چگونه مهارت های زندگی را به کودکان آموزش دهیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آموزش مهارت های زندگی به کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مهارت های زندگی و آموزش آن به کودکان برای چگونگی مراقبت آنها از خود و دیگران بسیار مهم بوده و برای رشد آنها به عنوان انسان های سالم، بسیار سازنده می باشد. مهارت های زندگی به کودکان کمک کرده تا شادی و موفقیت را در بخش های مختلف زندگی خود مانند مدرسه، زندگی و کار، تجربه نمایند. مهارت های زندگی در کلاس های مدرسه و آموزشی، یاد داده نشده و برای آن نیاز است تا کودکان مناسب با سن رشد خود، آنها را آموزش ببینند.

اهمیت آموزش مهارت های زندگی به کودکان

بیشتر بدانید : 11 تکنیک فرزند پروری برای والدین

مهارت های زندگی چه می باشد و تعریف آن چیست؟

اصطلاح مهارت های زندگی به توانایی هایی گفته می شود که فرد برای داشتن زندگی بهتر و بهره برداری بیشتر از آن، به این مهارت ها احتیاج دارد. در واقع هر نوع مهارتی که برای شما مفید باشد منجر به بهتر شدن کیفیت زندگی شما نیز می شود. مهارت های زندگی به شما کمک کرده که به مقابله درست و موثری با چالش های زندگی بپردازید. این مهارت ها در زمینه نحوه برقراری ارتباطات با دیگران، پردازش و شناسایی احساسات شما می باشد و با توجه به تعریف ارائه داده شده توسط سازمان بهداشت جهانی، مجموعه ای از توانمندی ها است، که یادگیری آنها منجر به ایجاد و سازگاری رفتارهای مثبت و سازنده در فرد می شود.

چگونه مهارت های زندگی به کودکان را آموزش دهیم؟

بیشتر بدانید : هدف از تربیت فرزند چیست | روش های تربیت اخلاقی

آموزش مهارت های زندگی به کودکان شامل چه مواردی است؟

مهارت های زندگی و آموزش آن به کودکان از جمله موضوعات ضروری در تربیت فرزند می باشد و این توانایی ها شامل مواردی مانند مدیریت بحران های زندگی و یا نحوه برقراری ارتباط با دیگران بوده که می تواند بر شرایط زندگی هر فرد تاثیرات زیادی را ایجاد نماید. آموزش های درست و مستمر در زمینه مهارت های زندگی به کودکان و از سنین پایین باعث شده تا آنها با مهارت های مهم زندگی آشنایی پیدا کرده و بتوانند به درستی با موانع و چالش های زندگی روبرو شده، تا آینده بهتر و با کیفیت تری را ایجاد نمایند.

از جمله مهارت های مهم که در هر بخشی از زندگی فرد باید آمادگی یادگیری و روبرو شدن با آن را داشته باشد، یادگیری است. یادگیری در هر بخشی از زندگی انسان وجود داشته و افراد باید آمادگی یاد گرفتن مهارت های مختلف را داشته باشند و از آنجایی که در دنیای در حال تغییر زندگی می کنیم، یادگیری یکی از موضوعات مهم در زندگی افراد است. در این بخش به مهارت های زندگی مورد نیاز در کودکان می پردازیم که شامل موارد زیر است :

1605686310 idea حل مسئله : از مهمترین مهارت های مورد نیاز برای کودکان توانایی حل مسئله و تصمیم گیری می باشد. از آنجایی که زندگی سرشار از مشکلات مختلف بوده، زمانی که با مشکلی برخورد می کنیم، باید توانایی سنجش موقعیت و شرایط را داشته و برای آن راه حل پیدا کنیم. برای آموزش مهارت حل مسئله به کودک می توانید با راهنمایی کردن به او کمک زیادی نمایید. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که در حین یادگیری حل مسئله، استقلال کودک در تصمیم گیری را نیز مد نظر داشته باشید. این موضوع نیاز به تکرار و تمرین داشته تا کودک بتواند در سنین بالاتر، با اعتماد به نفس بیشتر و بهتری برای مشکلات خود تصمیم گیری نماید.

1605686310 idea برقراری روابط اجتماعی : داشتن ارتباطات اجتماعی چه در دوران کودکی و چه در بزرگسالی موضوع مهمی می باشد. در روابط اجتماعی افراد قواعد اجتماعی، همدلی و همکاری کردن با یکدیگر را می آموزند. این مهارت در بزرگسالی نیز اهمیت زیادی داشته و به افراد در پیدا کردن دوست کمک زیادی می کند. روابط اجتماعی خوب باعث شده تا فرد در زمینه های کاری نیز پیشرفت کرده و مسیر موفقیت خود را هموارتر نماید. از آنجایی که انسان فردی اجتماعی می باشد، داشتن ارتباطات و مشارکت کردن با دیگران از نیازهای اولیه هر فرد است.

1605686310 idea مدیریت در زمان : زمان نیز از دیگر مهارت های مهم در سنین بزرگسالی می باشد که فرد به آن احتیاج پیدا می کند و با بزرگتر شدن فرد و بیشتر شدن مسئولیت هایش، او یاد می گیرد که زمان او از ارزش زیادی برخوردار بوده و باید برای آن برنامه ریزی نماید و به مدیریت آن بپردازد. کودکان نیز به این موضوع از زمان بچگی نیاز دارند تا بتوانند بین بازی ها، درس ها و کلاس هایشان، تعادل برقرار نمایند و این برقراری تعادل، مهارت مدیریت زمان را در آنها تقویت می کند.

1605686310 idea نه گفتن : دنیای کودکان ممکن است سرشار از تجارب مختلف و ارتباطات مثبت و یا منفی باشد و از آنجایی که این امکان وجود دارد تا در برخورد با موضوعاتی مانند زورگویی، بدرفتاری و خطر تجاوز قرار بگیرند، باید بتوانند هنر نه گفتن را بلد بوده که از اولین و مهم ترین آموزش های مهارت های زندگی به کودکان می باشد. این موضوع به کودک امکان تعیین حق و حقوق خود در شرایط نامناسب را می دهد و سبب دفاع او در برابر شرایط آسیب زا می شود و دید بازتری به فرد می دهد.

1605686310 idea تفکر نقادانه : تفکر نقادانه یعنی توانایی ارزیابی موضوع از زوایای مختلف. این موضوع به فرد کمک کرده که هر حرفی را به راحتی نپذیرد و یا در مواقعی که در شرایط خاصی قرار می گیریم، به خوبی از پس حل کردن آن بر آییم. تفکر نقادانه به کودک کمک کرده تا در موقعیت های اجتماعی پیش رویش، به راحتی تحت تاثیر دوستان و یا سایر افراد قرار نگرفته و توانایی بررسی موضوع از زوایای مختلف را داشته باشد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه آموزش مهارت های زندگی به کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462