اختلال افسردگی ماژور MDD چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی ماژور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی ماژور به تجربه های طولانی از احساس خستگی شدید در فرد گفته می شود که می تواند به دلیل داشتن چالش های بزرگ در زندگی او این افسردگی ایجاد شده باشد. از جمله این ناراحتی ها و چالش های بزرگ میتوان به تجربه طلاق، فوت عزیزان و یا داشتن بیماری های جدی اشاره کرد که منجر به احساس ناراحتی و یا افسردگی در شخص می شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به بررسی افسردگی ماژور یا MDD بپردازیم.

افسردگی ماژور چیست؟

بیشتر بدانید : علت بروز بیماری افسردگی چیست؟

افسردگی ماژور چه می باشد؟

افسردگی ماژور یک نوع وضعیت پزشکی قابل توجیه می باشد که می تواند بر روی بخش های مختلف زندگی فرد تاثیر گذاشته و به عنوان یک افسردگی بالینی شناخته می شود. افسردگی ماژور بر روی میزان رفتار، خلق و خو و حتی نشانه های فیزیکی فرد، مانند اشتها و میزان خواب نیز تاثیر گذار می باشد. افراد دارای افسردگی ماژور حتی از فعالیت هایی که زمانی برای آنها لذت بخش بوده است، بیزار شده و ممکن است زندگی برایشان بی معنی و بی ارزش شود.

در اختلال ماژور یا MDD، اکثر افرادی که مبتلا به آن می باشند، با درمان بهبود پیدا کرده و راه درمانی آنها با کمک روان درمانی و دارو درمانی در کنار هم می باشد.

نشانه های افسردگی ماژور چه می باشد؟

برای تشخیص افسردگی ماژور نیاز است تا به پیش روانپزشک مراجعه کرده و او می تواند با کمک نشانه ها، الگوهای رفتاری فرد و همچنین احساسات، MDD را تشخیص دهد.

در چنین مواقعی پزشک از شما سوالاتی در زمینه وضعیت روحی و شرایط زندگیتان پرسیده، تا به کمک آن بتواند پرسش نامه مربوط به این بیماری را پر کرده و بهتر میزان آن را تعیین نماید. در اینباره یکسری معیارها و مواردی وجود داشته که در صورتی که فرد برای یکبار در روز و به مدت بیش از دو هفته، بیشتر از 5 تا از این معیارها را داشته باشد، به افسردگی ماژور مبتلا است.

up arrow 2 فرد از فعالیت های محبوبش مثل قبل لذت نمی برد
up arrow 2 فرد تقریبا هر روز حس غم و اندوه دارد
up arrow 2 وزن و اشتهای او بصورت یکباره از دست می رود
up arrow 2 مشکل در به خواب رفتن داشته و یا تجربه خواب زیاد دارد
up arrow 2 حس بی قراری می کند
up arrow 2 دائما احساس بی انرژی بودن داشته و حس خستگی می کند
up arrow 2 برای فرد داشتن تمرکز، تفکر و تصمیم گیری مشکل می باشد
up arrow 2 به فکر خود کشی و یا آسیب رساندن به خود می باشد
up arrow 2 دارای احساس گناه و یا سرزنش خود می باشد

روش درمانی افسردگی ماژور

بیشتر بدانید : علت افسردگی بعد از زایمان چیست؟

راهکارهای موثر در بهبود افسردگی ماژور چیست؟

برای درمان افسردگی ماژور نیاز است که حتما به روانپزشک مراجعه کرده و علاوه بر دارو درمانی، از روان درمانی نیز کمک گرفته تا با کمک آن بتوانید این بیماری را درمان نمایید. اما کمک گرفتن از راهکاری های زیر نیز می تواند در کنار آنها، به شما در بهتر شدن شرایطتتان کمک نماید. از جمله این راه ها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686310 idea داشتن رژیم غذایی سالم : رژیم غذایی ویژه ای برای درمان افسردگی وجود نداشته اما کمک گرفتن از مواد غذایی حاوی ویتامین B، ویتامین D و اسیدهای چرب امگا 3 می تواند در این زمینه کمک کننده باشد. از جمله مواد غذایی دارای این نوع ویتامین ها میتوان به نمونه های زیر اشاره کرد :

• تخم مرغ
• جگر
• میوه جات
• سبزیجات دارای برگ سبز
• ماهی سالمون
• تن ماهی
• مرغ و گوشت

از آنجایی که افسردگی بر میزان اشتهای فرد تاثیر داشته و آن را تغییر می دهد، استفاده متعادل و درست از مواد غذایی بسیار دارای اهمیت است. به عنوان مثال می توانید 5 تا 6 وعده غذای سبک در طول روز مصرف کرده که هم سطح انرژی شما را بیشتر کرده و هم مواد غذایی مناسب بدن و روانتان را تامین نماید.

1605686310 idea در معرض نور خورشید باشید : از آنجایی که کمبود ویتامین D با افسردگی در ارتباط زیادی می باشد، کمک گرفتن از نور خورشید و قدم زدن در زیر آن می تواند برای تامین این ویتامین برای بدنتان بسیار مفید باشد. همچنین با کمک مواد غذایی دارای ویتامین D نیز می توانید به تامین این ماده غذایی در بدنتان کمک نمایید، از جمله این مواد قارچ، جگر، آب پرتغال، ماهی تن و ماهی سالمون می باشد.

1605686310 idea ورزش کنید : ورزش کردن در مبارزه با افسردگی ماژور می تواند تاثیر زیادی داشته باشد و به عنوان یک داروی ضد افسردگی طبیعی بکار برده شود. هنگام انجام فعالیت ورزشی بدن شما به ترشح هورمون های اندورفین و سروتونین پرداخته که از جمله هورمون های شادی آور می باشد و این مواد منجر به بهتر شدن خلق و خوی شما و کم شدن افسردگی در بدنتان می شود. شما می توانید در طول روز به میزان 30 دقیقه ورزش کنید و نیازی نیست برای این کار از فعالیت های سخت ورزشی استفاده نمایید. پیاده روی و دوچرخه سواری کردن نیز می تواند در این زمینه موثر باشد.

1605686310 idea با نظم باشید : اختلال و بی نظمی منجر به آشفتگی و استرس ذهن شما می شود و خطر ابتلا به افسردگی را بیشتر می کند. داشتن نظم و سازماندهی موضوعات می تواند به بهتر شدن سلامت روان شما کمک کرده و از میزان آشفتگی آن کم نماید. می توانید این نظم را از اتاق و میز کار خود شروع کنید و در این راه قدم های کوچکی بردارید. همچنین برنامه ریزی کردن در طول روز نیز می تواند منجر به هدفمند شدن زندگی و روزتان شده و به شما احساس مفید تر و بهتری می دهد.

1/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان افسردگی ماژور

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462