تربیت کودک 4 تا 6 سال به چه صورت است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت کودک و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تربیت کودک 4 تا 6 سال

تربیت کودک 4 تا 6 سال با توجه به اینکه در اوج دوران شیطنت و بازیگوشی می باشد، از اهمیت زیادی برخوردار است. کودکان در این سنین در اوج خلاقیت، یادگیری و شیطنت می باشند و بهترین زمان برای یادگیری خیلی از روش ها و شکل گیری شخصیت آنها در این سن است. همچنین با کامل تر شدن درک کلامی و آشنایی آنها با کلمات بیشتر، می توانید از صحبت کردن برای تربیت آنها بیشتر از بازی کردن استفاده نمایید. از نکات مهم دیگر این می باشد که کودکان در این سن باید حد و مرزهای مناسب و معقول سن خود را نیز تجربه کرده و همچنین ناکامی در رسیدن به خواسته هایشان را درک نمایند. این موضوع در رشد و شکل گیری شخصیت درست در آنها نقش مهمی دارد.

تربیت کودک 4 تا 6 سال با چه چالش هایی همراه است؟

کودکان در این سن مکالمات زیادی داشته و پر حرفی می کنند. گوش کردن به تمامی صحبت ها و سوال هایشان گاه خارج از توانایی و صبر والدین می باشد. همچنین نیاز است که آموزش هایی را به کودک برای مواجه با افراد غریبه دهید، چرا که در این سن بسیار زود باور و خوش خیال می باشند و می توانند به راحتی به هر کسی اعتماد کنند. بنابر این نیاز است که در مورد برخورد کودک با اشخاص غریبه و نه گفتن به آنها آموزش های کافی دهید.
همچنین کودکان در این سن نیاز دارند تا بخش های خصوصی بدن خود را دانسته و از اهمیت حفاظت از این بخش ها در مقابل همه به غیر از پزشک کودک و پدر و مادر، مطلع شوند. این موضوع بسیار حائز اهمیت می باشد که کودک برای حفاظت از خود در مقابل آسیب های جنسی بتواند به شما اطلاع داده و از خود دفاع کند.
کودکان در این سن دارای تخیلات بسیار قوی می باشند و این موضوع باعث شده تا در مورد افسانه ها، شخصیت های فیلم ها و کارتن ها و داستان ها، تصویرسازی و رویا پردازی نمایند. آموزش تفاوت رفتار واقعی و رفتاری وانمودی بر عهده والدین می باشد.

چه نکات آموزشی را در تربیت کودک 4 تا 6 سال باید رعایت نمایید؟

در این سنین فرزند شما درک بهتری از موضوعات مختلف دارد، یکی از آنها زمان است. می توانید با او در مورد زمان و کاربرد آن صحبت نمایید و بصورت خیلی ساده و ابتدایی مفهوم زمان را به کودک دلبندتان آموزش دهید. همچنین کودک شما از سن چهار سالگی باید قادر به بیان نام و نام خانوادگی خود باشد و شما می توانید با تمرین، این موضوع را به او یاد دهید. در این سنین می تواند آهنگ ها و اشعار کودکانه را به خوبی حفظ نماید و همچنین می توانید با کمک تخیل او، ازش بخواهید تا ادامه داستان را برای شما تعریف نماید. در این سنین مهارت های شناختی کودک به سرعت در حال رشد بوده و می تواند سن خود، رنگ ها، شکل ها، حروف و اعداد را از هم تشخیص دهد.

روش های تربیتی مناسب کودک 4 تا 6 سال

کودکان در این سن دارای استقلال بیشتر، لجبازی کمتر و گفتار بهتری می باشند و در این سن علاقه مندند تا فرزند خوبی بوده و حرف پدر و مادر خود را گوش نمایند.

1605686310 idea یکی از روش های تاثیر گذار در این سن خرید جایزه و هدیه برای آنها می باشد. در واقع کودکان در این سن بسیار علاقه مند به تلاش برای گرفتن جایزه می باشند و شما می توانید به میزان معقول و منطقی از این روش تربیتی برای تشویق کودکان استفاده نمایید. در نظر داشته باشید که در صورت زیاده روی در این کار و یا گرفتن هدایای بزرگ و گران قیمت، این روش به روشی مخرب در تربیت کودک تبدیل می شود.

1605686310 idea توجه کردن به نیازهای کودک یکی دیگر از مسائل مهم در تربیت کودک می باشد. شما به عنوان والد موظف به درک و توجه لازم به نیازهای فیزیولوژیک و روان شناختی کودک خود می باشید. بی اهمیت جلوه دادن نیازهای فرزند می تواند عواقب زیاد و جبران ناپذیری در شخصیت و سلامت روان او ایجاد نماید. از جمله این نیازها میتوان به عشق بی قید و شرط، محبت کلامی و لمسی، آموزش و یادگیری و امنیت و سرپناه اشاره کرد.

1605686310 idea با کودک خود آشپزی کنید. یکی از روش هایی که می توانید هم به فرزندتان مسئولیت دهید و هم مهارت های فیزیکی او را تقویت کنید، آشپزی کردن می باشد. آشپزی های ساده و غیر خطرناک با کودکتان، هم حس همکاری و مسئولیت پذیری او را افزایش می دهد، هم نکاتی در مورد ریاضی و همچنین نوبت دهی پی می برد.

1605686310 idea معنی نمادهای مختلف را به فرزندتان آموزش دهید. یادگیری تابلوها، نمادها و مکان های مختلف در تقویت حافظه و هوش فرزندتان نقش زیادی دارد. همچنین می توانید با طرح بازی های ساده، قوانینی مانند رانندگی و قوانین شهروندی را به کودکتان آموزش دهید.

1605686310 idea با فرزندتان در مورد موضوعات مختلف صحبت کنید. از علایق و سلایقش مطلع شوید و آرزوها و خواسته هایش را بشنوید. از اتفاقاتی که در طول روز برایش پیش می آید مطلع شوید و بطور کلی حرف زدن با لحن آرام، شمرده و بدون سرزنش را در همه زمان های رشد کودکتان رعایت نمایید. لحن و مدل حرف زدن شما تاثیر چشم گیری در شخصیت و سلامت روان او دارد و خیلی از آسیب های دوران کودکی ناشی از لحن پرخاشگرایانه، مقایسه کننده و تند می باشد. شما به عنوان پدر و مادر باید همواره صبور بوده و مراقب سلامت روان و جسم فرزندتان باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت کودک و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462