علت حسادت در کودکان چه می باشد؟

جهت مشاوره تلفنی در زمینه حسادت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

حسادت در کودکان بسیار شایع و مطرح می باشد و به دلیل صریح و صادق بودن کودکان در بیان احساسات خود، این موضوع به راحتی و وضوح در آنها مشخص می شود. بنابر این اکثر خانواده ها شاهد حسادت در فرزند خود بوده و معمولا در خانواده هایی که چند فرزند دارند، حسادت بین کودکان رایج تر و متداول تر می باشد. با اینکه حسادت یک موضوع معمول و عادی در کودک است، اما در خیلی از مواقع خانواده ها را نگران کرده و ذهن آنها را برای پیدا کردن راهکار و کم شدن آن، مشغول می کند.
به بیان دیگر و از منظر روانشناسی، حسادت یعنی نوعی درخواست کودک برای توجه و محبت از افراد مهم زندگی اش، در مواقعی که احساس کمبود این نیازها را در وجودش می کند.

حسادت کودکان

بیشتر بدانید: نکات مهم و کاربردی درباره تربیت کودک 

چه عللی منجر به بروز حسادت در کودکان می شود؟

کودکان به شدت بر روی مادر خود حساس می باشند و افراد مهم زندگی او، والدین و خواهر و برادرهای کودک است. در مواقعی که مادر به یکی دیگر از اعضای خانواده توجه و محبت بیشتری کرده و این نوع توجه، نیازه کودک می باشد، بصورت ناخودآگاه کودک نسبت به آن حسادت کرده و حتی ممکن است برق حسادت در چشمانش قابل مشاهده باشد. در واقع حسادت از سخت ترین و ناخوشایندترین حس هایی می باشد که یک کودک تجربه می کند. تجربه این حس برای کودکان مانند ترس از دست دادن یکی از افراد مهم زندگی اش می باشد و به همین دلیل منجر به استرس و اضطراب در او شده و احساس مهم نبودن و ارزش نداشتن به کودک می دهد و حس او نسبت به کسیکه توجه والدینش را به خود جلب کرده است، بصورت احساس خشم و عصبانیت می باشد.
بطور کلی عوامل زیر منجر به بروز حس حسادت در کودکان می شود.

1605686310 idea توجه و محبت بیش از حد: وقتی میزان محبت و نوازش شما به کودکتان بیش از اندازه معمول و طبیعی باشد، کودک شما بر روی والدین خود حساس شده و به یک فرزند حسود تبدیل می شود. در واقع توجه و محبت زیاد شما به کودک احساس برتری نسبت به دیگران را می دهد و در مواقعی که این حس به دلیل توجه والدین به شخص دیگر، گرفته می شود، او احساس ناامنی و در نهایت حسادت می کند.

1605686310 idea مقایسه کردن کودک: یکی از موارد مهمی که منجر به بروز حس حسادت در فرزند شما می شود، مقایسه کردن او با همسالان و کودکان دیگر می باشد. این طرز فکر غلط وجود دارد که مقایسه کودک با خواهر یا برادر و یا دوستان او منجر به حس رقابت در کودکتان می شود، این در حالیست که نه تنها اعتماد به نفس کودک را پایین می آورد، بلکه احساس رقابت ناسالم را در او ایجاد می کند.

1605686310 idea انتظار زیاد کودک: در فرزندانی که تمام توجه و محبت والدین را برای خود دانسته و انتظار دارن که همه چی برای آنها بوده و توجه و محبت والدین صرفا برای آنها باشد، در مواقعی که این توجه ها به سمت دیگری می رود، حسادت می کنند.

1605686310 idea داشتن حس حسادت به خواهر یا برادر خود: حسادت در بین خواهر و برادر کوچک تر یا بزرگ تر بسیار در کودکان رایج می باشد. از آنجایی که هر کدام از فرزندان در تلاش برای بدست آورن نظر و توجه والدین به خود می باشند، در مواقعی که احساس خطر کرده و یا توجه کافی را دریافت نمی کنند، حسادت کرده و نسبت به خواهر یا برادر خود احساس خشم دارند. این موضوع در مواقعی که فرزندی در خانواده به دنیا می آید، بسیار رایج تر می باشد.

بیشتر بدانید: افسردگی در کودکان

درمان حسادت در کودکان

راه های درمان حسادت در کودکان چیست؟

برای برخورد حس حسادت در کودکان، راه حل ایجاد شده توسط شما باید کاملا به جا و مناسب بوده تا تاثیر مثبتی در کاهش میزان حسادت داشته باشد. در واقع برخورد درست شما با حسادت باعث شده تا تاثیر نامطلوبی بر روی فرزندتان نداشته باشد. در زیر به چند راه حل برای مقابله با حسادت در کودکان اشاره می کنیم.

1605686149 communications به حرف های فرزندتان گوش دهید: گاهی حسادت در کودکتان به دلیل ترس ها و نگرانی هایش در از دست دادن شما می باشد. بنابر این نیاز است تا نگرانی ها و دلایل او برای انجام چنین رفتاری را گوش کرده و با کودک خود وقت بیشتری را بگذرانید.

1605686149 communications حس های منفی او درباره خودش را به احساسات مثبت تبدیل نمایید: ممکن است دلیل حسادت در کودک شما بخاطر مقایسه خودش با دوستان و یا خواهر و برادرش باشد و در اینباره احساس ضعف می کند. در این مواقع نقاط مثبت و قوت او را به فرزندتان یادآوری نمایید تا از خود احساس بهتری داشته باشد.

1605686149 communications به او کمک کنید: به جای سرزنش کردن و دادن حس بد که چرا فرزندتان به دیگران حسادت می کند، به او کمک کنید تا از این موقعیت عاطفی دشوار عبور کرده و احساساتش را به رسمیت بشمارید.

1605686149 communications از مقایسه کردن دوری کنید: مقایسه کودکتان در دیگران به او حس بی ارزشی و ناتوانی می دهد و این موضوع باعث شده تا توانایی ها و استعداد های خود را ندیده و یا آنها را کوچک و بی ارزش بشمارد. به جای تمرکز ذهنتان بر روی دیگران، مهارت های فرزند خود را کشف کرده و آنها را توسعه دهید. ممکن است فرزند شما در زمینه درسی نمرات خوبی بدست نیاورد، اما استعداد و توانایی او در یک رشته ورزشی بیشتر باشد. او را بخاطر ضعیف بودن در درس هایش شماتت نکنید و استعداد و توانایی اصلی فرزندتان را نادیده نگیرید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه حسادت کودک

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462