نحوه درمان لکنت زبان در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان لکنت زبان کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

درمان لکنت زبان در کودکان امری بسیار ضروری است. این درمان می‌تواند به کودکان کمک کند تا بهبود یابند و بتوانند به راحتی و بدون مشکل صحبت کنند. لکنت زبان یکی از مشکلات شایع در کودکان است که می‌تواند برای آنها تأثیرات جدی و دائمی داشته باشد. این مشکل ممکن است باعث شود که کودکان در محیط‌های اجتماعی و تحصیلی خود با مشکلاتی مواجه شوند و در ارتباط با دیگران دچار مشکل ئشوند.

برای آشنایی با دلایل به وجود آمدن لکنت در کودکان مقاله لکنت زبان کودکان مطالعه شود.

درمان لکنت در زبان کودکان

اگر لکنت زبان در کودکان در سنین پایین شروع شود، درمان روی آن بسیار موثر خواهد بود. برای این منظور، پدر و مادر باید به دقت رفتار و گفتار فرزند خود را بررسی کنند و در صورت وجود هرگونه مشکل، به یک متخصص یا مشاور مراجعه کنند. درمان‌های زیادی برای لکنت زبان در کودکان وجود دارد که از بین آن‌ها می‌توان به تمرینات تلفظ، تمرینات تنفسی و تمرینات گفتاری اشاره نمود.

همچنین، در برخی موارد، ممکن است نیاز به مشاوره روان‌شناسی و یا مشاوره خانواده باشد. در کل، درمان لکنت زبان بسیار مهم است و باید با جدیت به آن رسیدگی شود. با درمان مناسب، کودکان می‌توانند بهبود یابند و به راحتی و بدون هیچ مشکلی صحبت کنند. در ادامه به مهم‌ترین روش‌های درمانی لکنت زبان اشاره می‌کنیم.

درمان لکنت زبان در کودکان: 5 روش موثر

لکنت زبان اختلالی در گفتار است که با تکرار غیرارادی صداها، هجاها، کلمات یا توقف های ناخواسته در حین صحبت مشخص می شود. این اختلال می تواند بر اعتماد به نفس و روابط اجتماعی کودک تأثیر منفی بگذارد.

خوشبختانه، درمان های موثری برای لکنت زبان در کودکان وجود دارد. در این مقاله به بررسی 5 روش موثر برای درمان لکنت زبان در کودکان می پردازیم:

روش شرح
گفتار درمانی کمک به کودک برای یادگیری الگوهای گفتاری روان و تکنیک های مدیریت لکنت
روش فلوئنس (روان سازی گفتار) صحبت با سرعت و ریتم آهسته تر و تلفظ کامل و کشیده حروف برای کنترل بیشتر بر گفتار
تغییرات رفتاری آموزش تکنیک های مدیریت استرس مانند تمرین های تنفس عمیق و آرام سازی برای کاهش اضطراب
مشاوره و حمایت خانواده آموزش والدین در مورد ماهیت لکنت زبان و روش های کمک به کودک، همچنین آموزش برقراری ارتباط موثر و حمایت عاطفی از کودک
درمان های دارویی (در موارد خاص) تجویز دارو برای کاهش اضطراب همراه با لکنت زبان (به طور معمول همراه با سایر روش های درمانی)

امیدواریم این اطلاعات در زمینه درمان لکنت زبان در کودکان برای شما مفید بوده باشد.

حفظ آرامش و تسلط بر خود

اولین و مهم‌ترین کار برای درمان لکنت زبان در کودکان این است که آرامش خود را حفظ کنید و اثرات ناراحتی را در چهره‌ خود نشان ندهید. با صبر و حوصله به او توجه کنید و نقص صحبت های او را نادیده بگیرید، به خصوص مادر چرا که تاثیرگذار ترین فرد بر روی کودک است و نباید هیچگونه ری اکشن منفی از خود نشان دهد. چرا که کودک با معنای لکنت آشنا نیست و از ری اکشن والدین و اطرافیان خود ناراحت می‌شود و این ناراحتی اعتماد به نفس کودک را گرفته و می‌تواند اوضاع را بدتر کند.

صحبت کردن با کودک به صورت شمرده شمرده و آرام

یکی دیگر از اقدامات مهم در رابطه با کودکان دارای لکنت زبان این است که والدین و یا اطرافیان باید با آرامش و شمرده با کودک صحبت کنند تا به صورت غیر مستقیم به او بفهمانند که نیازی به عجله و تند حرف زدن نیست و زمان کافی برای صحبت کردن دارد.

