سندروم پیش از قاعدگی چیست؟ چه اثراتی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سندروم پیش از قاعدگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

سندروم پیش از قاعدگی که به آن PMS نیز گفته می شود به حالات روحی و جسمی گفته می شود که ناشی از تغییرات مربوط به زمان پریود و عادت ماهیانه خانم ها است. این تغییرات از نیمه دوم سیکل قاعدگی شروع شده و تا زمان شروع عادت ماهیانه ادامه دارد. البته زمان مشخصی برای سندروم پیش از قاعدگی وجود نداشته و ممکن است هر ماه در زمان مشخصی اتفاق افتد. این علائم شامل مواردی مانند فشار روانی، خشم، احساس افسردگی و اضطراب می باشد که زندگی روزمره فرد را دچار اختلال می کند. PMS یا سندروم پیش از قاعدگی در بسیاری از خانم ها شایع بوده و علائم خفیف آن تا 75 درصد زنان و علائم شدید آن 3 تا 8 درصد خانم ها را شامل می شود.

نشانه های سندروم پیش از قاعدگی

بیشتر بدانید : حسادت زنانه چیست و نحوه درمان آن

سندروم پیش از قاعدگی یا PMS چه می باشد و علت آن چیست؟

بدن خانم ها در طول سیکل قاعدگی در هر ماه دچار تغییرات هورمونی زیادی شده و این تغییرات در همه بخش های بدن ممکن است تاثیرگذار باشد. در واقع علت این موضوع تغییر در میزان هورمون استروژن و پروژسترون در زمان سیکل قاعدگی بوده که بر میزان هورمون سروتونین در مغز اثر می گذارد و باعث ایجاد سندروم پیش از قاعدگی می شود. این تغییرات در بدن همه خانم ها اتفاق افتاده و بصورت یکسان ایجاد می شود اما در افرادی که بدنشان نسبت به این تغییرات حساس تر است، پاسخ شدیدتری نشان داده و علائم سندروم پیش از قاعدگی بیشتر مشخص می شود.

چه زمانی سندروم پیش از قاعدگی شروع می شود؟

نشانه های شروع PMS از نیمه دوم سیکل عادت ماهانه شروع شده و از شایع ترین زمان های شروع این سندروم به 5 تا 7 روز قبل از خونریزی قاعدگی می توان اشاره کرد که در 4 روز آخر این میزان به شدیدترین حالت ممکن رسیده و با شروع خونریزی های قاعدگی این علائم برطرف می شود.

از نشانه های شایع در سندروم پیش از قاعدگی به موارد زیر میتوان اشاره کرد، البته به این نکته توجه داشته باشید که می تواند دارای نشانه های متنوع دیگری نیز باشد.

• تحریک پذیری زیاد
• خشم و پرخاشگری با خانواده و یا دوستان
• افسردگی و نداشتن امید به زندگی
• حس بی ارزشی
• نفخ
• اضطراب، فشار روانی و پریشانی
• حس خستگی
• میل به گریه کردن
• افزایش وزن و ورم بدن
• عدم تمرکز
• بی علاقه شدن نسبت به فعالیت های روزانه
• درد در پستان ها و ایجاد التهاب
• درد عضلانی، سردرد و درد در مفاصل
• خستگی، بی حالی، کاهش انرژی و ضعف
• تمایل زیاد به غذا خوردن و ولع زیاد به خوردن مواد غذایی شیرین
• پرخوابی یا مشکل در خواب

درمان سندروم پیش از قاعدگی

بیشتر بدانید : انواع قرص افزایش میل جنسی زنان + مزایا و معایب

درمان سندروم پیش از قاعدگی به چه صورت است؟

یکی از راه های موثر در کاهش علائم PMS و کمک به درمان آن تغییر در سبک زندگی و نحوه تغذیه فرد می باشد. از جمله مواردی که در روند تغذیه خانمها جهت درمان سندروم پیش از قاعدگی موثر می باشد به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686149 communications مصرف مواد غذایی غنی از کلسیم : مصرف 1700 میلی گرم کلسیم در روز می تواند نقش زیادی در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی داشته باشد. از جمله این موارد به ماست، پنیر، شیر کم چرب، شیر سویا و ماهی سالمون می توان اشاره کرد.

1605686149 communications داشتن وعده های غذایی دارای پروتئین، فیبر، میوه و سبزیجات : داشتن رژیم غذایی سالم که غنی از فیبر و ویتامین های گروه B باشد مانند استفاده از برنج قهوه ای و جوی دو سر می تواند در سندروم پیش از قاعدگی موثر باشد.

1605686149 communications کاهش مصرف شکر و نمک در رژیم غذایی : سندروم پیش از قاعدگی و افزایش هورمون های استروژن و پروژسترون در بدن باعث تمایل فرد به مصرف مواد غذایی شیرین می شود، سعی کنید به جای استفاده بیش از اندازه از شکر، غلات کامل را جایگزین آن نمایید. همچنین مصرف زیاد نمک منجر به تجمع آب در بدن و افزایش نفخ و تورم در زمان PMS می شود.

1605686149 communications حذف نکردن وعده های غذایی : حذف وعده های غذایی مخصوصا صبحانه باعث تغییر در سطح گلوکز خون و افزایش تحریک پذیری پیش از قاعدگی می شود. وعده های غذایی کم کاری، سبک و مکرر در روز باعث کاهش نشانه های PMS در فرد می شود.

1605686149 communications پرهیز از مصرف بیش از اندازه کافئین و الکل : نقش کافئین و الکل در افزایش علائم PMS مشخص نشده است، اما کاهش مصرف آن منجر به کم شدن نفخ، درد سینه و علائم پیش از قاعدگی شده است.

1605686149 communications نقش مکمل های ویتامین : مصرف مکمل های حاوی ویتامین دی، کلسیم، ویتامین های گروه ب و منیزیوم می تواند نقش موثری در کاهش علائم سندروم پیش از قاعدگی در بدن داشته باشد.

درمان PMS یا سندروم پیش از قاعدگی به چه صورت است؟

بیشتر درمان های موثر در این زمینه مربوط به تغییر در سبک زندگی و روش های غیر دارویی می باشد که از جمله آنها می توان به موارد زیر اشاره نمود :

tick 2 مراقبه : انجام مدیتیشن و مراقبه منجر به کاهش استرس و اضطراب فرد در زمان PMS می شود.
tick 2 ورزش کردن : ورزش به کاهش استرس، اضطراب و افسردگی فرد کمک کرده و منجر به ترشح هورمون اندورفین در مغز می شود که یک هورمون شادی آور در بدن است.
tick 2 مکمل های ویتامین : مصرف مکمل های خانواده B و مخصوصا B6 در روز تا میزان حداکثر 100 میلی گرم، به کاهش علائم PMS کمک می کند.
tick 2 طب سوزنی : منجر به کاهش علائم روانی و جسمی در سندروم پیش از قاعدگی می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه سندروم پیش از قاعدگی

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462