تربیت کودک 2 تا 4 سال به چه صورت است؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تربیت کودک 2 تا 4 سال

تربیت کودک 2 تا 4 سال یکی از نگرانی های مادر و پدرها می باشد. از آنجایی که روش های تربیتی گسترده و زیاد وجود دارد، ممکن است باعث سردرگمی و استرس والدین شود. اما بسته به سن کودک خود می توانید روش های تربیتی مربوط به همان سن را پیش گرفته و متناسب با سن کودک خود پیش روید. با این روش هم نیاز به داشتن اطلاعات زیاد و متنوع ندارید و هم بسته به همان سن و سال می توانید روش تربیتی مناسبی را پیش بگیرید. آگاهی شما در مورد قابلیت های سنی و رشدی فرزندتان باعث می شود تا در تربیت و آموزش آن نیز بهتر عمل کرده و در نتیجه بیشتر باعث رشد و بیشتر شدن هوش کودک دلبندتان شوید.

چگونه می توانید در تربیت کودک 2 تا 4 سال بهتر عمل کنید؟

از آنجایی که ابتدایی ترین سن تربیتی کودکان از 2 سال توصیه می شود و تا قبل از آن نیاز است تا کودک آزادانه دوران خوش کودکی خود را سپری کرده و صرفا پدر و مادر وظیفه حفاظت از او را در برابر خطر و آسیب دارند. بنابر این مراحل ابتدایی تربیت نقش مهم و بسزایی را در شکل گیری شخصیت کودک به دنبال داشته و نیاز است تا به درستی صورت گرفته تا بهداشت روانی و جسمی فرزندتان را تامین نماید. تربیت کودک 2 تا 4 ساله به دلیل داشتن تغییرات مختلف هیجانی، شناختی، جسمی و یادگیری و سرعت بالای این تغییرها، بسیار دارای اهمیت بوده و آگاهی در این زمینه می تواند بسیار کمک کننده و پیش برنده باشد.
از سنین 3 تا 4 سالگی کودکان شروع به شناخت بدن و هیجانات خود می کنند و می تواند هیجانات مختلف خود مانند غم، شادی و عصبانیت را از هم تشخیص دهد. از همین روی واکنش های هیجانی شما نسبت به او نیز برای کودک قابل تشخیص بوده و به خوبی می تواند احساسات شما را از لحن، صورت و یا رفتار شما تشخیص دهد.

تغییرات زبانی کودک 2 تا 4 سال به چه صورت است؟

از شروع سن 2 سالگی و گاها قبل تر از آن کودکان شروع به صحبت کردن بصورت تک کلمه ای و یا جمله های کوتاه داشته و این تغییرات به مرور و با بزرگتر شدن آنها، کامل تر و وسیع تر می شود. یکی از منابع خوب برای آموزش زبان مادری، پدر و مادر و اطرافیان کودک می باشند که باعث شده تا دایره لغات بیشتری را یاد بگیرد. در ابتدا این موضوع که در تلفظ کلمات اشتباه کنند و یا حروف کلمات را به درستی و جابه جا بیان نمایند، بسیار طبیعی می باشد. برای آشنایی بهتر فرزندتان با کلمه می توانید خودتان واژه درست را بیان کنید، اما نیاز نیست که با اصرار و یا درخواست تکرار آن از فرزندتان، نیاز به تغییر گفتار او داشته باشید. این نکته را در نظر بگیرید که با بزرگتر شدن سن کودک و رشد بهتر ساختار مغز او، مهارت های کلامی آن نیز بهبود پیدا می کند و بطور کلی از شیرین زبانی های کودک دلبندتان و صحبت های گاها اشتباهش لذت ببرید.
درک کودک از ساختن جمله ها در سنین مختلف تغییر می کند، بطور مثال در سن 3 سالگی تنها قادر است با 3 تا 5 کلمه جمله بسازد. اما این میزان در سن 4 سالگی به 5 تا 6 کلمه رسیده و همچنین متوجه استفاده از صفاتی مانند زیبا، بد اخلاق، زشت و غیره می شود.

روش تربیت کودک 2 تا 4 سال

روش های تربیت مناسب برای تربیت کودک 2 تا 4 سال

تربیت کودک 2 تا 4 سال تنها با صحبت کردن و توضیح دادن امکان پذیر نمی باشد. از آنجایی که کودکان در سنین پایین بسیار بازیگوش بوده و علاقه زیادی به شیطنت دارند، والدین می توانند روش های تربیتی خود را از طریق مفاهیم قابل درک و مورد علاقه کودکان پیش برند. در اینجا با هم به چند روش تربیتی مناسب برای کودکان این سنین می پردازیم.

1605686310 idea تربیت کودک با کمک کتاب خواندن: یکی از موضوعات مورد علاقه کودکان قصه خواندن، مخصوصا در هنگام شب و خوابیدن کودک می باشد. قصه ها دارای نکات تربیتی بسیار زیادی است که با زبان کودکانه و بسیار ساده به فرزندتان منتقل شده و به خوبی در ذهنش نقش می بندد. استفاده از قصه های مناسب گروه سنی کودکتان و همچنین بررسی قصه های مفید می تواند تاثیر چشم گیری در روند تربیتی شما گذارد. در واقع قصه به راحتی و بدون تلاشی، معلم کودک شما شده و مفاهیم مهم تربیتی را در قالب کودکانه آموزش می دهد. همچنین از فواید دیگر قصه خوانی پرورش تخیل کودک می باشد.
1605686310 idea تربیت کودک با کمک هنر و نقاشی: کودکان در سنین پایین علاقه زیادی به نقاشی و انجام کارهای هنری با دست دارند. این کار نه تنها که باعث تقویت مهارت های دستی آنها می شود، بلکه حس خلاقیت و شادی را در کودکان افزایش می دهد. نقاشی کودکان می تواند خیلی از نکات و ناراحتی های آنها را نیز بازگو کند. شما می توانید در هنگام این کار از او درباره چیزهایی که کشیده است سوال کرده و کودک را تشویق نمایید.

1605686310 idea تربیت کودک با بازی کردن: بیشتر زمان بچه ها به بازی کردن می انجامد و یکی از لذت بخش ترین کارها برای آنها، مشارکت والدین در بازیشان می باشد. این کار به آنها حس لذت و ارزشمندی بسیار زیادی داده و هوش هیجانی آنها را نیز تقویت می کند. شما می توانید مسائل آموزشی را در قالب بازی و طرح یک نمایش مطرح نمایید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه تربیت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462