تکنیک بازی با آینه

بازی با آینه هم یک روش عالی برای بهبود تکلم کودک و سرگرم شدن او است. این تکنیک به این صورت است که شما و کودک در مقابل یک آینه قرار می‌گیرید و یک شعر و یا یک نمایش نامه عروسکی یا هر آن چیزی که کودک می‌پسندد را اجرا می‌کنید. دیدن تصویر با هم کودک و والد یا والدین در آینه تاثیر مثبتی از همدلی خانواده بر کودک به جا می‌گذارد. همچنین لذت‌بخش بودن بازی او را سرگرم می‌کند. از همه مهم‌تر این بازی یک نوع گفتار درمانی عالی برای کودک خواهد بود.

ضبط صدای کودک و پخش مجدد آن

شما می‌توانید صدای کودک خود را که شامل یک متن و یا شعر است که کودک بلد است و بدون هیچ لکنتی می‌خواند را ضبط کنید و حداقل یک الی دو بار در روز پخش کنید. کودک با شنیدن صدای خود بدون هیچ مشکلی اعتماد بنفس بیشتری پیدا می‌کند. این روش در درمان لکنت زبان بسیار موثر است.

قطع نکردن صحبت کودک عامل مهم در درمان لکنت زبان در کودکان

یکی از ممنوعیت‌های برخورد با این کودکان قطع کردن حرف آن‌ها و اصلاح کلمات آن‌ها است. در برخورد با این کودکان باید شکیبایی به خرج دهید. اگر لکنت زبان کودک بسیار شدید است و کودک در حال اذیت شدن است، طوری که کودک متوجه نشود که قصد در پریدن در کلام او را دارید، او را به نشستن دعوت کنید و سعی کنید چند نفس عمیق بکشید و از کودک بخواهید که او نیز تکرار کند و سپس به حرفش ادامه دهد.

ایجاد محیط آرام و امن برای کودک

سعی کنید در خانه محیطی آرام و به دور از تشنج را برای کودک ایجاد کنید و از بحث در خانه پرهیز کنید. شاید اضطراب و استرس دلیل بوجود آمدن لکنت زبان در کودکان نباشد اما می‌تواند آن را تشدید کند. لذا ایجاد محیط آرام یکی از مهم‌ترین قدم‌ها در درمان لکنت زبان در کودکان است.

برقراری تماس چشمی و ارتباط مثبت با کودک

ارتباط چشمی یکی از عوامل تاثیرگذار در گفتگو است که یک مکالمه را معنادار می‌کند. برخی از والدین به طور ناخودآگاه با ظهور لکنت در کودک خود ارتباط چشمی خود را در هنگام گفتگو با او کم می‌کنند که عامل مخربی برای اعتماد به نفس کودک خواهد بود چرا که کودک را متوجه خجالت و یا ناراحتی والد خود می‌کند.

کتاب خواندن برای کودک

کتاب خواندن تاثیر بسزایی در روند بهبود لکنت زبان در کودکان خواهد داشت. سعی کنید هر روز زمانی را به کتاب خواندن اختصاص دهید و از کودک بخواهید در کتاب خواندن شما همکاری کند و اسم عکس‌ها را بگوید و با شما تعامل گفتاری داشته باشد.

در اجتماع قرار داشتن کودک و تاثیر آن در درمان لکنت زبان در کودکان

نکته‌ای که هر والدی باید آن را به یاد داشته باشد این است کودک نیاز یه روابط اجتماعی دارد و خواه یا ناخواه با محیط اطراف خود ارتباط می‌گیرد. ممکن است همه‌ افراد نحوه‌ صحيح رفتار با این کودکان را ندانند و می‌توانند بر کودک شما تاثیر منفی بگذارند. پس با افزایش اعتماد به نفس کودک خود و استفاده از روش‌های درمانی مختلف سعی کنید این اثرات مخرب را به حداقل برسانید.

تاثیر گفتار درمانی در درمان لکنت زبان در کودکان

همان‌طور که اشاره شد درمان‌های مختلفی برای لکنت زبان در کودکان وجود دارد که یکی از رایج ترین‌ آنها گفتار درمانی است. گفتار درمانگر‌ها کسانی هستند که بر روی بهبود صحبت کردن و کاهش اثرات جانبی لکنت تلاش می‌کنند.

مشاوره تلفنی کودک در مجموعه دکتر ذهن

دکتر ذهن یک مجموعه روانشناسی قدرتمند است که در زمینه روانشناسی کودک، خانواده، روانشناسی فردی، روانشناسی اجتماعی، شخصیت شناسی، خانوادگی و زناشویی، تحصیلی و مهاجرت فعالیت می‌کند. هدف ما یاری رساندن به تمامی افرادی است که در زندگی خود با مشکلی مواجه هستند.

اگر شما هم کودکی دارید که عادات نامناسبی دارد یا به روانشناسی کودک علاقه مند هستید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز و بهره‌مند شدن از مشاوره‌های تلفنی کارشناسان توانمند مجموعه دکتر ذهن با شماره‌های ما در تماس باشید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه درمان لکنت زبان کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462