لکنت زبان در کودکان

جهت مشاوره تلفنی در زمینه لکنت زبان در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

لکنت زبان در کودکان به اختلال در تکلم که روی گفتار تاثیر می‌گذارد گفته می‌شود‌. لکنت یک بیماری نیست و نوعی اختلال گفتاری به حساب می‌آید که بر روی ادای کلمات تاثیر می‌گذارد. کسانی که لکنت دارند در هنگام صحبت کردن ممکن است حروف صدا دار، هجاها و بعضا یک کلمه را تکرار کرده و یا بکشند.

آن‌ها ممکن است با شروع کردن کلمات مشکل داشته باشند. لکنت می‌تواند دلایل مختلفی مانند ژنتیک، تفاوت های نوروژنیکی و یا عوامل محیطی داشته باشد. لکنت می‌تواند  اضطراب اجتماعی و ارتباطی را برای فردی که آن را تجربه می‌کند به وجود بیاورد.

بسیاری از کودکانی که با لکنت درگیرند با گذشت زمان و ورود به پیش دبستانی و دبستان و با صحبت کردن بیشتر با اطرافیان بهتر می‌شوند و حتی بعد از مدتی بخاطر نمی‌آورند که زمانی لکنت داشته‌اند.
در ادامه به بررسی انواع لکنت، دلایل مختلف آن، روش های درمان و چگونگی رفتار با این کودکان می‌پردازدیم.

علائم شرح
تکرار صداها کودک یک صدا یا بخشی از یک کلمه را به طور مکرر تکرار می کند (مثال: م-م-من می خواهم بازی کنم).
تکرار هجاها کودک یک هجا (دو یا چند حرف) را به طور مکرر تکرار می کند (مثال: ممم-من می خواهم بازی کنم).
تکرار کلمات کودک یک کلمه را به طور مکرر تکرار می کند (مثال: می خواهم، می خواهم، می خواهم بازی کنم).
کشیدن صداها کودک یک صدا را به طور غیرعادی طولانی می کند (مثال: مـــــن می خواهم بازی کنم).
توقف های غیرمنتظره کودک در حین صحبت به طور ناگهانی مکث می کند (به نظر می رسد که گیر کرده است).

انواع لکنت زبان در کودکان

لکنت زبان به دلایل زیادی در افراد به وجود می‌آید. روان‌شناسان دلایل به وجود آمدن لکنت در افراد را به چهار دسته کلی تقسیم می‌کنند که در ادامه به شرح هر کدام می‌پردازیم.

لکنت رشدی

این نوع لکنت هنگامی که کودک در تلاش برای صحبت کردن و یادگیری است، شروع می‌شود و موجب لکنت در کودکان خواهد بود. در این حالت کودک نمی‌تواند به طور صحيح کلمات را ادا کند. این نوع لکنت بین دو تا هفت سالگی در کودکان مشاهده می‌شود.

حدود ۵ درصد از کودکان دچار این نوع ناروانی صحبت میشود که با گذشت زمان و رفتن به پیش دبستانی و دبستان و افزایش مکالمه که یک نوع گفتار درمانی طبیعی محسوب می‌شود این لکنت بهبود یافته و کودک فراموش می‌کند زمانی دچار لکنت بوده است. اما یک درصد از کودکان دچار لکنت دائمی می‌شوند.

متخصصان هنوز علت اصلی این نوع لکنت را نیافته‌اند اما معتقد‌ند که به ژنتیک، رشد مغز متفاوت و عوامل محیطی بستگی دارد.

مطالعات اخیر با قرار دادن افراد دارای ناروانی در دستگاه MRI و مطالعه بر روی چگونگی کارکرد مغز ثابت کرده است که برخی از این افراد در نحوه‌ی پردازش گفتار و زبان در قسمت های مختلف مغز تفاوت هایی دارند.

