دلیل خشم در کودک چیست؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خشم در کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

خشم در کودک به دلایل مختلفی ممکن است ایجاد شود که در واقع خشم در کودکان زمانی رخ می دهد که قادر نیستند حس های خود را تنظیم کرده و منجر به از دست دادن کنترل نفس می شود. خشم در کودک مانند بسیاری از حس های دیگر در انسان، برای داشتن زندگی مناسب و خوب لازم می باشد. این حس در مواقعی نیز دارای فایده برای ما بوده و در مواقع خطر و تهدید می تواند منجر به نجات جان فرد شود. خشم در واقع یک احساس ثانویه می باشد که ما برای حفاظت از خودمان و محافظت در برابر احساسات آسیب پذیر دیگر به خشم متوسل می شویم و منظور از ثانویه بودن این حس یعنی ممکن است ما قبل از خشم حس هایی مانند ترس، استرس یا ظلم را تجربه کرده و با پنهان کردن این حس ها منجر به بروز حس خشم شده ایم.

علت خشم در کودک چیست

بیشتر بدانید : پرخاشگری در کودکان

علت خشم در کودک چه می باشد؟

یکی از مهم ترین دلایل خشم در کودکان، یادگیری می باشد و در واقع کودکانی که دارای الگوهای رفتاری پرخاشگرایانه از سوی والدین و یا اطرفیانشان می باشند، مانند خود آنها این الگوها را تکرار و رفتار می کنند.

همچنین رفتار پرخاشگرایانه بخشی از مرحله رشد کودک می باشد، مخصوصا در کودکان نوپا و در کودکانی که سخن گفتن را آغاز کرده و میل شدید به استقلال پیدا می کنند، توانایی کنترل احساسات خود را نداشته و احساسات تکانه ای از جمله خشم در موقعیت هایی مانند گرسنگی، خستگی، ناامیدی، تشنگی و یا هر نوع احساس مبهمی، بصورت عصبانیت و خشم فیزیکی نشان داده می شود.

کودکان در کنار آن درک درستی از محیط اطراف خود نداشته و در مواقعی که احساساتی مانند خشم و نا امیدی را تجربه می کنند، دچار عصبانیت زیادی شده و به دیگران حمله کرده و یا افراد را کتک می زنند.

از جمله دلایل دیگری که منجر به خشم در کودک می شود به بیماری، از دست دادن پدر و مادر، جدایی والدین، تولد خواهر یا برادر و تغییر منزل میتوان اشاره کرد.

چه عواملی خشم در کودک را تحریک می کند؟

در مواقعی که کودک نمی تواند به خواسته خود رسیده و یا از او کاری را بخواهند که احساس کند مایل به انجام آن نمی باشد، منجر به بروز تحریک پذیری و خشم در کودک می شود. همچنین در مورد کودکان سایر موارد نیز با موضوعات خشم و بهداشت روان او همراه می باشد که از جمله این موضوعات اختلالاتی مانند ADHD، وسواس فکری، اوتیسم و سندروم تورت می باشد.

از دیگر موضوعاتی که احتمال می رود در بروز خشم در کودک نقش دارد، ژنتیک و موضوعات بیولوژیکی است. در کنار آن عوامل محیطی نیز نقش موثری در تحریک پذیری کودک و بروز خشم او نقش دارد که می توان به شیوه های فرزندپروری اشتباه مانند مجازات های سخت برای کودک و اختلال در عملکرد خانواده اشاره کرد.

مدیریت خشم در کودکان

بیشتر بدانید : بهترین مشاوره و راهنمایی پرورش کودکان استثنایی

راهکارهای مدیریت خشم در کودک چه می باشد؟

با کمک روش های زیر می توانید میزان خشم در کودک را مدیریت کرده و یا اجازه بروز آن به روش درست را دهید :

1605686149 communications به تخلیه خشم در کودک کمک نمایید : می توانید در مواقعی که کودکتان احساس خشم دارد به او در این زمینه کمک نمایید، روش هایی مانند مشت زدن به بالش، پرتاب کردن توپ و فشار دادن یک چیز نرم می تواند در خالی کردن خشم و عصبانیت درونی کودک موثر واقع شود. این روش ها می تواند به آرام شدن کودک شما کمک نماید، اما باید مراقب باشید که این کار خطرناک نباشد و همچنین برای خالی کردن خشم در کودک شما موثر واقع شود. اما این نکته را حتما به کودکتان آموزش دهید که در هنگام عصبانیت نباید به هیچ چیزی در اطرافش آسیب وارد نماید.

1605686149 communications به کودک خود مهارت حل مسئله را آموزش دهید : در زمان هایی که کودک شما آرام بوده و احساس بدی را تجربه نمی کند، به او مهارت حل مسئله و مواجه با مشکل را آموزش دهید. خیلی از مواقع خشم در کودک به دلیل ناتوانی در انجام کاری رخ می دهد و همچنین در مواقعی که کودک دچار خشم می شود، صحبت و گفتگو درباره آن با شما می تواند در کنترل و مدیریت آن به او کمک نماید.

1605686149 communications کودک را به حال خودش رها نکنید : در مواقع تجربه خشم در کودک، او را به حال خودش رها نکرده و به او نگویید انقدر به این کارت ادامه بده تا خسته شوی! این موضوع منجر به بیشتر شدن خشم در کودک می شود.

1605686149 communications صبور باشید : وقتی کودکتان عصبانی می شود او را تنبیه و توبیخ نکنید. این واکنش ها میزان خشم او را بیشتر می کند. به جای آن به او فرصت دهید و در طول مدت عصبانیت او در کنارش باشید، چرا که عصبانیت می تواند برای او ترسناک بوده و تنها گذاشتن کودک او را اذیت نماید. سعی کنید در این مواقع به نیازهای کودک خود توجه کرده، چرا که ممکن است دلیل کج خلقی او توجه نکردن بوده و او از این طریق اقدام به جلب نظر شما می کند. همچنین سعی کنید صحبت های کودک خود را بشنوید و او را درک نمایید.

1605686149 communications قوانینی را برای زمان عصبانیت تعیین نمایید : قوانینی برای مواقعی که کودکتان عصبانی می باشد به همراه خودش وضع نمایید و این قوانین را برای او شفاف توضیح دهید. مثلا می تواند این قوانین فریاد نزدن و پرت نکردن وسایل باشد. همچنین به کودک خود یادآور شوید که عصبانی شدن هیچ اشکالی ندارد، اما خشونت و پرخاشگری کار درستی نمی باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه خشم در کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462