویژگی های شخصیتی برخوردار می باشند؟

• افراد منطقی به خوبی فکر کرده و تصمیم گیری می کنند
• افراد منطقی برای مقررات و قوانین ارزش بیشتری قائل می باشند
• افراد فکری بیشتر از منطقشان استفاده کرده و احساسات را وارد تصمیم گیری هایشان نمی کنند
• در روابط کاری خود احساسات افراد را در نظر نگرفته و صرفا به کار و نحوه انجام آن فکر می کنند و دوست دارند که بصورت با کیفیت و بهینه ای آن را به پیش برند
• در موضوعات کاری حتی به خودشان نیز فکر نمی کنند
• رک بوده و بی پرده صحبت می کنند
• احساسات خود را به نمایش نمی گذارند
• انتقاد کردن دیگران برای آنها سخت نمی باشد
• بحث کردن درباره موضوعات و نظریات مختلف را دوست داشته و گاهی صرفا این بحث را برای جلب نظر دیگران انجام می دهند

در کنار این ویژگی ها، افراد دارای تیپ منطقی بیشتر با این موضوع درگیر بوده که تصمیمات و اعمالشان منطقی می باشد یا نه. افراد تیپ منطقی در واقع ملاحظات شخصی را در تصمیم گیری های خود مد نظر نداشته و سعی بر این دارند که با بی طرف بودن، موضوعات را تجزیه و تحلیل کرده و بهترین تصمیمات را اتخاذ کنند. در تیپ شخصیتی منطقی بر این باورند که بر اساس حقیقت تصمیم گیری خود را انجام داده و به آن عمل نمایند. افراده دارای تیپ منطقی با علت و معلول سر و کار داشته و همه موضوعات را با استناد به مدارک و اسناده بدست آورده شده از آن، بررسی می کنند.

در مواقعی که قصد دارند که به حل مسئله بپردازند، بدون در نظر گرفتن ملاحظات شخصی این کار را انجام داده و تمرکز خود را بر حل کردن موضوع می گذارند. از نظر دیگران ممکن است تیپ منطقی، تحلیل گر، خونسرد و قاطع به نظر رسیده و یا بی احساس دیده شوند.

ویژگی های تیپ شخصیتی منطقی چیست؟

بیشتر بدانید : ویژگی های شخصیتی و نقش آن در زندگی فرد

افراد منطقی در رابطه عاطفی خود چه ویژگی هایی دارند؟

افراده فکری در روابط عاطفی خود بسیار متفاوت تر از افراده احساسی عمل می کنند و همانطور که پیش تر اشاره کردیم، طبق تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، بهتر است تا در روابط عاطفی افراده منطقی و احساسی در کنار هم قرار گرفته تا بتوانند رابطه را به تعادل بهتری برسانند. البته در ابتدای رابطه عاطفی ممکن است که همین تفاوت های شخصیتی منجر به بروز اختلاف ها و ناراحتی های زیادی شود، اما اگر به ویژگی های شخصیتی هم واقف بوده و همدیگر را به خوبی درک نمایند، می توانند منجر به رشد و پیشرفت هم در زندگی مشترک شوند. همچنین افرادی که دارای ویژگی های مکمل هم می باشند، می توانند مسائل و مشکلات را از دیدهای متفاوتی دیده که همین موضوع نیز منجر به بهتر شدن شرایط و حل شدن مشکلات زندگی مشترک می شود. به هر حال نیاز است تا همه افراد هر دو بعد احساسی و منطقی خود را زندگی کرده و به تعادل برسانند.

تصمیم گیری ها : همانطور که گفتیم تفاوت های زیادی بین تیپ منطقی و احساسی وجود دارد، یکی از مهمترین و بزرگترین تفاوت های آنها در نحوه تصمیم گیری ها می باشد. افراد منطقی غالبا برای تصمیم های خود از ارزیابی های زیادی استفاده کرده و بر اساس تفکر خود موضوعات را بررسی می کنند. اما افراده احساسی بر اساس حس خود موضوعات را پیش برده و از احساسات خود در این زمینه استفاده می کنند. افراد منطقی همچنین موضوعات را به خوبی تجزیه و تحلیل کرده و به بررسی آنها می پردازند. همین موضوع باعث شده تا تیپ منطقی مشکلات را محتاط تر پیش برده و واقعیت های زندگی را در نظر بگیرد.

توجه کردن به تغییرات : افراد تیپ منطقی در زمان بروز تغییرات در موضوعی، آن را بر اساس سند و مدرک متوجه شده و بر روی اسناد بدست آمده وقایع را بررسی می کنند. اما افراده تیپ احساسی تغییرات را با حواس خود متوجه شده و ممکن است تنها از روی لحن و رفتار طرف مقابلشان، متوجه تغییر در او شوند و برای این منظور سند و مدرک منطقی نداشته باشند و تنها با کمک احساس خود این موضوع را درک می کنند.

برخورد با مشکلات : در تیپ منطقی و در زمان بروز مشکل، فرد به نقاط منفی موضوع تمرکز زیادی داشته و همین موضوع ممکن است منجر به خسته شدن و یا تسلیم شدن او شود ولی در افراده تیپ احساسی، نقاط مثبت بیشتر در نظر گرفته شده و به همین دلیل است که ترکیب تیپ احساسی و منطقی در کنار هم باعث شده تا هر دو بعد مشکلات بررسی شده و در نظر گرفته شود.

بحث کردن : روش بحث و مجادله تیپ منطقی و احساسی نیز متفاوت می باشد. در تیپ منطقی در زمان بحث به دنبال حل مسئله بوده و همین موضوع منجر به بهتر شدن شرایط می شود، اما افراد تیپ احساسی در چنین مواقعی درگیر احساسات خود شده و ترس و نگرانی های شدیدی را پیدا می کنند و ممکن است از حل مسئله فرار کنند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تیپ شخصیتی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462