شیوه تشخیص اوتیسم در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اوتیسم در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

اوتیسم یک اختلال رشدی می باشد که بر نحوه تعامل و ارتباط شخص با دیگران و همچنین یادگیری او، تاثیر می گذارد. تشخیص اوتیسم در هر سنی امکان پذیر بوده اما معمولا از 2 سالگی به بعد شناسایی می شود. این اختلال بصورت طیف های مختلفی در افراد ظاهر شده و علائم آن مادام العمر می باشد. همچنین این اختلال قابل درمان نبوده و تنها میتوان با کمک و پشتیبانی فرد، زندگی بهتر و با کیفیت تری برای او رقم زد. در این مقاله به شما کمک می کنیم تا با نشانه های اوتیسم در کودکان آشنا شده و همچنین راه های کنترل این اختلال و بهبود شرایط زندگی فرد را آشنا شوید.

نشانه های اوتیسم کودکان

بیشتر بدانید : راه های رفع استرس کودکان + نشانه های استرس کودکان

راه های تشخیص اوتیسم در کودکان

اوتیسم دارای یک طیف از علامت ها و نشانه ها می باشد که با شدت های مختلفی در افراد ظاهر می شود. برای مثال ممکن است که فردی که دارای اوتیسم است از عملکرد زبانی خوبی برخوردار باشد و در فرد دیگری گفتار به سختی انجام شود. بنابر این به این نکته توجه داشته باشید که اوتیسم در هر فردی دارای میزان متفاوتی می باشد. این نکته را در نظر داشته باشید که فرد مبتلا به اوتیسم ممکن است تمامی این علائم را از خود نشان ندهد و یا دارای میزان و شدت متفاوتی باشد. ما در اینجا به نشانه های مختلف این اختلال در کودکان می پردازیم :

• نداشتن تماس و ارتباط چشمی
• داشتن مهارت های گفتاری و ارتباطی تاخیری
• علاقه زیاد به روتین های زندگی
• ناراحتی و عصبانیت زیاد از تغییرات نسبتا جزئی
• عدم واکنش دادن به نام خود تا 12 ماهگی
• عدم اشاره کردن به اشیا دور تا 14 ماهگی
• داشتن رفتارهای غیر منتظره نسبت به بو، صدا، منظره و لمس
• داشتن رفتارهای تکراری و کلیشه ای
• تمرکز وسواس گونه بر روی علایق و اشیا
• عدم به اشتراک گذاری وسایل و اسباب بازی ها با دیگران
• نداشتن درک احساسات و عواطف دیگران

راه های درمان اوتیسم در کودکان

بیشتر بدانید : راه غلبه بر ترس از تاریکی کودکان + مشاوره تلفنی

روش های درمان اوتیسم در کودکان

از آنجایی که این اختلال دارای طیف وسیعی بوده و هر کودکی با کودک دیگر متفاوت می باشد، درمان آن نیز در هر فردی فرق داشته و باید مطابق با تشخیص پزشک، روش درمانی مورد نظر بر روی کودک اجرا شود. اما همانطور که پیش تر اشاره کردیم، روش درمانی قطعی برای اوتیسم وجود نداشته و تنها با کمک این راه ها میتوان تا حدود زیادی منجر بهتر شدن شرایط زندگی و ارتباطی فرد شد. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که زمان شروع درمان و مراجعه به موقع کودک نیز در نتیجه کار تاثیر زیادی دارد.

امروزه بهترین روش برای درمان اوتیسم شامل گفتار درمانی، کاردرمانی، بازی درمانی، درمان های رونشناختی ABA، دارو درمانی، رژیم درمانی و موسیقی درمانی می باشد که می تواند منجر به کاهش علامت های این اختلال در فرد شود. روش صورت گرفته برای درمان کودک بسته به نظر تیم درمان داشته و گروه درمان در به نتیجه رساندن و بهتر شدن شرایط بسیار تاثیر گذار می باشند. امروزه افراد سودجو با روش های غیر اصولی سعی در جلب نظر والدین برای درمان کودکان داشته که جز صرف هزینه اضافی، کاربرد دیگری ندارد.

بهتر است قبل از انجام هر روش درمانی از میزان اعتبار و صحت آن مرکز و راه درمانی ارائه شده اطمینان حاصل نمایید و اعتبار علمی و تجربی مرکز را بررسی کرده که منجر به پرداخت زمان و هزینه اضافی نشوید. همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که برای درمان اوتیسم، داشتن صبر و حوصله زیاد والدین بسیار مهم بوده و به دلیل زمان بر بودن فرآیند درمان، نیاز به صبوری و شکیبایی زیادی دارید.

درمان اوتیسم در بزرگسالان نیز امکان پذیر بوده که بستگی به شدت اختلال، سن فرد و جنسیت او نیز دارد. در واقع روش های درمانی در سنین بالاتر باعث شده تا در کاهش علائم و بهتر شدن روند زندگی به فرد کمک نماید. از جمله روش های کمک کننده و موثر در کودکان و بزرگسالان مبتلا به اوتیسم، استفاده از گفتار درمانی و کاردرمانی می باشد.

کاردرمانی : یکی از روش های موثر در درمان اختلال اوتیسم کمک گرفتن از کاردرمانی می باشد که در آن مهارت های لازم برای زندگی روزمره به کودک و یا بزرگسال آموزش داده می شود. برای کودکان به عنوان مثال موضوعاتی مانند نوشتن با دست، پوشیدن لباس و خود مراقبتی آموزش داده شده و در بزرگسالان آشپزی، تمیز کردن، کار کردن با وسایل و غذا خوردن آموزش داده می شود.

گفتار درمانی : از آنجایی که یکی از مشکلات شایع در افراد دارای اوتیسم اختلال در صحبت و داشتن مکالمه می باشد، در این روش درمانگر به فرد مهارت های ارتباطی با دیگران و مهارت صحبت کردن را می آموزد. مانند ریتم سخن گفتن، سرعت استفاده از کلمات و نحوه بیان درست کلمات به کودکان دارای اوتیسم آموزش داده می شود.

بازی درمانی : از دیگر روش های آموزشی با کودکان مبتلا به اوتیسم، بازی درمانی می باشد که با کمک بازی به بهبود مهارت های اجتماعی، عاطفی و تقویت مهارت های زبانی کودک کمک می شود.

بهترین زمان درمان اوتیسم در کودکان چه موقعی می باشد؟

درمان زود هنگام در کودکان باعث شده تا از طیف اختلالات اوتیسم خارج شده و روند بهتری را پیش بگیرند. در تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه نشان می دهد که 90 تا 95 درصد مشکلات کودکان در درمان سریع و به موقع از بین رفته است. در واقع سن طلایی برای درمان اوتیسم بین 2 تا 3 سالگی می باشد.

5/5 - (2 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه اوتیسم در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462