افسردگی بعد از سکس چیست؟ راهکار بهبود و درمان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از سکس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

افسردگی بعد از سکس یکی از موضوعات آزار دهنده برای برخی از افراد می باشد. از آنجایی که قرار است سکس باعث احساس رضایت برای افراد می شود، احساس افسردگی بعد از سکس می تواند آزار دهنده باشد. در واقع رابطه جنسی منجر به ترشح هورمون دوپامین و افزایش هورمون سروتونین در بدن شده که خلق و خوی افراد را بهبود می باشد و خود این موارد از افسردگی جلوگیری می کند، اما احساس افسردگی بعد از سکس، حتی با وجود داشتن سکس رضایت بخش نیز می تواند وجود داشته باشد. این افسردگی ممکن است در طول زندگی هر فرد اتفاق افتاده و حداقل یکبار آن را تجربه نماید. در این مقاله به بررسی افسردگی بعد از سکس و علت آن می پردازیم.

علت افسردگی بعد از سکس

بیشتر بدانید : با همسر بدون میل جنسی چگونه رفتار و مشکل را حل کنیم؟

چه عواملی منجر به افسردگی بعد از سکس می شود؟

علت اصلی افسردگی بعد از سکس مشخص نمی باشد اما دلایل زیر می تواند به این موضوع کمک نماید :

1605686310 idea هورمون ها : افسردگی بعد از سکس می تواند به هورمون هایی که در عشق و دلبستگی نقش دارد، مربوط شود. از آنجایی که در طول رابطه جنسی هورمون ها، احساسات و تغییرات فیزیولوژیکی زیادی در شما رخ می دهد، شما سطح زیادی از تحریک فیزیکی را تجربه می کنید که به ناگهان همه آنها متوقف می شود. این افت شدید فیزیولوژیکی می تواند باعث ایجاد حس ذهنی نارسایی در فرد شود.

1605686310 idea حس شما درباره رابطه جنسی : افرادی ممکن است درباره رابطه جنسی بصورت ناخود آگاه حس گناه داشته و در نتیجه این موضوع باعث شده تا افسردگی بعد از سکس را تجربه نمایند. این حس برای افرادی که در محیط هایی که سکس را بد دانسته و یا آن را کثیف می دانند، بیشتر شکل می گیرد. در واقع ممکن است افسردگی بعد از سکس به دلیل آماده نبودن فرد چه از نظر جسمی و چه از نظر فیزیکی برای برقراری رابطه جنسی باشد و یا نشانه ای از عدم ارتباط کافی با شریک زندگی شما باشد.

1605686310 idea حس شما در رابطه : به دلیل اینکه رابطه جنسی تجربه یک رابطه بسیار صمیمی می باشد، صمیمیت می تواند ما را نسبت به احساسات و افکار ناخودآگاهمان که ممکن است افکاری غم انگیز و یا عصبانی باشد، بیشتر آگاه نماید. همچنین قرار گرفتن در رابطه ناکامل و رنج کشیدن در این رابطه باعث شده تا در حین و یا بعد از رابطه جنسی، احساس ناراحتی و افسردگی نمایید.

1605686310 idea موضوعات مربوط به بدن : در مواقعی که فرد نسبت به خود تصویر بدنی بدی داشته و یا احساس خجالت و شرم می کند، علائم مربوط به افسردگی بعد از سکس می تواند در او شکل بگیرد. همچنین در مواقعی که رضایت شما در زمان رابطه جنسی برآورده نشده باشد، می تواند تجربه عاطفی سنگینی را به همراه داشته باشد. این احساس در مواقعی که نوع ارتباط شما معمولی بوده و یا شریک خود را نشناسید می تواند با احساس تنهایی و پشیمانی همراه شود.

1605686310 idea سو استفاده های جنسی در گذشته : تجربه تجاوز و یا آزار جنسی در گذشته می تواند منجر به ایجاد احساس ترس، آسیب پذیری و گناه زیادی در موقع برقراری رابطه جنسی شود. افرادی که رابطه جنسی آزار دهنده ای را تجربه کرده اند، حتی در موقعیت هایی که رابطه جنسی صمیمی و با رضایتی نیز دارند، با احساس سو استفاده همراه می باشند. این موضوع می تواند منجر به احساس آسیب، از دست دادن و شرم شود. حتی در مواقعی که مدت ها از ضربه اولیه گذشته باشد، می تواند از طریق لمس شدن نیز برای این افراد محرک محسوب شود.

1605686310 idea داشتن سایر ناراحتی های روانی : ممکن است وجود استرس، اضطراب و ناراحتی در زندگی روزمره فرد وجود داشته باشد، که رابطه جنسی بصورت موقت منجر به حواس پرتی شخص شده و بعد از تمام شدن رابطه جنسی فرد با احساس افسردگی بعد از سکس همراه باشد.

راهکار درمان افسردگی بعد از سکس

بیشتر بدانید : شیوه های افزایش میل جنسی در خانمها

راهکار درمان افسردگی بعد از سکس چه می باشد؟

در مرحله اول باید بدانید که نیازی نیست وانمود کنید که خوشحال هستید و احساس واقعی خود را پنهان نمایید. می توانید به خودتان اجازه تجربه غم و اندوه را بدهید چرا که گاهی تلاش زیاد برای از بین بردن احساس غم، حس خوب بودن را برای فرد سخت تر نیز می کند.

این موضوع را برای خودتان در نظر داشته باشید که آیا از نظر روانی و جسمی احساس امنیت می کنید؟ می توانید موضوعاتی که شما را آزار می دهد را با شریک جنسی خود در میان بگذارید. بیان احساسات می تواند به بهتر شدن حال شما کمک نماید. اگر نیاز به تنهایی دارید نیز اشکالی ندارد.

اگر این حالت برای شما گاهی رخ می دهد، نگران نباشید. به این فکر کنید که از نظر احساسی ممکن است برای شما چه اتفاقی بیوفتد و این می تواند برای شما مفید باشد.

افسردگی بعد از سکس غیر معمول نبوده و معمولا در رابطه با فعالیت های جنسی منظم این احساس بسیار نادر می باشد. اما اگر این اتفاق زیاد پیش می آید، نباید آن را نادیده بگیرید. همچنین در مواقعی که این افسردگی منجر به ترس و یا اجتناب شما از ایجاد صمیمیت و برقراری رابطه جنسی می شود، باید حتما به آن توجه داشته و اگر با سابقه سو استفاده در گذشته همراه می باشد، حتما نیاز است تا در این زمینه با یک درمانگر و یا روانشناس صحبت کرده تا با کمک او متوجه شوید که چه اتفاقی در ناخودآگاه شما در حال رخ دادن بوده و چگونه میتوان در این موضوع به شما کمک شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه افسردگی بعد از سکس

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462