با کودک ترسو چکار کنیم؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

از آنجایی که ترس یکی از حس های ما بوده و به عنوان یکی از راه های بقای انسان شناخته می شود، وجود ترس به حفظ سلامت و جان افراد کمک کرده و انسان را از خطرات دور می کند. ترسیدن کودک از بسیاری از چیزها در زمان کودکی بسیار طبیعی و نرمال می باشد، اما در مواقعی که بیش از اندازه بوده و منجر به ایجاد کودک ترسو شود، می تواند او را از انجام بسیاری از فعالیت های زندگی منع کرده و مانع از لذت بردن کودک شود. در این مقاله به ویژگی های کودک ترسو پرداخته و اینکه برای درمان ترس در کودک ترسو چکار باید انجام دهیم.

راه های درمان کودک ترسو

بیشتر بدانید : چگونه اعتماد به نفس در کودکان را افزایش دهیم؟

راهکار درمان و مواجه با کودک ترسو چه می باشد؟

اگر متوجه این موضوع شده اید که ترس کودک شما مربوط به سن او نبوده و فراتر از آن می باشد که تبدیل به یک کودک ترسو شده است، در شیوه رفتار با او نیاز است تا این نکات را رعایت نمایید تا بتوانید در کنار گذاشتن از ترس های او، کودکتان را یاری دهید :

1605686310 idea کودک ترسو را بدون اطلاع او با ترس هایش روبرو نکنید : سعی نکنید به اجبار و بدون اطلاع دادن به کودک ترسو، او را با ترس هایش مواجه نمایید. این یکی از اشتباهات بزرگ در این زمینه می باشد که نه تنها که به کودک ترسو شما کمکی نمی کند، بلکه منجر به بیشتر شدن ترس ها و خارج شدن، کنترل ترس هایش می شود. به جای این کار باید شرایط را برای کودک ترسو فراهم کرده که احساس کند بر روی موقعیت تسلط داشته و خطری او را تهدید نمی کند.

همچنین پیش از آنکه کودک ترسو را با عامل ترس آور روبرو نمایید، از او بپرسید که دوست دارد در چنین شرایطی قرار گیرد یا نه؟ می توانید از او بپرسید که هر زمان که احساس راحتی دارد به شما اطلاع داده و در این زمینه عجله نکرده و او را تحت فشار قرار ندهید. این موضوع را در نظر داشته باشید که کودک ترسو ممکن است در ابتدای کار رضایت داشته و در میانه راه پشیمان شود. پس در این زمینه او را درک کرده و حوصله داشته باشید. تنبیه کردن کودک ترسو در چنین مواقعی اشتباه بوده و علاوه بر اینکه میزان ترس او را افزایش می دهد، حس عدم حمایت از سمت والدین نیز به او دست می دهد.

1605686310 idea در کنار کودک ترسو بمانید و با او همراه باشید : وقتی که کودک ترسو با روبرو شدن به ترسش رضایت داده است، سعی کنید تا همراه او مانده و به او اطمینان دهید که در کنار او می مانید. در اعتماد او به خودتان کوتاهی نکرده تا کودک ترسو با توجه به حمایت شما، این خاطر جمعی را پیدا کرده که تاثیر زیادی نیز بر روی اعتماد به نفس او و افزایش میزان شجاعتش دارد. همچنین تشویق کردن و حمایت کلامی نیز می تواند برای کودک ترسو تاثیر زیادی داشته و قدرت زیادی به او برای مواجه شدن با عامل ترسش می دهد.

1605686310 idea از داستان ها استفاده نمایید : برای کودک ترسو، تعریف کردن داستان هایی که دارای شخصیت های شجاع می باشند، تاثیر زیادی بر روی کم کردن میزان ترس و وحشت کودک دارد. نیازی نیست که بصورت مستقیم به ترس کودک اشاره نمایید، پیام داستان اهمیت مطلب را بیان می کند. در داستان ها و کارتن ها، قهرمان های زیادی وجود داشته که ویژگی مشترک همه آنها شجاعت می باشد. می توانید به کودک ترسو خود بگویید که او نیز یک قهرمان بوده و می تواند مانند یک قهرمان با ترس خود مواجه شود.

1605686310 idea خود شما نیز شجاع باشید : از آنجایی که الگوی اصلی کودکان، والدین آنها می باشند. در مواقعی که کودک ترسو دارای والدین شجاعی باشد، با تقلید کردن و الگو برداری از آنها می تواند در رفع ترس های خود تلاش کند تا شبیه به والدین خود شود. بهترین راه برای بهبودی ترس در کودکتان نیاز است تا خودتان شجاع باشید.

1605686310 idea از مشاور کودک کمک بگیرید : برای بهبود شرایط کودک ترسو خود می توانید از روانشناس کودک کمک بگیرید. مشاوره در این زمینه می تواند تاثیر زیادی به همراه داشته باشد.

1605686310 idea در این راه صبور باشید : برای بدست آوردن نتیجه بهتر و بیشتر نیاز است تا در برابر کودک ترسو، صبور باشید. الویت شما باید بهبود شرایط فرزندتان باشد و نه سریع تر شدن شرایط درمان او. در این زمینه می توانید از یک درمانگر کمک گرفته تا بهترین تصمیمات را متناسب با سن کودک انجام دهید.

دلیل ترس در کودکان

بیشتر بدانید : با وابستگی بیش از حد کودک چکار کنیم؟

دلایل ترس در کودک ترسو چه می باشد؟

ترس در کودکان دلایل مختلفی داشته و در این زمینه ویژگی های شخصیتی و ارثی نیز نقش زیادی داشته که بعضی از آنها را شجاع تر و بی باک تر و بعضی دیگر را محافظه کار تر به دنیا می آورد. اما هیچ کودکی ترسو به دنیا نمی آید و به همین دلیل نیاز است تا برای غلبه بر ترس کودکتان، ابتدا دلیل و نقطه شروع آن را پیدا نمایید. از جمله مواردی که ممکن است در ترسو شدن کودک ترسو نقش داشته باشد به موارد زیر میتوان اشاره کرد :

1605686149 communications ترس به دلیل عدم امنیت : از بین رفتن حس امنیت در کودک می تواند یکی از دلایل ترسو شدن کودک می باشد.

1605686149 communications ترس از جدایی از والدین : کودکانی که به دلایلی مانند رفتن به مهد کودک و یا مجبور شدن به دوری از والدین، از آنها فاصله می گیرند، دچار ترس می شوند.

1605686149 communications ترس به دلیل دیدن موضوعی ترسناک : دیدن فیلم و یا صحنه ترسناک می تواند بصورت غیر مستقیم منجر به بروز ترس در کودکان شود.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه ترس در کودکان

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462