از عوامل محیطی تاثیر گذار بر ایجاد و یا تشدید لکنت زبان در کودکان می‌توان به موقعیت هایی با استرس شدید و یا ایجاد صدمه بر کودک اشاره کرد. شاید در اطرافیان خود دیده و یا شنیده‌ باشید که کودکی بر اثر ترس شدید دچار لکنت شده باشد که بعدا رفع شده یا ماندگار شده است.

لکنت نورولوژیک

شاید در اطرافیان خود کسانی را دیده باشید که دچار سکته مغزی شده اند و بعد از آن ناروانی در کلام دارند به این حالت لکنت نورولوژیک گفته می‌شود که دلایلی چون سکته مغزی، ضربه ای به سر که باعث آسیب مغزی شده باشد، بیماری پارکینسون یا مولتیپل اسکلروزیس دارد.

لکنت روانی یا سایکولوژیک

این نوع لکنت بعد از دوران کودکی اتفاق می‌افتد و با لکنت رشدی متفاوت است. لکنت روانی در اثر عواملی مانند استرس، اضطراب یا اختلال شناختی ایجاد میشود.

لکنت تشویشی

در این نوع لکنت فرد نمی‌تواند جمله ای که در ذهن خود دارد را به راحتی و کامل به زبان بیاورد و همچنین نمی‌تواند روان و منسجم صحبت کند. لکنت تشویشی یا بهم ریختگی بیشتر در افرادی که دارای اختلال نقص توجه و بیش فعالی (ADHD)،  اختلال ناتوانی در یادگیری و یا اوتیسم (ASD) دارند، دیده می‌شود.

تاثیرات روانی لکنت زبان در کودکان

تاثیرات روانی لکنت زبان در بچه‌ها بسیار حائز اهمیت‌تر از خود مسئله لکنت زبان است. اگر کودکی دارید که به تازگی دچار لکنت زبان شده است لازم است بدانید که ناروانی صحبت در کودکان تا قبل از ۴ سالگی مسئله‌ای طبیعی، جدی اما قابل درمان است. در واقع اگر از شروع لکنت زبان کودک بیشتر از 6 ماه گذشت و این امر ادامه یافت لازم است که پیگیری شود. در این مرحله، مشاور کودک به شما و کودک شما کمک کرده و علت لکنت را پیدا کرده و به سمت درمان قدم برمی‌دارد. اما لازم است بدانید که مسئله‌ مهم دیگر در این زمان نحوه‌ رفتار با این کودکان به عنوان والدین و یا اطرافیان است.

برای آشنایی با مهم‌ترین روش‌های درمانی در رابطه با این کودکان مقاله 9 روش درمان لکنت زبان در کودکان مطالعه شود.

لکنت زبان علائم، علل ابتلا و انواع درمان آن

لکنت زبان اختلالی در گفتار است که با تکرار غیرارادی صداها، هجاها، کلمات یا توقف‌های مکرر در حین صحبت مشخص می‌شود. لکنت زبان می‌تواند بر اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد و در روابط اجتماعی او اختلال ایجاد کند.

علائم لکنت زبان

علائم لکنت زبان می‌تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد، اما برخی از علائم شایع عبارتند از:

  • تکرار غیرارادی صداها (مانند ب-ب-ب-ب سلام)
  • تکرار غیرارادی هجاها (مانند م-م-من)
  • تکرار غیرارادی کلمات
  • توقف‌های مکرر در حین صحبت (که گاهی با پلک زدن یا حرکات سر همراه است)
  • کشیدن صداها (مانند مـــن)
  • مشکل در شروع صحبت
  • صحبت کردن با نفس نفس زدن
  • صحبت کردن با سرعت غیرعادی
  • اجتناب از کلمات یا موقعیت‌هایی که باعث لکنت زبان می‌شود

علل ابتلا به لکنت زبان

علل ابتلا به لکنت زبان به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی در بروز آن نقش داشته باشند.

