کتاب خوانی و مطالعه در سنین کودکی چه تاثیر مثبتی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مطالعه در سنین کودکی یکی از عامل های موفقیت کودکان در آینده می باشد و از فعالیت های مفیدی بوده که می توانید فرزند خود را به انجام دادن آن تشویق نمایید. عادت به مطالعه در سنین کودکی منجر به بهبود زبان، مهارت گوش دادن، زبان و تقویت عادت در کتاب خواندن می شود. همچنین عادت به کتاب خوانی منجر به تقویت تخیل و رشد مغز می شود. همچنین مطالعه در سنین بالاتر نیز برای کودک مفید بوده و یک موهبت برای تمامی زمان ها محسوب می شود. والدین در زمینه مطالعه در سنین کودکی نقش مهمی دارند و کودک را به سمت کتاب خوانی ترغیب کرده و او را در مسیر یادگیری مهارت های اجتماعی و چگونگی تعامل با دیگران سوق می دهند.

کتابخوانی و مطالعه در سنین کودکی

بیشتر بدانید : تماشای تلویزیون برای کودکان چه مضراتی دارد؟

چرا کتاب خوانی و مطالعه در سنین کودکی مهم می باشد؟

1. کمک به پیشرفت زبانی و مهارت در افزایش واژگان : مطالعه در سنین کودکی و پیش از توانایی آنها برای خواندن، می تواند راهی برای افزایش مهارت های ارتباطی و کلامی آنها باشد. همچنین گفتگو کودک با والدینش را شکل داده و میزان واژه های کودک را افزایش می دهد. در کنار آن انواع سبک نوشتار، ساختار جمله و روش های بیان را در کودکان تقویت می کند. همچنین درک مطلب کودک نیز افزایش یافته و تاثیر مثبتی در مهارت های ارتباطی و نوشتاری کودک ایجاد می کند.

2. اشتیاق به یادگیری : از آنجایی که کتاب ها درباره موضوعات مختلف و در سطح های گوناگونی می باشد، هنگام مطالعه کودک شما با فرهنگ ها، ایده ها و موضوعات گوناگونی روبرو شده و به کاوش آنها علاقه مند می شود. در خیلی از مواقع بدون آنکه کودک متوجه شود، در حال کسب دانش زیادی درباره یک موضوع خاص می باشد.

3. افزایش همدلی : با توجه به اینکه درک کودکان از دنیای پیرامونشان بسیار محدود می باشد، خواندن کتاب باعث شده تا آنها تجربه های مختلفی درباره آدم های دیگر و تفاوت های آنها شناخته و خود را در جای دیگران قرار دهند. این موضوع در نهایت منجر به همدلی آنها شده و در درک بهتر آدم هایی که با آنها اشتراکات کمتری نیز دارند، به کودک کمک زیادی می کند.

4. ایجاد صمیمیت : مطالعه در سنین کودکی و در بین والدین و فرزندان منجر به وقت گذراندن آنها با یکدیگر و افزایش صمیمیت بین آنها از طریق گفتگو و نزدیکی فیزیکی آنها می شود. بلند خوانی کتاب و گفتگو درباره بخش های مختلف کتاب منجر به تعامل بیشتر والدین و فرزند می شود.

5. بکار گرفتن مغز کودک : مطالعه باعث شده تا بخشی از مغز کودک که با ترکیب های چند حسی سر و کار دارد، بهره برده و میان واژه ها و تفکر بصری ارتباط برقرار می کند. خواندن همچنین تفکر انتقادی را در مغز تحریک می کند و کودکان را وادار کرده که بین کتاب و زندگی واقعی ارتباط برقرار کنند.

فواید مطالعه در سنین کودکی

بیشتر بدانید : استفاده بیش از حد با گوشی موبایل برای کودکان چه آسیبی دارد؟

فواید مطالعه در سنین کودکی چه می باشد؟

همانطور که پیش تر اشاره کردیم مطالعه در سنین کودکی منجر به پیوند بین والدین و کودک، رشد مغز و خیلی موارد دیگر می شود و تنها با کمک چند کتاب مناسب و داشتن انگیزه و زمان، این شرایط فراهم می شود. والدینی که برای کودکان کتاب می خوانند منجر به ایجاد حس امنیت در آنها شده و اگر این کار تا سن 5 سالگی بصورت منظم انجام شود، در حدود 1.4 میلیون کلمه بیشتر از کودکانی که مطالعه انجام نداده اند، کلمه می دانند. از دیگر فواید کتاب خوانی و مطالعه در سنین کودکی به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

درباره دنیای اطراف می آموزند : کودکان از طریق کتاب می توانند درباره مکان ها، رویدادها و افراد مختلف تجربه کسب نمایند. همچنین آنها در مقابل ایده ها و باورهای مختلفی قرار می گیرند که با آنچه که آنها را احاطه کرده است، متفاوت می باشد.

بیشتر شدن تمرکز : کتاب خواندن برای کودکان باعث شده تا آنها برای فهمیدن محتوای مطالب خود مجبور شوند تا خوب گوش کنند. این کار قدرت تمرکز آنها را بالا برده و منجر می شود تا ذهنشان آمادگی بیشتری برای درک مطلب پیدا کند.

افزایش خلاقیت و خیال پردازی : کودکانی که والدین آنها برایشان کتاب می خوانند نسبت به سایر کودکان از میزان خلاقیت بیشتری برخوردار بوده و موفق تر می باشند. کودکان خلاق از میزان توجه بیشتری برخوردار بوده و دارای تعامل بهتری با دیگران می باشند.

بیشتر شدن اطلاعات عمومی : مطالعه در سنین کودکی باعث درک و شناخت بیشتر کودک از دنیای پیرامونش می شود و اطلاعات زیادی را به کودک آموزش می دهد. برای مثال کتاب خواندن در مورد جغرافیا، فرهنگ، تاریخ، کشورهای مختلف و طبیعت اطلاعات زیادی را به کودک انتقال داده و مناسب با سن کودک، این مفاهیم آموزش داده می شود.

سایر فواید مطالعه در سنین کودکی :

• داشتن روابط اجتماعی سالم تر و آموزش معاشرت بیشتر با دیگران
• بالا بردن اعتماد به نفس بیشتر کودک جهت صحبت کردن در جمع و با دیگران
• داشتن عملکرد بهتر در زمان تحصیل، مثلا نوشتن انشاهای خلاقانه تر و یا خواندن روان تر و حل معادله های ریاضی به دلیل داشتن تمرکز بیشتر
• هوش بیشتر داشته و میزان گول خوردن آنها توسط افراد بزرگتر کمتر شده و به حداقل می رسد
• در نوشتن، صحبت کردن و گوش دادن قوی تر می شوند و در دوران تحصیل موفق تر عمل می کنند
• داشتن آرامش بیشتر و کم شدن موضوعاتی که با استرس در میان می باشد مانند شب ادراری.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462