با بی اشتهایی کودکان چکار کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بی اشتهایی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

بی اشتهایی کودکان یکی از مشکلات رایج برای پدر و مادرها می باشد و معمولا کودکان نسبت به غذایی که برایشان مفید است، بی میل بوده و واکنش منفی نشان می دهند. بی اشتهایی کودکان در بسیاری از مواقع منجر به نگرانی والدین می شود و گاهی دلیل آن عدم علاقه کودک به یک غذای خاص می باشد که این موضوع بی اشتهایی محسوب نمی شود. اما اگر نسبت به تمامی غذاها کودک این واکنش را داشته و این موضوع ادامه دار می باشد، دلیل دیگری برای آن وجود دارد. بی اشتهایی کودکان به مدت طولانی خطرناک بوده و ممکن است منجر به سو تغذیه و نرسیدن مواد غذایی لازم به بدن کودک شود. دلایل مختلفی منجر به کم اشتهایی و یا بی اشتهایی کودکان می شود که در این مقاله به بررسی علل آن و همچنین راهکارهای مورد نیاز در اینباره می پردازیم.

علت بی اشتهایی کودکان چیست؟

بیشتر بدانید : بهترین مشاور تربیت کودک در جنوب تهران

علت بی اشتهایی کودکان چه می باشد؟

به کاهش غیر طبیعی میل کودک به غذا و دوری از هر نوع غذا خوردن، بی اشتهایی گفته می شود. اگر در این زمینه از روش ها و درمان های مختلفی استفاده کرده، اما همچنان کودک شما بی اشتها می باشد، باید به فکر درمان جدی برای آن بوده، چرا که ممکن است نشان دهنده یک بیماری عفونی و یا مشکل داخلی باشد.

هر دلیلی می تواند دلیل بی اشتهایی کودکان باشد، حتی نوع رفتار پدر و مادر نیز در این زمینه تاثیرگذار است. الگوی تغذیه پدر و مادر نیز می تواند در این موضوع دخیل باشد. اما بطور کلی میزان اشتهای کودکان تحت تاثیر سن، رژیم غذایی، سطح انرژی و محیط تغییر می کند. از جمله دلایل بی اشتهایی کودکان به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

• بیماری هایی مانند تب، اسهال یا مسمومیت منجر کم شدن میل کودکان می شود
• استرس، بحث در خانواده، دعوا با دوستان و یا خواهر و برادر، حادثه ناگوار و هر نوع موضوع استرس زایی
• افسردگی در کودکان منجر به کم اشتهایی و کاهش وزن در آنها می شود
• عوارض جانبی برخی از داروها مانند آنتی بیوتیک ها
• یبوست که به دلیل کم کار کردن روده ها ایجاد می شود منجر به کم اشتهایی کودکان شده و یکی از علت های مطرح در این زمینه است
• خوردن میان وعده قبل از وعده اصلی و یا نزدیک به آن
• تنبیه والدین با غذا منجر به بیزار شدن کودک و کم شدن اشتهای او می شود
• خواب طولانی
• وابستگی کودکان زیر 2 سال به شیر مادر

راهکار درمان بی اشتهایی کودکان

بیشتر بدانید : نقش پدر در تربیت فرزند چه اهمیتی دارد؟

راهکارهای درمان بی اشتهایی کودکان

1. عصبانی نشوید : اگر کودک شما به درستی غذا نمی خورد و شما را نگران و عصبانی می کند، خونسرد باشید و این ناراحتی را در رفتار، صدا و صورت خود نشان ندهید. واکنش نشان دادن به بی اشتهایی کودکان و غذا نخوردن آنها منجر به توجه کردن به آنها شده و حتی با اینکه این توجه از نوع منفی می باشد، اما باعث شده تا باز کودک به این رفتار ادامه دهد.

2. در جلوی کودک درباره غذا نخوردنش صحبت نکنید : این موضوع که شما نگران غذا نخوردن فرزندتان می باشید طبیعی است اما مراقب صحبت های خود در این زمینه باشید. چرا که صحبت کردن در این زمینه در جلوی کودک شما باعث شده تا او احساس کند که کارش مورد توجه قرار گرفته و به غذا نخوردنش ادامه می دهد.

3. به غذا خوردن او واکنش نشان داده و او را تشویق نمایید : حتی اگر کودک شما در هنگام صرف غذا تنها مقداری از آن را خورد، او را بابت اینکار تشویق نمایید و تنها توجه به غذا نخوردن فرزندتان نداشته باشید.

4. بگذارید تا سر سفره بماند : هرگز کودک خود را مجبور به خوردن غذا نکنید و به جای آن برای درمان بی اشتهایی او کاری انجام دهید. همچنین در صورتیکه او مایل به خوردن غذا نمی باشد، از کودک بخواهید تا با شما بر سر سفره غذا بنشیند. از او بپرسید که هروقت میل به خوردن غذا نداشت به شما اطلاع دهد تا بشقاب او را بردارید. همچنین به زمان گرسنه شدن فرزندتان در طول روز دقت کنید تا بر حسب آن زمان خوردن شام و ناهار را تنظیم نمایید.

5. به روش بازی کردن پیش ببرید : سعی کنید از کودک بخواهید که طعم غذاها را حدس بزند. بطور مثال از او بخواهید که چشمانش را بسته و مزه غذایی را که می چشد را بگویید. همچنین می توانید با تزئینات بچه گانه و زیبا، علاقه کودکتان به غذا را بیشتر نمایید.

6. با او آشپزی کنید : برای تشویق کردن فرزندتان به غذا خوردن می توانید از او در انجام کارهای ساده و بی خطر آشپزی کمک بگیرید. به عنوان مثال تخم مرغ ها را بدهید او بشکند، یا سس سالاد را او بریزد و یا در چیدن سفره به شما کمک نماید. بعد به همه اعلام کنید که غذای امروز دست پخت شما و او می باشد. بدین صورت انگیزه کودکتان را در خوردن غذا بیشتر می کنید.

7. از بچه ها درباره غذای آن روز نظرخواهی نمایید : برای درمان بی اشتهایی کودکان گاهی می توانید به آنها اجازه دهید تا غذای آن روز را انتخاب نمایند. وقتی کودک ببیند که مورد توجه قرار گرفته و نظرش اعمال شده است، علاقه و انگیزه بیشتری برای خوردن غذا پیدا می کند. می توانید چند گزینه به او بدهید تا یکی از آنها را انتخاب نماید و بابت انتخاب غذای سالمش او را تشویق نمایید. از این طریق کودک احساس دیده شدن و توجه گرفته و به جای توجه منفی از طریق غذا نخوردن، توجه مثبتی را دریافت می کند.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بی اشتهایی کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462