راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه عدم تمرکز کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

عدم تمرکز در کودکان مشکلی می باشد که با ورود کودک به مدرسه می تواند منجر به بروز مشکلاتی در یادگیری و آموزش او شود. خیلی از والدین از این موضوع شکایت دارند که فرزندشان برای انجام تکالیف خود تمرکز کافی نداشته و با کوچکترین محرک خارجی حواس آنها پرت می شود. ژنتیک بر میزان تمرکز کودکان نقش دارد و ممکن است کودکان بصورت ژنتیکی و ذاتی از میزان توجه و تمرکز کمتری برخوردار باشند، اما خبر خوب این است که این موضوع به این معنی نیست که نمیتوان برای آن کاری کرد، بلکه شما می توانید برای این کار از تمرین های ساده و کاربردی برای افزایش تمرکز فرزندتان استفاده نمایید.

تمرکز داشتن برای کودکان فایده های زیادی داشته و علاوه بر موفقیت در تحصیل آنها، منجر به افزایش اعتماد به نفس، افزایش بازدهی و بهتر شدن روابطشان با هم سن و سال هایش می شود. در کنار آن داشتن تمرکز و توجه کافی باعث شده تا پایه های یک زندگی منظم را در بزرگسالی فراهم کند.

راه های افزایش تمرکز در کودکان

بیشتر بدانید : تربیت کودک 4 تا 6 سال به چه صورت است؟

راهکارهای موثر در درمان عدم تمرکز در کودکان

همانطور که پیش تر اشاره شد، بخشی از عدم تمرکز مربوط به ژن ها می باشد، اما با وجود دخیل بودن ژنتیک در این زمینه، شما می توانید با کمک آموزش ها و روش های افزایش تمرکز در کودکان، این میزان را تقویت کرده و منجر به بهتر شدن آن شوید.

tick 2 سن کودکان و نقش آن در تمرکز : میزان توجه و متمرکز بودن کودکان ارتباط مستقیمی با سن آنها دارد و هرچه سن کودک بالاتر می رود، مقدار تمرکز او نیز بیشتر می شود. بنابر این انتظارات خود را متناسب با سن فرزندتان داشته باشید. کودکان در سنین زیر 5 سال این توانایی را دارند که برای مدت 5 دقیقه بر روی فعالیت های پیچیده تمرکز کنند و برای مدت 20 دقیقه بر روی فعالیت های لذت بخش متمرکز می شود و این میزان با افزایش سن کودک نیز افزایش پیدا می کند. بنابر این به این نکته توجه داشته باشید که سن کودک نقش مهمی در میزان تمرکز او داشته و بر اساس سن او، از کودکتان انتظار تمرکز داشته باشید.

همچنین در صورتی که فرزند شما دارای بیش فعالی یا نقص توجه ADHD می باشد، میزان تمرکز او به مراتب کمتر از کودکان هم سن خود است.

tick 2 برای داشتن تمرکز بیشتر، یک کار انجام دهید : کودکان نمی توانند در یک لحظه بر روی چند کار مختلف تمرکز داشته باشند و حواس آنها پرت می شود. بنابر این سعی کنید تکالیف فرزند خود را بصورت یک به یک به او ارائه داده و با کودکتان کار نمایید. از اینکه چند کار را به او یادآور شوید پرهیز کرده و همچنین سعی کنید محرک های مزاحم مانند تلویزیون، موبایل و تلفن را دور کرده تا او بتواند بدون وجود محرک های بیرونی، بر روی کار خود متمرکز شود.

tick 2 آموزش دادن مدیریت زمان : کودکان درکی از زمان نداشته و برای مدیریت کردن زمان نیاز به آموزش دارند. شما می توانید با برنامه ریزی وقت او، روش های مدیریت کردن زمان را به کودک خود آموزش دهید. در این راه می توانید از جدول های برنامه ریزی بر روی کاغذ استفاده کرده و یا از برنامه های موبایل که در این خصوص برای کودکان طراحی گشته است، استفاده نمایید.

tick 2 استراحت کافی : داشتن مدت زمان استراحت و خواب کافی، تاثیر فوق العاده ای بر میزان تمرکز کودکان دارد. تحقیقات در زمینه اثر استراحت کافی بر روی عملکرد مغز نشان داده که میزان استراحت مناسب، باعث بهبود کار مغز می شود. بنابر این به میزان خواب کافی فرزندتان اهمیت داده و توجه نمایید. کودکان بطور معمول علاقه ای به خوابیدن ندارند، اما نیاز است تا شما شرایط خواب کافی را برای آنها فراهم کرده و شب ها حتما در ساعت معینی کودک را به رختخواب برید و همچنین در طول روز نیز او را بخوابانید.

tick 2 کارها را به بخش های کوچکتر تقسیم کنید : برای کودکی که دارای تمرکز کافی نمی باشد، روبرو شدن با یک فعالیت و یا کار طولانی باعث شده تا نتواند برای مدت زمان زیاد، تمرکز کافی داشته باشد. اما شما می توانید کارها را به بخش های کوچک تر تقسیم کرده که کودک راحت تر بتواند آن فعالیت را انجام دهد. مثلا اگر مرتب کردن اتاق را برای او در نظر گرفته اید، می توانید به بخش هایی مانند جمع کردن اسباب بازی ها، مرتب کردن لباس ها، مرتب کردن تخت خواب، جمع کردن میز تحریر و جارو کشیدن تقسیم نمایید. هر کدام از این بخش ها را می توانید با فاصله های زمانی مناسب به کودک خود یاد آور شده تا انجام دهد.

tick 2 تمرین تنفس عمیق : به فرزند خود آموزش تنفس عمیق را یاد دهید و برای این کار می توانید از روش بازی کردن استفاده کنید. تنفس عمیق باعث شده تا او برای مدت زمانی متمرکز شود و شما می توانید با 3 شماره عمل دم و با 3 شماره عمل بازدم را با او انجام دهید.

راهکارهای درمان عدم تمرکز در کودکان

بیشتر بدانید : بیش فعالی در کودکان

تمرین ذهن آگاهی و تاثیر آن بر تقویت تمرکز

ذهن آگاهی یکی از روش های موثر در تجربه زمان حال و افزایش تمرکز افراد می باشد. این تمرین باعث شده تا حواس ما درگیر شده و تمرکز ما بر روی کاری که انجام می دهیم، بالا رود. این کار را شما می توانید به شکل یک بازی ساده با کودک خود انجام داده و بدین صورت که مثلا به او یک میوه داده و درباره میزان سفتی یا نرمی آن، طعم میوه، بافت روی آن، رنگ میوه و بوی آن سوال نمایید. سعی کنید از همه حواس پنج گانه کودک کمک گرفته تا با همه آنها درگیر ذهن آگاهی شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه عدم تمرکز کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462