  • عوامل ژنتیکی: سابقه خانوادگی لکنت زبان، احتمال ابتلا به آن را افزایش می‌دهد.
  • عوامل عصبی: آسیب‌های مغزی در دوران جنینی یا نوزادی و برخی اختلالات عصبی مانند دیس پراکسی می‌توانند باعث لکنت زبان شوند.
  • عوامل محیطی: عوامل محیطی مانند فشار روانی، تند صحبت کردن دیگران، مسخره شدن به دلیل لکنت زبان و … می‌توانند باعث تشدید لکنت زبان شوند.

انواع درمان لکنت زبان

درمان قطعی برای لکنت زبان وجود ندارد، اما با روش‌های درمانی مختلف می‌توان علائم آن را کنترل کرد و به فرد کمک کرد تا روان‌تر صحبت کند.

انواع روش‌های درمانی لکنت زبان عبارتند از:

  • گفتار درمانی: گفتار درمانی، رایج‌ترین روش درمانی لکنت زبان است. در گفتار درمانی، به فرد تکنیک‌های مختلفی برای کنترل سرعت و ریتم گفتار، کاهش فشار روانی هنگام صحبت کردن و … آموزش داده می‌شود.
  • درمان روانشناختی: درمان روانشناختی می‌تواند به فرد کمک کند تا با اضطراب ناشی از لکنت زبان مقابله کند و اعتماد به نفس خود را برای صحبت کردن در جمع بالا ببرد.
  • دارو درمانی: در برخی موارد، ممکن است پزشک برای کاهش اضطراب و بهبود گفتار، داروهایی مانند داروهای ضد اضطراب تجویز کند.
  • دستگاه‌های ضد لکنت: برخی از دستگاه‌های ضد لکنت وجود دارند که با ایجاد بازخورد شنیداری به فرد کمک می‌کنند تا سرعت و ریتم گفتار خود را کنترل کند.

اگر شما یا اطرافیانتان دچار لکنت زبان هستید، به تعویق انداختن درمان و مراجعه به متخصص گفتاردرمانی یا پزشک متخصص برای تشخیص علت لکنت و دریافت راهکارهای درمانی مناسب، بسیار اهمیت دارد.

مشاوره تلفنی کودک در مجموعه دکتر ذهن

دکتر ذهن یک مجموعه روانشناسی قدرتمند است که در زمینه روانشناسی کودک، خانواده، روانشناسی فردی، روانشناسی اجتماعی، شخصیت شناسی، خانوادگی و زناشویی، تحصیلی و مهاجرت فعالیت می‌کند. هدف ما یاری رساندن به تمامی افرادی است که در زندگی خود با مشکلی مواجه هستند. اگر شما هم کودکی دارید که عادات نامناسبی دارد یا به روانشناسی کودک علاقه مند هستید برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این مرکز و بهره‌مند شدن از مشاوره‌های تلفنی کارشناسان توانمند مجموعه دکتر ذهن با شماره‌های ما در تماس باشید.

نتیجه گیری

لکنت زبان اختلالی در گفتار است که با علائمی مانند تکرار صداها، هجاها، کلمات و توقف‌های مکرر در حین صحبت مشخص می‌شود. لکنت زبان می‌تواند بر اعتماد به نفس فرد تأثیر منفی بگذارد و در روابط اجتماعی او اختلال ایجاد کند. علل ابتلا به لکنت زبان به طور کامل شناخته نشده است، اما به نظر می‌رسد ترکیبی از عوامل ژنتیکی، عصبی و محیطی در بروز آن نقش داشته باشند.

درمان قطعی برای لکنت زبان وجود ندارد، اما با روش‌های درمانی مختلف مانند گفتار درمانی، روان درمانی، دارو درمانی و دستگاه‌های ضد لکنت می‌توان علائم آن را کنترل کرد و به فرد کمک کرد تا روان‌تر صحبت کند.

5/5 - (1 امتیاز)

جهت مشاوره تلفنی در زمینه لکنت زبان در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462