تماشای تلویزیون برای کودکان چه مضراتی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک و نوجوان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

تماشای تلویزیون برای کودکان می تواند منجر به بروز مشکلات زیادی شده و تاثیرات نامطلوبی بر روی روان آنها ایجاد نماید. طبق نظر محققان در این زمینه، تماشای تلویزیون برای کودکان زیر 2 سال منجر به برو اختلال توجه، مشکل خواب، تاثیر نامطلوب بر موفقیت تحصیلی و ارتباط های اجتماعی او می شود. این موضوع به مواردی مانند تماشای انیمیشن در موبایل و تبلت نیز مربوط می باشد و در کودکان پیش دبستانی و قبل از زمان رفتن به مدرسه نیز تماشای تلویزیون منجر به ابتلا به چالش های تکاملی و مشکلات رفتاری می شود. همچنین درباره کودکانی که بیش از 4 ساعت در طول روز به تماشای تلویزیون می نشینند نیز خطر ابتلا به چاقی وجود دارد. در این مقاله به بررسی اثرات مضر تماشای تلویزیون برای کودکان خواهیم پرداخت.

عوارض تماشای تلویزیون برای کودکان

بیشتر بدانید : تاثیرات استفاده نامناسب از اینترنت بر کودکان و نوجوانان

عوارض ناشی از تماشای تلویزیون برای کودکان چه می باشد؟

1. ایجاد آسیب دائمی به ساختار مغز : بر اثر تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، تماشای بیش از اندازه تلویزیون منجر به ایجاد آسیب های دائمی به مغز کودکان می شود. در زمانی که کودک بیش از اندازه برای دیدن تلویزیون زمان صرف نماید، ماده خاکستری مغز در نزدیک به پیشانی او افزایش یافته و این موضوع امکان ایجاد چالش های زبانی برای کودک را به دنبال دارد.

2. عدم تطابق درک کودک و تصاویر : با وجود اینکه کودک با کمک تلویزیون، مطالب آموزشی زیادی را دریافت می کند، اما سرعت این دریافت های آموزشی از تلویزیون با توانایی های مغز کودک یکسان نبوده و منجر به آسیب به عملکرد ادراکی کودک می شود. همچنین از آنجایی که تصاویر تلویزیون تحریف شده می باشد، در سنین کم کودک به شخصیت های مجازی تلویزیون عادت کرده و در آینده دچار مشکلات ارتباطی با مردم عادی می شود.

3. از دست رفتن زمان : عادت کردن کودک به تماشای تلویزیون منجر به از دست رفتن زمان ارزشمند او می شود. از آنجایی که موقعیت های واقعی منجر به توسعه ذهن کودک شده و عملکرد های مغزی او را تشویق می کند، بیشتر از زمانی که به تماشای تلویزیون می نشیند، می تواند در مواقع بازی با اشیا و هم سن و سالان خود، دریافت داشته باشد.

4. از بین رفتن خلاقیت : کودکانی که مدام در حال تماشای تلویزیون می باشند، قدرت تفکر و تحلیل در آنها کم می شود. برنامه های تلویزیون با اینکه آموزنده نیز می باشد، اما قدرت خلاقیت و تفکر را از کودک گرفته و به او فرصت استفاده از آن را نمی دهد.

5. ایجاد اختلالات گفتاری : تماشای تلویزیون در کودکان باعث شده تا بیش از اندازه در محیط خانه صدا و نویز وجود داشته باشد که می تواند منجر به اختلال در گفتار کودکان شود. کودک با وجود در معرض بودن صداهای تلویزیون، ممکن است در شنیدن صداها و کلمه های دیگر دچار مشکل شود و این موضوع شنوایی کودکان را دچار اخلال می کند.

6. دیدن محتوای نامناسب : تماشای تلویزیون برای کودکان گاهی ممکن است منجر به قرار گرفتن زود هنگام آنها در برابر محتوای نامناسب آنها با موضوعاتی مانند خشونت، رابطه جنسی، مواد مخدر و الکل شود. این موضوعات می تواند سوالاتی را برای ذهن کودک ایجاد کرده که برای سن آنها سخت و پیچیده باشد. همچنین قرار گرفتن کودک در برابر این محتوا می تواند دید تحریف شده ای برای آنها داشته که منجر به آسیب های بیشتری برای کودک می شود.

به عنوان مثال خشونت ایجاد شده در فیلم های ابر قهرمانی که در قالب یک کار مثبت به تصویر کشیده می شود، به آنها این تصور را می دهد که خشن بودن می تواند بسیار خوب باشد و خشونت بد نمی باشد. حتی ممکن است آنها را به رفتارهای خشونت آمیز و پرخاشگرایانه، تشویق نماید. این نوع رفتار در بعضی از کودکان بلافاصله مشخص شده و در بعضی از کودکان در سالهای بعد اتفاق می افتد.

زمان تماشای تلویزیون برای کودکان

بیشتر بدانید : روش صحیح تنبیه و اصلاح رفتار کودکان

چه مدت زمانی برای تماشای تلویزیون برای کودکان مناسب می باشد؟

ممکن است کودک شما نیز بطور مداوم به تماشای تلویزیون نشسته و شما به این فکر می کنید که این مقدار برای او زیاد بوده و به همین دلیل نیاز به ایجاد یک میزان زمان استاندارد برای تعیین آن دارید. درک این موضوع که تماشای تلویزین برای کودکان چه تاثیری می گذارد، بسیار مهم می باشد. اما طبق تحقیقات صورت گرفته شده در این زمینه، میزان زمان مشخصی را برای تماشای تلویزیون برای کودکان در نظر گرفته شده است.

بطور مثال برای کودکان زیر 6 سال، بصورت متوسط مدت زمان 2 ساعت در روز برای تماشای تلویزیون در نظر گرفته شده است. برای کودکان بالای 6 سال این میزان بطور متوسط 4 ساعت در نظر گرفته شده است. در واقع کارشناسان این زمینه بر اساس میزان رشد کودک زمان استفاده از تلویزیون را پیشنهاد می کنند و این موضوع بسته به سطح درک و رشد مغزی آنها دارد.

همچنین محققان به این نتیجه رسیده اند که برای کودکان زیر دو سال تماشای تلویزیون اصلا مناسب نبوده، چرا که تصاویر سریع و متحرک آن منجر به مشکلات تمرکز کودک در آینده می شود.

در کودکان تا 5 سال نیز بهتر است از محتوای مفید برای تماشای تلویزیون استفاده نمایند و محتوای غیر آموزشی را به زمان 1 ساعت و کمتر از آن اختصاص دهند و یا به روزهای آخر هفته موکول نمایند.

در کودکان 6 سال به بالا استفاده از محتوای آموزشی و تا حدودی غیر آموزشی ممکن بوده، اما توصیه می شود تا استفاده از تکنولوژی های مختلف تبدیل به عادت کودک نشده و بیشتر کودک را به سمت تعاملات اجتماعی و فعالیت های بدنی سوق دهند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه کودک و نوجوان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462