تاثیرات اینترنت بر روح و روان کودکان و نوجوانان + مزایا و آسیب ها

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

استفاده نامناسب از اینترنت برای کودکان و نوجوانان می تواند تاثیرات غیر قابل جبران و زیادی داشته باشد که در آینده آنها نیز موثر واقع شود. این تاثیرات در بعدهای مختلفی می تواند بروز کرده که منجر به آسیب های اجتماعی، روانشناسی و فردی شود. افراد در سنین پایین و دوران نوجوانی بسیار آسیب پذیرتر و زود باورتر می باشند و در صورتیکه در فضای بدون حد و مرز قرار بگیرند، ممکن است محدودیتی را در زندگیشان احساس نکرده و به سمت های غیر متعارفی کشیده شوند. بنابر این پدر و مادرها در این زمینه نیاز دارند که نظارت کافی داشته و استفاده درست از اینترنت را به فرزندشان آموزش دهند.

تاثیر استفاده نامناسب اینترنت برای کودکان و نوجوانان

بیشتر بدانید : راه های درمان عدم تمرکز در کودکان

آسیب های اینترنت روی روح و روان کودکان و نوجوانان

امروزه به دلیل گسترش اینترنت در همه زمینه های آموزشی و سرگرمی، حتی کلاس های کودکان و نوجوانان نیز در این محیط برگزار شده و نمیتوان این موضوع را از زندگی افراد حذف نمود. اما به دلیل نامحدود بودن فضای اینترنت و دسترسی آسان به هر نوع مطلب و آموزشی، نیاز است که والدین در این زمینه نظارت دقیق و درستی داشته و فرزندان خود را از آسیب های ناشی از آن آگاه کنند.

یکی از ویژگی های نامطلوب و رایج استفاده از اینترنت، اعتیاد به آن می باشد که باعث شده تا افراد نسبت به استفاده از اینترنت حالت اعتیاد گون و وابسته ای پیدا نمایند. همچنین در موارد دیگر نیز آسیب هایی برای کودک و نوجوان شما ایجاد کرده که در ادامه به این موارد می پردازیم:

نداشتن هویت اصلی و واقعی : افراد در شبکه های اجتماعی هویت واقعی نداشته و خود اصلی و حقیقیشان را نمایش نمی دهند. این نوع طرز فکر و باور بصورت ناخودآگاه در ذهن کودک و نوجوان شما ایجاد شده و آنها را از پیدا کردن هویت اصلی و واقعیشان دور می کند.

احساس تنهایی و افسردگی : وقت گذراندن های زیاد در اینترنت باعث شده تا کودکان و نوجوانان از دنیای واقعی غافل شده و دیگر نتوانند با دیگران به خوبی ارتباط برقرار کرده و دوستی های صمیمی و حقیقی داشته باشند. این موضوع منجر به بروز تنهایی در افراد شده و احتمال افسردگی را در آنها بالا می برد.

نداشتن خواب کافی : استفاده از اینترنت باعث شده تا فرد از زمان غافل شود و مدت های زیادی را به وقت گذراندن در شبکه های اجتماعی گذرانده و زمان خواب او به هم ریخته و خواب کافی و مطابق با زمان شبانه روز نداشته باشد. همچنین نور مصنوعی ساطع شده از وسایلی مانند گوشی و تبلت، منجر به اختلال خواب شده و استراحت کافی کودک و نوجوان شما را کم کرده و باعث می شود تا نیمه های شب بیدار بماند. این در حالیست که خواب در فرآیند رشد آنها تاثیر بسزایی دارد.

غیر اجتماعی شدن : یکی از معایب اجتماعی و بزرگ استفاده مداوم از اینترنت این است که افراد را از هویت اجتماعیشان دور کرده و آنها را در برقراری تعامل های اجتماعی ضعیف می کند. این افراد در پیدا کردن دوست با مشکل روبرو شده و دوستان صمیمی و واقعی نخواهند داشت که در نهایت باعث انزوا و گوشه گیری آنها می شود.

وابستگی شدید : مصرف زیاد اینترنت باعث وابستگی شدید فرد به آن شده و دیگر دنیای بدون اینترنت برای فرزندان شما سخت و غیر ممکن می شود. این اعتیاد و وابستگی تاثیرات زیادی بر سلامت جسم و روح افراد نیز داشته و اثرات سو زیادی بر روان آنها می گذارد.

آسیب در وضعیت جسمی : داشتن تحرک کم و ایجاد مشکلات در وضعیت سلامتی مانند خشکی چشم، تغییر در وضعیت ستون فقرات و چاقی از جمله مشکلات شایع در کودکان و نوجوانانی می باشد که بصورت مداوم از اینترنت و گوشی و تبلت استفاده می کنند. این اثرات در دوران بزرگسالی می تواند وضعیت سلامتی این افراد را به خطر اندازد.

قابلیت دستیابی به اطلاعات خصوصی والدین : کودکان ممکن است بدون آگاهی، اطلاعات شخصی و بانکی شما را در اختیار افراد سودجو قرار داده و به کارت های بانکی، عکس ها و اطلاعات شخصی شما از این طریق دست پیدا نمایند.

اثرات مخرب استفاده از اینترنت برای کودکان و نوجوانان

بیشتر بدانید : طرز برخورد با پسران در سن بلوغ

روش درست استفاده از اینترنت برای کودکان و نوجوانان چگونه است؟

از آنجایی که امروزه دنیای بدون اینترنت غیر ممکن می باشد، باید به جای حذف آن، از روشی سازنده و معقول استفاده نمود. انجام اقدامات زیر و داشتن نظارت و قانون گذاری درست در این زمینه می تواند تا حدود زیادی از اثرات سو استفاده از اینترنت کم کند.

• در هنگام استفاده از اینترنت فرزند خود را همراهی کرده و سعی کنید در این باره به او آموزش های لازم و درستی دهید
• اشتراک گذاشتن تصاویر خانوادگی و شخصی را برای او ممنوع کرده و دسترسی این موارد را برای او قطع نمایید
• به او درباره آسیب های ناشی از اشتراک گذاری اطلاعات شخصی آموزش داده و به او یادآوری کنید که هرگز رمزهای شخصی خود را در دسترس دیگران قرار ندهد
• به او این امکان و فضا را دهید که در صورت ایجاد مشکل در فضای مجازی آن را به شما اطلاع دهد
• سایت های مورد نیاز و مناسب برای کودک خود را علامت گذاری کرده که سریع و راحت به آنها دسترسی پیدا کند
• یکسری قوانین برای استفاده از اینترنت تعیین کرده و در اجرای آن دقیق و پایبند باشید
• به فرزندتان یاد دهید که تا زمانی که از شما اجازه نگرفته است، اجازه آشنایی با افراد غریبه در فضای مجازی را ندارد
• ساعات مشخصی را برای استفاده از اینترنت تعیین نمایید و در زمان پایان یافتن آن، گوشی یا تبلت را از فرزندتان تحویل بگیرید

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات کودکان و نوجوانان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462