روحیه مردان و زنان چه تفاوتی دارد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

روحیه مردان و زنان با یکدیگر تفاوت های زیادی داشته که همین تفاوت ها منجر به بروز مشکلات و عدم درک نشدن در روابط نیز می شود. مرد و زن علاوه بر داشتن تفاوت های فیزیکی متفاوت، از نظر شخصیتی نیز با یکدیگر فرق داشته و به همین دلیل هر کدام را متفاوت از همدیگر می کند. آشنا نبودن با این تفاوت ها و عدم آگاهی درباره آن باعث شده تا اختلافات زیادی بویژه در زندگی زناشویی بوجود آمده و زن و مرد را از یکدیگر دور نماید. ما در این مقاله قصد داریم تا به بررسی این ویژگی ها و تفاوت های روانشناختی بین زن و مرد بپردازیم.

روحیه مردان و زنان در چه مواردی است؟

بیشتر بدانید : چالش های رابطه چیست و چه نکاتی را در باید درباره آن بدانیم؟

روحیه مردان و زنان دارای چه تفاوت هایی می باشد؟

با وجود اینکه سالیان زیادی است که از جنبه های مختلفی به تفاوت های بین مردان و زنان پرداخته شده است، اما همچنان نیز این تفاوت ها بصورت کامل شناسایی نشده است. زن و مرد از نظر فیزیولوژی، جنسی، رفتاری، روحیات و شخصیتی با یکدیگر تفاوت های بارزی داشته که برای شناخت بهتر این موضوع، نیاز است تا حتما این موارد را دانسته و نسبت به آن آگاهی کسب نمایید. بخش زیادی از این تفاوت ها در همان ابتدای تشکیل ساختار بدنی و جنسی نوزاد و به واسطه ترشح هورمون های متفاوت در بدن دختران و پسران، صورت می گیرد. این هورمون ها نه تنها که از نظر تشکیل اندام جنسی بر روی بدن فرد تاثیر گذار می باشند، بلکه منجر به ایجاد تفاوت های شخصیتی و خلق و خویی در بدن زن و مرد نیز می شوند.

تفاوت های شخصیتی مردان و زنان

بیشتر بدانید : جبران اشتباهات زندگی زناشویی + راهکارهایی برای حل مشکلات زناشویی

تفاوت های مهم مرد و زن در جنبه های مختلف

همانطور که پیش تر اشاره شد، زن و مرد در جنبه های مختلفی با یکدیگر متفاوت می باشند که از جمله آنها به موارد زیر میتوان اشاره نمود :

1605686310 idea شخصیت و ویژگی های شخصیتی : شخصیت از ویژگی های بنیادین در هر فرد بوده که باعث شده تا زن و مرد را از یکدیگر متمایز نماید. این موضوع در جنبه های تفکر، سطح هیجانات و رفتار تفاوت هایی را ایجاد کرده و در تحقیقات صورت گرفته در این زمینه نشان داده است که مردان بطور کلی کنجکاو تر و زنان با احتیاط تر می باشند. همچنین مردان کلی نگر و زنان جزئی نگر تر بوده و جزئیات برای خانم ها اهمیت بیشتری دارد. میزان پرخاشگری در مردان به دلیل داشتن هورمون تستسترون بیشتر بوده و زنان از میزان رفتارهای مبنی بر افسردگی بیشتری برخور دارند. زنان به روابط و مردان به عدالت اهمیت بیشتری می دهند. این تفاوت ها به شکل قطعی نبوده و ممکن است در افراد مختلف، متفاوت باشد.

1605686310 idea میزان عواطف و احساسات : بروز احساس در زنان و مردان متفاوت از یکدیگر می باشد. با وجود اینکه بصورت کلی زنان را افراد احساسی تری می پندارند، اما مردان هم دارای پیچیدگی های احساسی زیادی بوده و تجربیات عاطفی مشابهی دارند. میزان هوش عاطفی مردان و زنان به یک اندازه بوده ولی زنان با احساسات خود بیشتر در ارتباط بوده و این در حالی است که مردان باید بر روی احساسات متمرکز شده تا بتوانند تجربه مشابهی از خانم ها را داشته باشند. این موضوع به تفاوت در مغز زنان و مردان مربوط بوده که در زنان ارتباط بین دو نیم کره چپ و راست قوی تر بوده و به راحتی می توانند بین حالت منطقی و احساسی مغز در حرکت باشند. این در حالی است که در مردان این ارتباط به این شکل قوی نبوده و به همین دلیل دسترسی به احساسات برای مردها، نسبت به زنان سریع و آسان نمی باشد.

1605686310 idea هیجانات : تفاوت های بین زن و مرد در جنبه تجربه هیجانات در آنها به دلیل تفاوت های فیزیولوژیکی آنها می باشد. در واقع مردان هیجاناتی مانند خشم و نا امیدی را بیشتر از افسردگی تجربه و بروز می دهند و در کنار آن هیجانات خود را برای افراد معدودتری بروز می دهند. زنان شدت هیجانات را سریع تر نشان داده و راحت تر می توانند هیجانات خود و دیگران را حس کرده و آسان تر نیز می توانند خود را با افکار و احساسات دیگران سازگار نمایند.

1605686310 idea میزان رشد اخلاقی : زنان بیشتر به روابط بین فردی اهمیت می دهند و از خود گذشتگی و احساس مسئولیت بیشتری نیز در رفتار خود دارند. مردان از توجه بیشتری نسبت به موضوع عدالت برخوردار بوده و استقلال و شایستگی، مبنایی برای قضاوت های اخلاقی آنها قرار می گیرد. در تحقیقات صورت گرفته پسران بیشتر از دختران از موضوعات اخلاقی سرپیچی می کنند و زنان بیشتر درگیر مسائل اخلاقی شده و نسبت به آن سختگیرتر می باشند.

1605686310 idea عشق : تفاوت در موضوع عشق و میزان عشق ورزیدن در بین مردان و زنان به تفاوت در نوع نگاه آنها به زندگی مربوط می شود. این موضوع در بروز عشق نیز تفاوت داشته و ابراز عشق و احساس در زنان با احساساتی مانند دلهره، حسادت و گریه کردن نیز همراه بوده و در مردان با احساس قدرت و تسلط بر روی شخص مقابل همراه می باشد. همچنین نوع نگاه زنان در موضوع عشق نسبت به مردان، تکیه گاه بوده و آنها را در جنبه حامی و مراقب می پندارند و مردان نیز در موضوع عشق دوست دارند تا قهرمان و حامی تصور شوند.

شناخت و آگاهی در این تفاوت ها به افراد کمک می کند تا در زندگی زناشویی و روابط بین فردی از شناخت بیشتری برخوردار بوده و دچار سو برداشت و اختلافات کمتری شوند. آگاهی درباره این تفاوت های روحی و شخصیتی برای هر زن و مردی نیاز بوده تا بتواند در درک و پذیرش بیشتری از جنس مخالف خود قرار گیرد.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فردی و زوجین

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462