روانشناسی برای مهاجرت | چگونه ذهنیت خود را برای مهاجرت آرام کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات مهاجرت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

مهاجرت و تصمیم به رفتن به یک کشور دیگر یکی از موضوعاتی بوده که بی شک بر تمامی جنبه های زندگی ما تاثیر زیادی دارد و می تواند سلامت روان ما را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد. مهاجرت یک تصمیم مهم و سختی بوده که چالش های زیادی را در زندگی ما به همراه خواهد داشت. در این راه احساساتی مانند تنهایی، دلتنگی برای خانه و محل زندگی مان، فرد را درگیر کرده و تحت تاثیر خود قرار می دهد. در کنار این مشکل، تطابق پیدا کردن با فرهنگ و محیط جدید نیز می تواند چالش های زیادی را به همراه داشته باشد. همچنین ایجاد تعادل بین زندگی حرفه ای و شخصی نیز از موضوعات مهم در مهاجرت است.

چه مشکلاتی در مهاجرت شایع می باشد؟

بیشتر بدانید : افسردگی بعد از مهاجرت و راه های کاهش آن

مشکلات شایع در مهاجرت چه می باشد؟

همانطور که پیش تر ذکر شد مشکلات مختلفی در زمینه های روحی، اجتماعی و شغلی برای فرد در زمان مهاجرت ایجاد می شود. در کنار آن برقراری ارتباط با مردم آن کشور و درک کردن مفاهیم فرهنگی آن نیز از جمله موضوعات استرس زا در پروسه مهاجرت است. این موضوع که شما در این مسیر تنها نبوده و هر فردی که تصمیم به مهاجرت می گیرد، دارای چنین مشکلاتی می باشد شما را برای کنار آمدن با این موضوعات بیشتر آماده می کند. این مسائل، عارضه نبوده و برای بیشتر مهاجرین اتفاق می افتد.

اما بهترین راه برای دوام آوردن در شرایط جدید، شناختن مسائل روانی پیش رو و آماده کردن ذهن قبل از مهاجرت می باشد. شما نیاز است تا با چالش های روانی که ممکن است در طول مسیر با آنها برخورد داشته باشید، آشنا شده تا بتوانید به بهترین شکل با آنها برخورد نمایید.

مشکلات شایع در مهاجرت

بیشتر بدانید : برای رهایی از غم غربت چه راهکاری موثر است؟

شایع ترین مشکلات مربوط به سلامت روان در مهاجرت چه می باشد؟

در مهاجرت دو موضوع به هم مرتبط بوده و نقش مهمی نیز دارند، یکی شرایط زندگی و دیگری مسائل سلامت روان می باشد. وقتی شما تصمیم به مهاجرت می گیرید، وارد یک زندگی و جامعه کاملا متفاوت و جدید می شوید که نیاز دارید تا به تعامل و تطابق با آن محیط بپردازید. در این راه چندین چالش روانی وجود داشته که می تواند بر روی زندگی شما تاثیرگذار باشد. این چالش ها می توانند در موارد مختلفی از زندگی مهاجران و خانواده های آنها اثر گذار باشد و در روانشناسی مهاجرت نیاز است تا به شناخت و آگاهی درباره 7 دسته مهم از موضوعات روانی رایج در مهاجرت پرداخته تا آمادگی ذهنی در اینباره را داشته باشید.

1. مشکلات مربوط به جامعه مهاجر : افرادی که مهاجرت می کنند، در جامعه مهاجر ممکن است با چالش هایی مانند تبعیض مواجه شوند و همچنین ممکن است با عبارتی مانند “به کشور خودت برگرد” روبرو شده که به حقوق اساسی و اعتبار آنها اثر می گذارد. همچنین یادگیری زبان کشور مقصد، دشواری پیدا کردن شغل، دسترسی محدود تر از خدمات بهداشتی و مشکلات مربوط به ویزا از جمله مسائل افراد مهاجر می باشد.

2. مشکلات سلامت روان : چالش های مهاجرت و همچنین دوری از اقوام و دوستان می تواند مشکلات مربوط به سلامت روان و یا بیماری های روانی را بیشتر نماید. همچنین افرادی که از نظر بیولوژیکی به بیماری های روانی حساس تر می باشند، بیشتر در معرض ابتلا به این نوع بیماری ها قرار می گیرند.

3. ترس از اشتراک گذاشتن مشکلات مربوط به سلامت روان : در برخی جوامع که داشتن مشکلات مربوط به روان یک نوع ناهنجاری محسوب می شود، افراد نسبت به بیان آن شرم داشته و همچنین مردان از اشتراک گذاشتن مشکلات و نگرانی های عاطفی خود اجتناب می کنند و این تصور وجود داشته که مردان باید قوی بوده و در نتیجه به دنبال راهکار و درمان مشکل خود نمی روند.

4. ترس از قضاوت : به دلیل افکار کلیشه ای و رایجی که درباره مهاجرت وجود دارد و تاثیرات منفی حاصل از آن، افراد مهاجر ممکن است خود را از جامعه هایی که به آنها تعلق دارند جدا کرده و بدین ترتیب شبکه های حمایتی خود را در این زمینه از دست می دهند.

5. نداشتن حس تعلق خاطر : برخی از مهاجرین در کشور جدید احساس تعلق داشتن نکرده و همچنین در کشور اصلیشان نیز حس می کنند که دیگر تعلقی ندارند و خارجی محسوب می شوند. این موضوع مهم که آنها حس می کنند که به هویتی تعلق ندارند، تاثیر زیادی بر روی سلامت روانشنان خواهد داشت.

6. ناتوانی در تطابق فرهنگی : داشتن آمادگی ذهنی در مهاجرت از اهمیت زیادی برخوردار است چرا که ناتوانی در تطابق فرهنگی یکی از موضوعات شایع در بین افراد مهاجر می باشد. این موضوع برای افرادی که به زبان کشور مقصد مسلط نمی باشند نیز بیشتر از دیگران قابل تشخیص است. ناتوانی فرهنگی و مراجعه نکردن به پیش روانشناس هم زبان، باعث شده تا فرد از مشکلات زیادی در این زمینه برخوردار شود.

7. استرس داشتن در مهاجرت : مهاجرت کردن به کشور جدید و ورود به محیطی تازه و دارای زبان دیگر می تواند همراه با استرس و فشار روانی زیادی باشد. از جمله مواردی که در ایجاد استرس مهاجران نقش دارد می توان به تبعیض و نژاد پرستی، احساس تنهایی، نگرانی های مالی و پیدا کردن شغل، چالش های مربوط به یادگیری زبان و فرهنگ جدید و دسترسی به پیدا کردن خدمات بهداشتی و اجتماعی می باشد که می تواند مهاجران را تحت تاثیر استرس زیادی قرار دهد. راهکار مناسب در این زمینه مشاوره گرفتن از یک روانشناس و درمانگر هم زبان می باشد که می تواند کمک زیادی در سلامت روان شما انجام دهد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه مشکلات مهاجرت

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462