علائم و آثار کودک آزاری را چگونه تشخیص دهیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک آزاری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

کودک آزاری ممکن است در هر سنی و یا توسط افراد نزدیک و یا دور کودک برای او رخ دهد. طبیعی است که ما به عنوان پدر و مادر همواره نگران این موضوع بوده و به دنبال راه هایی برای تشخیص آن باشیم. گاهی ممکن است کودکان در سنین کم و یا به دلیل تهدید شدن توسط شخصی که او را مورد کودک آزاری قرار داده است، از گفتن این موضوع به والدین خودداری نمایند، بنابر این به عنوان پدر و مادر باید با کمک علائم و آثار این موضوع، راه تشخیص کودک آزاری را پیدا نمایید. ما در این مقاله به شما راهکارهایی در این زمینه را ارائه می دهیم.

راه های تشخیص کودک آزاری

بیشتر بدانید : هدف از تربیت فرزند چیست | روش های تربیت اخلاقی

روش های تشخیص کودک آزاری به چه صورت است؟

در بعضی از مواقع ممکن است والدین با مواردی از کودک آزاری فرزندشان روبرو شده، اما نمی توانند آن را باور کرده و یا جدی نمی گیرند. به این موضوع دقت داشته باشید که در صورت بی توجهی نسبت به این موضوع و نادیده گرفتن آن، کودک شما در احتمال آسیب بیشتری قرار می گیرد. بنابر این در ابتدا بسیار مهم است که به علائم و شواهد دقت کرده و در پیشگیری از آسیب های بعدی به فرزندتان کمک نمایید.

به غریزه خود اعتماد داشته باشید : با وجود اینکه کودکان برای کناره گیری ها و کج خلقی هایشان می توانند دلایل مختلفی داشته باشند، اما از آنجایی که والدین، کودک خود را خوب میشناسند، حس غریزی و کنار هم گذاشتن قطعات پازل ممکن است سر نخ خوبی برای پیدا کردن جواب این موضوع به شما دهد.

اعتماد کودکتان را جلب نمایید : سعی کنید با کودک خود همواره احساس صمیمیت و ارتباط قوی داشته باشید و به او این اطمینان را بدهید که هر اتفاقی که برای او بیفتد، شما همواره حامی و مراقب او می باشید. کودک آزاری لطمه های زیادی را به روان و جسم کودک می زند، اما با این حال ممکن است فرزند شما از گفتن حقیقیت امتناع کرده، زیرا نمی خواهد کسی ناراحت شده و یا به درده سر بیفتد. ممکن است کودک شما احساس گناه داشته و خود را مقصر بداند. بچه ها درباره کودک آزاری درک درستی نداشته و تنها ترس از گفتن حقیقت را دارند.

با فرزند خود صحبت کنید : اگر کودک شما به اندازه ای بزرگ شده است که قادر به پاسخگویی سوالات شما را دارد، از او درباره اتفاقاتی که برای او در طول روز افتاده است سوال کنید؟ اینکه با چه کسانی در ارتباط بوده است و یا از چه کسی می ترسد و یا از او بدش می آید. ممکن است درباره کودک آزاری به شکل مشخصی به شما چیزی نگوید، اما به موضوعات مربوط به آن اشاره کند. مثلا از اینکه از شخصی می ترسد و یا دوست ندارد او را ببیند، صحبت نماید.

به دنبال نشانه ها باشید : اگر کودک شما در سن کمی می باشد و به خوبی صحبت نمی کند، ممکن است تشخیص کودک آزاری برای شما سخت تر از حالت معمول باشد. در چنین مواقعی نیاز است تا شما با دقت علائم را زیر نظر داشته و وجود هر نوع جراحت، خونریزی و کبودی را جدی بگیرید. ممکن است کودک شما در چنین حالتی بیش از حد گریه کرده و یا بهانه گیر و کج خلق شود.

علائم کودک آزاری

بیشتر بدانید : بهترین مشاور تربیت کودک در جنوب تهران

کودکی که مورد آزار جسمی قرار گرفته است، دارای چه علائمی می باشد؟

وقتی کودکی مورد کودک آزاری قرار می گیرد، دارای تغییراتی در وضعیت رفتاری و جسمی می باشد که راه هایی برای شناخت و تشخیص شما است. از جمله این روش ها به نمونه های زیر میتوان اشاره کرد :

تغییر در رفتار کودک : تغییرات رفتاری کودک در موقعی که مورد اذیت و کودک آزاری قرار می گیرد، مشهود است. در چنین مواقعی ممکن است از رفتن به محیطی که به او آسیب می رسد، دوری کرده، گریه کند و یا دعوا راه بیاندازد و یا در حضور فردی که به او آسیب می زند، ترسیده و وحشت زده به نظر برسد. همچنین وجود تغییرات ناگهانی در کودک، می تواند نشانه ای برای این موضوع باشد.

وجود جراحت یا آسیب جسمی : اگر بر روی بدن کودک شما آثاری از سوختگی، خراشیدگی، کبودی، بریدگی، جای گاز و یا شکستگی استخوان دیده شد و توضیحی برای آن وجود ندارد، نسبت به آن حساس شده و نشانه هشدار بدانید. مخصوصا در صورت تکرار آن نیاز است تا والدین درباره آن مراقبت های لازم را انجام داده و از قرار دادن کودک به پیش افراد مشکوک، جلوگیری نمایند.

نشانه های سندروم کودک تکان خورده : در این سندروم که مربوط به زمانی است که فرزند شما خیلی کوچک است، در مواقعی اتفاق می افتد که کودک را از روی عصبانیت تکان داده و یا سر آن به یک جسم سخت مانند دیوار و یا زمین برخورد می کند. در چنین حالتی کودک می تواند صدمات زیادی را منجر شده که فورا در فرزندتان قابل مشاهده نباشد. از جمله صدمات ناشی از سندروم کودک تکان خورده میتوان به داشتن چشم های براق و بی حالت در کودک اشاره کرد. همچنین بدن کودک به نظر می رسد که بی حال و تحریک پذیر است. کودک در چنین حالتی ممکن است میزان اشتهای کمتری داشته و در هنگام شیر خوردن دچار مشکل شده و یا شیر را بالا آورد. وجود این حالت به همراه آثار کبودی نشانه هایی از سندروم کودک تکان خورده می باشد که نیاز است برای درمان آن فورا به پزشک و یا اورژانس مراجعه نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک آزاری

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462