ازدواج سفید چیست؟ بررسی مزایا و معایب آن

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ازدواج سفید

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

ازدواج سفید به معنی نوعی تعهد بین دو نفر بوده که از نظر قانونی و یا شرعی رسمیت نداشته و به همین دلیل برای آن حق و حقوقی تعریف نمی شود. در واقع در ازدواج سفید زن و مرد با یکدیگر در یک خانه زندگی کرده و رابطه زناشویی داشته و تمامی موارد زندگی مشترک را انجام می دهند، اما آنها از نظر قانونی ازدواج خود را ثبت نکرده اند. در ادیان مختلف ازدواج همراه با دستور عمل خاصی بوده و به همین دلیل از نظر ادیان، ازدواج سفید پذیرفتنی نبوده و ناهنجاری محسوب می شود.

ازدواج سفید در ایران به چه صورت است و دلیل آن چیست؟

در سالهای اخیر به دلیل موضوعات اقتصادی و شرایط سخت آن، مبحث ازدواج سفید در ایران بیشتر مطرح شده است و یکی از دلایل آن این بوده که ازدواج سفید نیاز به مراحل قانونی نداشته و بدون پشتوانه اقتصادی مانند مهریه، می باشد. در واقع برای بسیاری از آقایان که توانایی پرداخت مهریه را ندارند، این موضوع آنها را مشتاق می کند. اما دلایل دیگری نیز منجر به ازدواج سفید در ایران می شود که از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1. مشکلات اقتصادی و مالی : همانطور که پیش تر اشاره کردیم سخت شدن شرایط اقتصادی و وضعیت بد آن منجر به هزینه های سنگین ازدواج، جهیزیه و مهریه می شود که سبب عدم تمایل دختر و پسر به ازدواج می شود.

2. آمار طلاق و ترس از آن : با توجه به بالا بودن آمار طلاق و ترس از داشتن ازدواج ناموفق و همچنین شرایط سخت طلاق برای دخترها، خیلی از افراد داشتن ازدواج سفید را راه حلی برای این مشکل می دانند.

3. تردید داشتن در انتخاب : ممکن است دختر و پسر درک درستی نسبت به ازدواج نداشته و یا در انتخاب خود مطمئن نبوده و نیاز دارند که شناخت بهتر و بیشتری را از طریق ازدواج سفید پیدا نمایند. در واقع دختر و پسر از این روش قصد دارند تا با روحیات و اخلاقیات هم آشنایی پیدا کرده تا در صورت داشتن تفاهم، ازدواج خود را رسمی نمایند.

4. عدم اعتقاد داشتن به ازدواج : ازدواج تنها یک موضوع دینی نبوده و دلیل آن به موضوعات مربوط به دین نمی باشد. ازدواج و رسمیت آن از نظر قانونی باعث شده تا دو نفری که تصمیم به زندگی کردن در کنار یکدیگر را دارند، هر دوی آنها از این زندگی در آینده سهم داشته و در مواقعی که به هر دلیلی از یکدیگر جدا می شوند، باید بر اساس قانون ثمرات آن را نیز تقسیم نمایند.

معایب ازدواج سفید

بیشتر بدانید : 15 نکته مهم و کاربردی که قبل از ازدواج باید بدانید

معایب ازدواج سفید چه می باشد؟

ما در جامعه ای زندگی می کنیم که بیشتر افراد آن دارای دیدگاه سنتی نسبت به مقوله ازدواج می باشند و همین موضوع منجر به بروز مشکلات و عواقبی برای ازدواج سفید می شود.

عدم تعهد کافی : از آنجایی که ازدواج سفید دارای هیچ گونه رسمیتی نبوده و در هیچ جایی ثبت نمی شود، ممکن است افراد در تعهد آن نیز به شکل کامل و درستی پایبند نباشند. البته این برای همه ازدواج های سفید صدق نکرده و ممکن است دو نفر بدون داشتن تعهد قانونی نیز کاملا به یکدیگر پایبند بوده و به فکر ترک همدیگر نباشند. اما بصورت کلی احتمال جدا شدن و فروپاشی در ازدواج سفید بیشتر بوده، چرا که ممکن است طرفین به جای تلاش برای حل مشکل، به دنبال اتمام آن باشند، چرا که هیچ گونه تعهدی بین آنها وجود ندارد.

نداشتن حمایت خانواده ها : یکی از رایج ترین مشکلات و عواقب ازدواج سفید عدم حمایت از سوی خانواده ها می باشد. علت آن نیز به دلیل ساختار سنتی جامعه بوده که زندگی کردن با فرد دیگری را بدون هیچ گونه رسمیتی نمی پذیرند. این موضوع باعث شده تا حمایت نسبت به شما را قطع کرده و یا کم نمایند و شما نیز باید آمادگی داشتن زندگی مستقل و بدون پشتوانه خانواده را داشته که گاهی همین موضوع می تواند منجر به بروز مشکلاتی در زندگی شما شود.

بارداری ناخواسته در ازدواج سفید : بارداری ناخواسته در این نوع ازدواج ها می تواند از بدترین اتفاقاتی باشد که امکان رخ دادن دارد. این حالت باعث شده تا با وجود اینکه شما از نظر قانونی با یکدیگر رابطه ای ندارید، اما دارای فرزند بوده و باید نقش پدر و مادر را ایفا کنید. این موضوع می تواند با ازدواج کردن با یکدیگر حل شود، اما گاهی ممکن است شما آمادگی و یا تمایل به ازدواج کردن را نداشته و علی رغم میل باطنی خود و تنها به دلیل بچه دار شدن مجبور به ازدواج شوید.

مزایای ازدواج سفید

بیشتر بدانید : علت مراجعه به مشاوره ازدواج | آیا مشاوره ازدواج نیاز است؟

مزایای ازدواج سفید چه می باشد؟

بطور کلی ازدواج سفید برای جامعه مضر می باشد، اما دارای فوایدی نیز بوده که در اینجا به بررسی آن می پردازیم :

نبود مشکلات اقتصادی در تشکیل خانواده : از آنجایی که ازدواج سفید بصورت رسمی نبوده و افراد تحت شرایط و فشار اقتصادی مانند مهریه، خرید جهیزیه و جشن عروسی قرار نمی گیرند، برای ابتدای زندگی مشترک و تشکیل زندگی، فشاری بر روی دختر و پسر جوان قرار نمی گیرد.

جدایی آسان در صورت انتخاب فرد نامناسب : ازدواج سفید بصورت رسمی در جایی ثبت نشده و همین موضوع نیز باعث می شود که در صورتیکه افراد به مشکل با یکدیگر برخورد کرده و به این نتیجه رسیده اند که با یکدیگر نمی توانند ادامه دهند، بدون طی کردن مراحل حقوقی و یا روند طلاق، به راحتی می توانند از همسر خود جدا شوند. اما همین جدایی آسان نیز گاهی منجر به این شده که افراد تلاشی برای حل مسئله و بررسی ایرادات خود نکرده و جدایی را به ساختن و تلاش کردن ترجیح دهند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ازدواج سفید

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462