چگونه کنترل ذهن خود را داشته باشیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

کنترل ذهن از اهمیت زیادی برخوردار است و از آنجایی که ذهن دارای قدرت بسیار بالایی می باشد، می تواند منجر به نشخوار ذهنی و یا درگیر شدن فرد با افکارش شود. در صورتیکه کنترل ذهن از اختیار ما خارج شود، به یک نیروی مخرب در زندگی ما تبدیل می شود. ذهن شما باعث درک شما از محیط می شود و به تفسیر زندگی تان می پردازد، بنابر این وجود افکار منفی در ذهن منجر به تفسیرها و برداشت های منفی از زندگی می شود.

از آنجایی که در زندگی هر فرد روزانه و بطور متوسط 70000 فکر ایجاد می شود، نقش بسیاری از این افکار می تواند بر سلامت روان و جسم فرد بسیار مهم بوده و خالی کردن ذهن به معنای از بین رفتن تمامی این افکار نمی باشد. در واقع به معنی ذهن آگاهی می باشد و اینکه ما چطور تنها نظاره گر افکارمان بوده و دچار قضاوت و بررسی آنها نشویم. عدم توانایی فرد در کنترل ذهن باعث شده تا به نشخوار ذهنی و هجوم افکار منفی در ذهن پرداخته که مشکلات زیادی را به همراه دارد.

کنترل ذهن از چه راه هایی امکان پذیر است؟

بیشتر بدانید : بلوغ فکری چیست؟ مراحل و نشانه های آن چیست؟

کنترل ذهن به چه صورتی امکان پذیر می باشد؟

داشتن کنترل ذهن و نظاره گر بودن بر روی افکار یک مهارت می باشد که در نهایت منجر به افزایش اعتماد به نفس شما می شود. در واقع شما با افکارتان درگیر نشده و اصطلاحا به آنها نچسبیده و با آنها یکی نمی شوید، تنها بر این افکار ناظر بوده و درگیر آن نشده که افکار منجر به آسیب رساندن و مخرب بودن در زندگیتان نمی شود.

از آنجایی که افکار منفی را نمیتوان متوقف کرد و مغز ذاتا برای بقا و حفاظت از ما یکسری افکار منفی به همراه دارد، این موضوع باعث شده که در صورت توجه زیاد داشتن به فکرهای منفی ذهنمان، بسیاری از فرصت های ایجاد شده در زندگی را از دست دهیم. اما برای داشتن زندگی شاد و رو به جلو نیاز است که ما از کنترل ذهن و داشتن ذهنی آگاه برخوردار باشیم. این در اصل شما هستید که ذهن خود را کنترل کرده و به آن اجازه می دهید که چه چیزی به آن وارد و یا از آن خارج شود.

راهکارهای کنترل ذهن چیست؟

بیشتر بدانید : تقویت عزت نفس از چه راه هایی امکان پذیر است؟

تکنیک های کنترل ذهن چه می باشد؟

آگاهی از افکار و مشاهده آنها بدون قضاوت می تواند به کنترل ذهن کمک نماید. تکنیک های ذهن آگاهی در این زمینه قطعا سودمند بوده و می تواند به شما کمک نماید. از آنجایی که نمیتوانیم ذهن را متوقف کرده و بدون فکر نگه داریم، تنها با آرام کردن آن می توانید به کنترل ذهن بپردازید که در اینجا با چند تکنیک ساده این کار را به شما آموزش می دهیم :

1605686310 idea تمرین ذهن آگاهی : ذهن آگاهی به متمرکز کردن ذهن بر روی یک چیز در همین لحظه و غوطه ور نشدن در افکار نسبت به موضوعات دیگر، می باشد. ذهن آگاهی به افراد پر مشغله کمک می کند که ذهنشان درگیر افکارشان نشده و گفت و گوی ذهنی را کم کرده و کنترل ذهن را بیشتر می کند.

1605686310 idea مدیتیشن : مدیتیشن از دیگر تمرینات برای کاهش احساسات منفی و کنترل ذهن می باشد که فواید زیادی داشته و منجر به آرامش ذهن و بدن می شود. برای انجام تمرین مدیتیشن تنها نیاز است تا مکانی آرام پیدا کرده که بتوانید بنشینید و بدنتان را در حالت راحت قرار دهید. افکار خودتان را بدون درگیر شدن با آن، مرور نمایید. وقتی نسبت به آن آگاه شدید، آنها را رها کرده و دوباره تمرکز خود را بر روی لحظه حال برگردانید.

1605686310 idea نوشتن افکار : اگر ذهن شما پر از افکار مختلف بوده و این موضوع منجر به ایجاد استرس در شما می شود، بهترین کار نوشتن آنها می باشد. این موضوع باعث شده تا این فکرها از ذهنتان خارج شده و بر روی کاغذ نوشته شود. شما می توانید به راحتی و بدون فکر کردن، هر آنچه که در ذهنتان در حال عبور است را یادداشت کرده و بدین صورت کنترل ذهنتان را در دست داشته باشید. همچنین گاهی با نوشتن این افکار، نظم بیشتری در ذهنتان ایجاد شده و راه های بهتری نیز برای مدیریت آنها پیدا می کنید.

1605686310 idea پرت کردن حواس خود : گاهی نیاز است که برای بدست گرفتن کنترل ذهن و تغییر در افکار منفی، به جای تمرکز کردن بر روی آن فکر، ذهن خود را به موضوع دیگری معطوف نمایید. یکی از بهترین کارها برای کاهش استرس و همچنین پرت کردن حواس، ورزش کردن می باشد. ورزش کردن باعث شده تا ذهن شما از روی موضوع مورد نظر دور شده و همچنین با ترشح هورمون های شادی آور، حالت روحی بهتری پیدا کنید.

پرت کردن حواس یک راه ساده برای وارد کردن فعالیت های مثبت به زندگی شما می باشد که منجر به دور شدن استرس و کنترل ذهن می شود.

1605686310 idea برقراری ارتباط با دوستان : تمرکز داشتن بر روی روابط مثبت و سازنده می تواند میزان استرس و نشخوار ذهنی شما را کم کرده و به حداقل رساند. همچنین ارتباط با دوستان، می تواند منجر به پرت شدن حواس شما نیز شود. طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه، افرادی که دارای روابط اجتماعی محکم تری هستند، برای مقابله با استرس، میزان نشخوار فکری کمری دارند. همچنین در این افراد احتمال ابتلا به افسردگی و سایر مشکلات مرتبط با استرس نیز کمتر می باشد.
سعی کنید با دوستانی در ارتباط باشید که منجر به بیشتر شدن افکار منفی در ذهن شما نشده و دارای انرژی مثبت و افکار سازنده بوده و شما را در دام نشخوارهای ذهنی نیاندازند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462