فرزندپروری چیست و نقش والدین در رشد و موفقیت کودک چه می باشد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فرزند پروری و تربیت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

فرزندپروری چیست؟ یکی از اصول مهم و مباحث لازم برای هر پدر و مادری می باشد که باید در آن مهارت ها و اطلاعات مورد نیازشان را کسب نمایند. از آنجایی که والدین نقش به سزا و موثری در زندگی فرزندان و آینده شان دارند، باید در این زمینه از روش های اصولی و درست در تربیت کودکان استفاده کرده تا فرزندان آینده بهتر و شخصیت مطلوب تری را بدست آورند. فرزندپروری یک اصول بین المللی و درست می باشد که به والدین کمک می کند تا رفتارهایی مناسب با سن و شخصیت کودک داشته و زندگی بهتر و سالم تری را برای فرزندشان رقم زنند.

این موضوع را همواره مد نظر داشته باشید که کودکان در هر زمینه ای مانند شما رفتار کرده و شما را الگوی خود قرار می دهند. بنابر این اینکه شما چگونه آموزش می دهید، به اندازه ای که شما چطور رفتار می کنید، مهم نمی باشد. والدین می توانند به عنوان رابطی برای ارتباط کودک با جهان بوده و به جای سوق دادن و جهت دهی او به سمت خاصی، به کودکشان استقلال لازم را داده تا بتواند مسیر دلخواهش را در زندگی پیدا نماید.

فرزند پروری در تربیت فرزند چه کمکی می کند؟

بیشتر بدانید : تربیت کودک 4 تا 6 سال به چه صورت است؟

فرزند پروری به والدین چه کمکی می کند؟

فرزند پروری روشی کار آمد و صحیح برای تربیت کودک شما می باشد و در آن چهار مسئولیت اصلی برای والدین در نظر گرفته شده است که شامل موارد زیر می باشد :

• ارتقا دادن احساسات عاطفی در کودک
• حفظ کردن ایمنی و سلامت کودک
• آموزش دادن مهارت های اجتماعی به کودک
• آماده کردن کودک از نظر فکری

درباره فرزند پروری 4 موضوع از اهمیت زیادی برخوردار است :

• اهمیت دادن که به معنی نشان دادن محبت و پذیرش است
• ثبات که به معنی حفظ محیط بصورت پایدار است
• انتخاب که به معنی اجازه دادن به کودک برای داشتن استقلال فردی می باشد
• عواقب آن، که به معنی اعمال پیامدهای انتخابی مثبت یا منفی می باشد

نقش والدین در تربیت کودک

بیشتر بدانید : مشاوره تلفنی راه غلبه بر ترس از تاریکی کودکان

نقش والدین در رشد کودکان چه می باشد؟

والدین در چند زمینه نقش بسیار پر رنگ و مهمی برای کودکان داشته و در رشد و موفقیت آنها تاثیرگذار می باشد. این زمینه ها شامل موارد زیر است :

up arrow 2 رشد مهارت های کودک : والدین می توانند نقش مهم و چشم گیری در تقویت رشد ذهنی، جسمی، روحی و شناختی کودک خود داشته و در این راه نباید عقب نشینی کرده و مختص به سن خاصی بدانند.

up arrow 2 باورهای کودک را شکل می دهند : کودکان در طول مراحل رشد خود و رسیدن به مرحله بزرگسالی در خانواده بزرگ شده و عضوی از آن می باشند. در طول این مدت باورهای مختلفی در ذهن آنها درباره موضوعات اجتماعی، مذهبی، فرهنگی و رفتاری شکل می گیرد که والدین در شکل گیری آن نقش بسیار مهم و پر رنگی دارند. کودکان در سنین پایین قادر به تشخیص درست و نادرستی این باورها نبوده و هر آنچه که از پدر و مادر خود در این زمینه یاد می گیرند را الگو برداری می کنند، بنابر این باورهای آنها ریشه در باورهای ایجاد شده توسط والدینشان دارد.

up arrow 2 راهنمایی و حمایت والدین : پدر و مادر می توانند در تشویق و حمایت کودکان نقش بسیار پر رنگی داشته و باعث راهنمایی و هدایت او در مسیرهای مختلف زندگی فرزندشان شوند. بنابر این به عنوان اولین اجتماع کوچکی که کودک در زندگی خود تجربه می کند، تاثیرات پدر و مادر و حمایت و تشویق آنها می تواند در میزان موفقیت ها و عزت نفس او بسیار موثر واقع شود.

up arrow 2 رشد فیزیکی کودک : تغذیه درست، سالم بودن، داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش کردن از جمله مواردی بوده که پدر و مادر در آن نقش بسزایی داشته و با راهنمایی های درست کودک و تغذیه اصولی آن می توانند سلامت فرزندشان را در طول زندگی و رسیدن به مرحله بزرگسالی تامین نمایند.

up arrow 2 رشد ذهنی کودک : آموزه های والدین درباره موضوعات مختلف و راه های کنار آمدن با مشکلات و پیدا کردن راه حل برای آن می تواند به رشد ذهنی کودک کمک زیادی کرده و او را در برابر مفاهیمی مانند شکست، قوی تر نماید. همچنین آموزش نظم در زندگی و مفهوم جایزه و تنبیه نیز از مواردی است که توسط والدین به کودکان یاد داده می شود. بنابر این والدین در شکل گیری و رشد ذهنی کودکان نقش پر رنگی دارند.

up arrow 2 رشد معنوی : یادگیری مفاهیم اخلاقی و انسانی از دیگر موضوعاتی است که توسط والدین به فرزندان آموزش داده می شود. ارزش های اخلاقی درست، احترام به حقوق دیگران، بخشندگی، مهربانی و اصول رفتاری از جمله مواردی است که توسط والدین آموزش داده می شود.

up arrow 2 رشد و توسعه مهارت های اجتماعی : نحوه معاشرت با دیگران، پیدا کردن دوست، حل مسئله و داشتن تعاملات درست و اصولی نیز از جمله مواردی است که توسط پدر و مادر به فرزند آموزش داده شده و باعث تقویت مهارت های اجتماعی و کارهای گروهی در او می شود.

up arrow 2 رشد و توسعه مهارت های شناختی : شناخت مشکلات، روش های حل مسئله، مدیریت کردن موقعیت ها، نظم و سازمان دهی کردن موضوعات، مدیریت زمان و حل مشکلات با کمک روتین های ساده در زندگی نیز توسط والدین به فرزندان آموزش داده می شود.

بدین ترتیب کودکان می توانند با کمک این آموزه ها پاسخ های بهتر و مناسب تری را نسبت به مشکلات و بحران های خود داشته و بطور کلی در صورت داشتن تربیت درست و فرزندپروری اصولی، کلیه آموزه های مورد نیاز برای رفتن به اجتماع بزرگ تر را پیدا کرده و در زندگی آینده خود از انتخاب ها و روش زندگی سازنده تری برخوردار می شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه فرزند پروری و تربیت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462