طرز برخورد با پسران در سن بلوغ

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بلوغ پسران

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

پسران در سن بلوغ دارای تغییر و تحولات چشم گیری می باشند و البته تغییرات بلوغ چه در دختران و چه در پسران کاملا محسوس و قابل مشاهده است. تربیت فرزند در سن بلوغ یکی از مراحل سخت و چالش بر انگیزی می باشد که ذهن هر پدر و مادری را به خود درگیر می کند. این موضوع باعث شده تا تعارضاتی نیز بین والدین و فرزندان صورت گیرد و منجر به فاصله گرفتن آنها از یکدیگر شود. پس درک فرزندتان در این سن از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده و می تواند منجر به کمتر شدن این مشکلات شود. بهتر است قبل از وارد شدن به این سن شما اطلاعات مناسبی را در زمینه نحوه برخورد با فرزند پسر خود و همچنین نشانه های شروع بلوغ آن داشته باشید. در این مقاله قصد داریم تا به بررسی موضوعاتی در این مورد بپردازیم.

پسران در سن بلوغ

پسران در سن بلوغ چه تغییراتی می کنند؟

بلوغ مرحله ای تکامل و رشد نوجوانان می باشد که با هجوم زیاده هورمون ها به بدن آنها شروع می شود. این هورمون ها بر همه بخش های فیزیکی، جنسی، رفتاری و خلق و خوی آنها اثر گذاشته و در همه این موارد تغییرات مشهودی را برای پسران ایجاد می کند. آگاهی داشتن در این زمینه چه برای والدین و چه برای فرزند امری ضروری بوده و نیاز است که قبل از وارد شدن به سن بلوغ، از این موضوعات اطلاعات کافی داشته باشد. پسران دیرتر از دختران وارد سن بلوغ شده و معمولا در بازه سنی 14 تا 16 سالگی به بلوغ می رسند. والدین می توانند در این بین با رفتار و نوع تربیت خود، تاثیر مستقیم و با کیفیتی در این دوران داشته باشند.
تغییرات در جنبه های مختلفی شکل گرفته که از جمله تغییرات فیزیکی میتوان به رشد قد، دو رگه شدن صدا، در آوردن موهای زائد و موی بدن، رشد موی صورت، رشد اندام جنسی و آکنه اشاره کرد.
تغییرات خلق و خویی نیز دچار تحولات زیادی شده و از جمله آنها حالت هایی مانند افسردگی، پرخاشگری، میل به تنهایی، میل به مستقل شدن، نیاز به داشتن مرز شخصی، گفتگوی کمتر با والدین، مخالفت کردن با پدر و مادر و حس درک نشدن اشاره کرد.
تغییرات بلوغ در هیچ زمان دیگری در زندگی فرد اتفاق نیافتاده و صرفا مربوط به این دوران می باشد، بنابر این نیاز است تا با صبوری و آگاهی بیشتر، این دوران را به خوبی بگذرانیم.

نحوه صحبت کردن با پسران در سن بلوغ

نحوه برخورد صحیح والدین با پسران در سن بلوغ

پسران در این سن از هر موقع دیگری حساس تر شده و از گوش کردن به نصایح و توصیه های همیشگی بیزار و گله مند می باشند، آنها در این بین بیشتر به دوستان خود تمایل داشته و حس می کنند که آنها بیشتر درکشان کرده و برایشان امن تر و قابل اعتماد تر می شوند. بهتر است قبل از رسیدن به این مرحله درباره این تغییرات با فرزند خود صحبت کرده و صمیمیت و گفتگو را با او افزایش دهید تا در زمان بلوغ و رسیدن به این حالات روحی، او بتواند با شما رابطه بهتری را برقرار نماید. خرید کتاب و یا فیلم های آموزنده نیز می تواند در این راه برای شما و فرزندتان مفید واقع شود.
سعی کنید در صورت نیاز پسرتان به استقلال، این شرایط را تا جای ممکن برای او فراهم سازید و به او این اطمینان را بدهید که به خوبی می تواند از پس تمامی مسئولیت ها و کارهای محول شده بر روی دوشش، برآید. تمایل پسران به داشتن استقلال گاها منجر به ایجاد رفتارهای عجیب و پرخاشگرایانه از سوی آنها می شود. غالبا دست به کارهای پر خطر و ماجراجویانه زده و ریسک بالایی را انجام می دهند.
همچنین به دلیل ترشح بالای هورمون تستوسترون در بدن آنها، تغییرات بدنی زیادی داشته و رشد موهای صورت و اندام جنسی را به همراه دارد. یکی از تفکرات غالب در این دوران این است که همه کس در این دنیا اشتباه می کنند و تنها آنها هستند که حرف درست را می زنند.

نحوه صحبت کردن با پسران در سن بلوغ

با توجه به حساسیت بالای این دوران و داشتن تغییرات زیاد، نیاز است که والدین قبل از اینکه فرزندشان با حجم بالایی از این احساسات و تغییرات روبرو شود، او را در جریان این موضوعات قرار داده و ذهن فرزند خود را نسبت به این جریان ها آماده نمایند. در این بین نیاز است تا نکات مهمی را درباره رفتار خود با فرزند پسرتان در سن بلوغ رعایت نمایید.
1605686310 idea با پسر خود در سن بلوغ ارتباط بیشتر و صمیمی تری برقرار کنید و سعی کنید تا دوست و حامی او باشید. هر چه این رابطه بهتر و واقعی تر باشد، احساس او نسبت به درک شدن از سمت والدینش بیشتر شده و حس و حال بهتری را تجربه می کند.
1605686310 idea برای او حد و مرزهای مشخص و واقع بینانه ای را تعیین کنید و از عواقب آنها فرزندتان را مطلع سازید. توجه داشته باشید که صحبت های شما جنس سرزنش و نصیحت گونه نداشته باشد.
1605686310 idea حامی و پشتیبان پسر خود باشید. حتی اگر او مرتکب خطا و یا اشتباه بزرگی شد او را نصیحت نکنید و با رفتارهای والدانه سعی در تنبیه و توبیخش نداشته باشید، چرا که این موضوع منجر به دور شدن بیشتر او از شما شده و درصد خطایش را بالا می برد.
1605686310 idea  به نیازهای مالی فرزندتان توجه کرده و سعی در بر آورده کردن آن داشته باشید.
1605686310 idea برای حریم شخصی او احترام قائل شده و بدون اجازه وارد اتاق و یا مکان استراحتش نشوید.
1605686310 idea اعتماد او را جلب کنید و در این راه همواره امین و راز دار او بوده و رازهای فرزندتان را در مواقع دعوا بازگو نکنید.
1605686310 idea به او حق انتخاب دهید و برای موضوعات مختلف از او نظر بخواهید. همچنین اجازه دهید تا مواردی که مربوط به خودش می باشد را با نظر و سلیقه خود انتخاب نماید.
1605686310 idea دوستانش را بشناسید و به آنها بی احترامی نکنید.

به این مقاله امتیاز دهید

جهت مشاوره تلفنی در زمینه بلوغ پسران

از تلفن ثابت در سراسر کشور با شماره ۲۹۵۲_۹۰۷_۹۰۹ (بدون پیش شماره) تماس بگیرید

پاسخگویی از ۸ صبح تا ۱۲ شب حتی ایام تعطیل

و جهت مشاوره حضوری در تهران با شماره 44055462-021 تماس بگیرید

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا
مشاوره حضوری 02144055462